Kirjoittaja Aihe: Remontin laajuus?  (Luettu 5424 kertaa)

vehvis

  • Viestejä: 38
Remontin laajuus?
« : Huhtikuu 28, 2008, 11:25:02 ap »
kuinka paljon pyörää (1000 sp) täytyy purkaa "perusremontointia" varten? jostain ymmärsin että kaikkeen jarrupalojen vaihtoa isompaan täytyy varautua pyörän purkamisella ja moottorin irrottamisella.

pystyykö esim kytkinrempan tekemään kone kiinni?

tulee näitä perustyperiä kysymyksiä mieleen kun on ensimmäinen italialainen meikäläisellä ja tuntuu että moni asia menee vähän eri tahtiin kun japsifillareissa...

kertokaa vaan sitten kun on aika pitää turpa kiinni ja opiskella itse :)

Ekku

  • Viestejä: 894
Remontin laajuus?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 28, 2008, 12:01:08 ip »
Katteleppas vaikka nyt alkuun tuon linkin kohta : "crap the frame"

http://www.guzzitech.dk/english/index.htm

Siinä on esitetty yksi melko kätevä tapa päästä kytkimeen käsiksi.

Janne K

  • Viestejä: 154
Remontin laajuus?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 28, 2008, 13:04:36 ip »
Kytkinremppa on guzzissa rakenteen vuoksi hankalahko juttu. Lohdutuksen sanana voi todeta, että melkein kaikki muut rempat ovatkin sitten helppoja. Sylinteritkin ovat suorastaan tyrkyllä =).

Janne K

  • Viestejä: 154
Remontin laajuus?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 28, 2008, 13:14:32 ip »
Vielä sellainen juttu, ettei se motin irroitus ja takaisin runkoon laittokaan niin kamala homma välttämättä ole. Omani vuosi vaihteistoöljyä kytkimeen ostamisen jälkeen, joten reiluna miehenä myyjä, Kuusisen Topi, tarjoutui auttamaan remontissa.

Lähdin Helsingistä Haminaan joskus aamuseiskan aikaan. Topin kanssa ajettiin vielä lenkki ja käytiin ostamassa vaihteistoöljyä ennen rempan alkua.

Purettiin motti irti, vaihdettiin vaihteiston stefa ja kytkimen käyttötangon tiivisteet. Lisäksi vaihdettiin kärjet ja säädettiin sytkä.

Kotona olin muistaakseni klo 20 illalla.

Hieman kauemmin mulla kyllä yksin kesti, kun vaihdoin RAM-kytkimeen toissatalvena. Mutta kyllä se siitä. Asennusöljyä vaan mukaan. Alkosta saa sellaista 'old engine oil'-merkkistä...

vehvis

  • Viestejä: 38
Remontin laajuus?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 29, 2008, 03:37:31 ap »
ei siis syytä huoleen :)

onneksi edellinen omistaja on vaihtanut sylinterit ja männät niin itselle jäi ne hankalat paikat (kytkin ja loota)...

"old engineä" siis tarpeen tullen kun matka katkeaa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Remontin laajuus?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 29, 2008, 06:03:33 ap »
>> kertokaa vaan sitten kun on aika pitää turpa kiinni ja opiskella itse <<

Pyörän purkua ja kasausta olen harjoitellut suht. perusteellisesti Nevadan, Stonen ja Ev:n kanssa. 
Suurin ongelma / harmitus / kiroilu on syntynyt siitä, kun homman loppuvaiheessa älyää paljonko on ( taas ) tehnyt turhaa ja tarpeetonta purkua-säätämistä-kasausta verrattuna oikeaan työtapaan ja -järjestykseen.
Suurimmat hommat ovat Nevadan ( kuuluisat! ) ilmansuodattimen ja öljypaineanturin vaihdot.

Hommia helpottaa ihan oleellisesti jonkinsortisen manuaalin hankkiminen ja siihen tutustuminen. Ja ENNEN hommiin ryhtymistä, on oikein hyvä varata paikalle tiivisteitä, uusia pultteja ja muttereita jne. Jos niitä ei varaa => mutteri onkin ruostunut kelvottomaksi...

 

 

Olli

  • Viestejä: 264
Remontin laajuus?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 29, 2008, 10:12:35 ap »
Ekku kirjoitti:
Lainaus
Katteleppas vaikka nyt alkuun tuon linkin kohta : "crap the frame"

http://www.guzzitech.dk/english/index.htm

Siinä on esitetty yksi melko kätevä tapa päästä kytkimeen käsiksi.
Ei varmaan saisi nillittää, mutta tuolla linkillä en löytänyt mitään. Tarkoititko "crab the frame" ja dokumentti siis
http://www.guzzitech.dk/05/05-06/Access%20gearbox%20clutch%20big-twin%20ENGLISH-2004-07-04.pdf
Löytyy muiden teknisten dokumenttien kanssa sivulta http://www.guzzitech.dk/05/05-06/05-06_e.htm

Ekku

  • Viestejä: 894
Remontin laajuus?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 29, 2008, 13:15:19 ip »
Ihan oikein Olli ymmärsit.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Remontin laajuus?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 29, 2008, 14:37:29 ip »
Onkohan kukaan suomessa kokeillut tuota menetelmää ?  :huh:
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Remontin laajuus?
« Vastaus #9 : Toukokuu 04, 2008, 23:27:41 ip »
On kokeiltu.

Homma taisi saada alkunsa siitä kun Yhtä Bemarin uudempaa boxeria värkkäsin vaihteiston osalta. Siinä tehdään hiukkasen tämän kaltaisesti.

Palatakseni Guzziin niin vaihdelaatikkoa on tullut otetuksi irti ihan maantien levikkeelläkin, tosin Carcano-mallisesta rungosta. Myös Tonti-rungosta lähtee vaihteisto moottoria irrottamatta ainakin California II:een asti niin että runkoa ei tarvitse edes nostaa takapäästään.

Tuossa vaaka-asennossa kytkimen kokoonpano on hieman haastavampaa mutta onnistuu kyllä parilla konstilla.

mm