Kirjoittaja Aihe: Norgen nopeusmittari -ongelma  (Luettu 3535 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Norgen nopeusmittari -ongelma
« : Toukokuu 05, 2008, 16:03:43 ip »
Heti kevään ensiajolla jo reilun 20 km/h  -nopeudella nopeusmittari tappiin eli 240 km/. Matkamittarit juoksee saamaa vauhtia ja näon ollen ajotietokonekin on sekaisin. Kytkentäkaaviostaa ei löytynyt apuja, joten odotellaan mitä huoltomies on asiaan keksinyt.

Kokeilin akun irtikytkemistä noin niin kuin resetoidakseni mutta ei auttanut. Mittari saa selvätikin impilsseja hieman liian kanssa mutta kun ei tiedä edes mistä ne tulee. En ruvennut katteita riisumaan etsiäkseni anturia jostakin vvaihteiston seudulta vika kun ei ajamista estä.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Norgen nopeusmittari -ongelma
« Vastaus #1 : Toukokuu 07, 2008, 04:53:57 ap »
Joopa joo...  Vanha neuvohan on jotta jos tulee vika niin muistellaanpa mitä on viimeksi hämmennetty...

Norgen elektroniikasta on viimeksi vaihdettu se ECU ja kuulostaa , että vika on siellä ja sen vuoksi, että ecu on väärä... Se olisi absittoman mallin (onko sellaista?) ja absittomasssa mallissa nopeus mitataan jarrulevyn pulteista eli impulsseja on paljon vähemmän kuin mitä  abs-versio antaa absin kehältä...

Sen puoleen hyvä, ettei ajoa haittaa. Absien toiminnasta ei ole nyt tietoa, pitää kokeilla, voip olla etteivät pelaa vaikkakaan merkkivalo ei kerro mitään. Muista mahdollisista toiminntaeroista ei ole havaintoa.

 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

  • Vieras
Norgen nopeusmittari -ongelma
« Vastaus #2 : Toukokuu 07, 2008, 06:50:41 ap »
Tietääkseni Norgea ei ole valmistettu ilman absia (en ole aivan 100% varma). Luultavasti on samat osat käytössä muuten, kun esim. 1100 Brevassa tai 1200 sportissa, joten onhan se mahdollista että on "väärä" ECU. Mittari ei ole siis toiminut missään vaiheessa oikein ECUN vaihdon jälkeen?

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Norgen nopeusmittari -ongelma
« Vastaus #3 : Toukokuu 07, 2008, 15:01:55 ip »
Ensimmäisestä 200 metristä en tiedä kun vasta sitten sattui silmään jotta 240 taulussa ja silti madellaan. Ensimmääiseksi tuli mieleen jotta on talven aikana iskenyt paha vauhtisokeus. Eli kaiken aikaa.

Siellä vasemman etuputken alapäässähän on myös toisen anturin paikka juuri niiden levyn pulttien päällä. Se voi johtua tietty vain siitä, että samoja palikoita käytetään myös Sportissa ja Brevassa, joista on absitonkin versio. Absit tuntuu pelaavan, ainakin takana.

Lisäksi... Mittaristossa vilahtelee välillä se punainen kolmiolla varustettu merkkivalo ja näytössä teksti "SERVICE". Ohjekirjan mukaan viittaa mm. vikaan ECUssa.

Ja ettei asia olisi näin yksinkertainen, pitäisi olla Helsingistä 14.5. klo 18 lähtevässä laivassa pyörän kera. Kiirettä pukkaa...

Annetaanko kaikki kunnia kaikenosaavalle elektroniikalle, joka on tullut helpottamaan elämäämme... Tosiasiassahan ihmiset tämän on tyrinyt. Maahantuojalla on  käsittääkseni hommat hoitunu yleensä hyvin. Saa nähdä kuinka tämä lopulta menee...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

millegt

  • Viestejä: 598
Norgen nopeusmittari -ongelma
« Vastaus #4 : Toukokuu 08, 2008, 01:02:23 ap »
Tukemaan oletusta niin autoissa (esim Punto) on ainakin niin että ABSttomassa on nopeuden mittaus vaihdelaatikossa ja ABSllisessa renkaasta,  johtokin roikkuu paikallaan askin takana vaikka olisi ABS, anturin tilalla vaan on tulppa

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Norgen nopeusmittari -ongelma
« Vastaus #5 : Toukokuu 08, 2008, 09:18:18 ap »
Taas  ollaan viisaampia... Motoitalian mukaan ECUlla voi ajaa tuon Euroopan reisun koska väärä nopeustieto vaikuttaa vain ja ainoastaan nopeusmittariin ja sitäkautta ajotietokoneen näyttöihin. ABSeilla on kuulemma ihan oma systeeminsä ja ne pelaavat normaalisti.

Tehtaalla on kuulemma pakattu oikeaan pakkaukseen väärä osa. Onko osa sitten Brevasta vai Sportista, selviää kun käyn ennen reisuun lähtöä Piikkiössä. Tilaavat sitten kuulemma oikean. Ensi viikon alkuun ei onnistu saada oikeaa. Logistiikka ei näytä ihan sillä nopeudella kuin nykyään on totuttu monella muulla alalla.

Eiköhän tämä taas tästä...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Norgen nopeusmittari -ongelma
« Vastaus #6 : Toukokuu 26, 2008, 15:20:53 ip »
Ratkaistu! Piikkiössä löivät matolaaatikon pyörään kiinni ja selvisi ECUssa olleen joku iänkaikkisen vanha ohjelma ja eikun viimeisin vaan tilalle ja siihen looppui juonittelut.  Nyt toimii kuten pitääkin.

Samalla maininta kun ennen Kasselia saattui pikku stau ja 10 km matkaan kului 1,5 tuntia niin Norgen öljynpaineet laskivat tyhjäkäynnillä sen verran alas, että merkkivalo syttyi. Ilman lämpötila oli vain akrvan yli 20 astetta mutta jono liikkui koko ajan sen verran, että konetta ei voinut välillä sammuttaakaan. Kun sitten sai kierroksia niin palattiin normaaliin. Öljy on joku Castrolin R4 10W-50 tms. Kävi kaverin R 1100 RT:kin 15-40 -öljyllä aika kuumana. Mittarin mukaan punaisella ja öljynkäryä oli jo ilmassa.

 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99