Kirjoittaja Aihe: kardaani  (Luettu 5830 kertaa)

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
kardaani
« : Huhtikuu 20, 2008, 05:45:31 ap »
Pyöräni oli Piikkiössä huollossa ja kurkkasivat kumin alle katsoakseen kardaanin kunnon.Nivel on kunnossa mutta tukilaakeri väljä.Selittivät että ennenpitkään laakeri kuumenee ja aiheuttaa nivelen rasvojen kuumenemisen ja sitten nivel sökö.

Kysymys: kuinka hankala itse korjata.Tarvitseekö erityistyökaluja.Säästäis pari sataa jos itse pystyisi korjaamaan.Pyörä  Cali 3 vm 88

 

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
kardaani
« Vastaus #1 : Huhtikuu 20, 2008, 07:33:50 ap »
Tämä vaatii välitöntä huolenpitoa, sillä tuossa tilassa pyörä voi
jättää tielle milloin vain.
Jos nivel on hyväkuntoinen, sen voi kääntää. Edessä olevan
työstämättömän kaulan voi sorvata uudelle laakerille sopivaksi.
Asennukseen tarvitaan vain pakastinta ja uunia. Jos et tiedä mihin,
älä yritä tätä kotona. Laakeri kannattaa liimata Loctitella niveleen.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
kardaani
« Vastaus #2 : Huhtikuu 20, 2008, 08:10:46 ap »
Voi perkele.Tarkoitus lähteä vapuksi Viroa kiertämää.reissu n. 1000 km.Piikkiössä  vasta vapun jälkeen aikaa korjata.Löytyykö Turun seudulta muita korjaustaitoisia ?

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
kardaani
« Vastaus #3 : Huhtikuu 20, 2008, 08:30:48 ap »
Soittelin toiselle guzzimiehelle joka lupaili auttaa remontissa.Jos haen uuden nivelen ja laakerin Piikkiöstä,mitä vaikeuksia on odotettavissa remontissa ?

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
kardaani
« Vastaus #4 : Huhtikuu 20, 2008, 08:32:20 ap »
Yritä Vantaan Viikströmmiä tai
Tampereelta Tahlon Mattia,
jos heltyisivät.

  • Vieras
kardaani
« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2008, 09:12:23 ap »
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/laakeri.html

Lukaiseppa tuo. Ei ole cali mutta samat lääkkeet toimivat siihenkin.

Riippuen pyörän kilometrimääristä voi sitten varautua henkisesti siihenkin, että siellä kardaanilla ja perässä olevat booriurat ovat myös jonkin verran kulahtaneet. Ne kannattaa samassa yhteydessä joka tapauksessa huolella voidella.

Terv. JuhaV

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
kardaani
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2008, 10:08:28 ap »
Huomenna puretaan perä kaverin kanssa.Katotaan miten käy.Kiitos neuvoista.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
kardaani
« Vastaus #7 : Huhtikuu 20, 2008, 11:09:22 ap »
Jos nivel holahtaa kevyesti uuteen laakeriin, tarvitset uuden
nivelen tai em. sorvauksen. Sovituksen pitää olla sillälailla
tiukka, että käsin ei saa niveltä tungettua laakeriin.
Ja sitten se laakeriliima lisäksi.

millegt

  • Viestejä: 598
kardaani
« Vastaus #8 : Huhtikuu 21, 2008, 02:17:54 ap »
Oon kerran ostanut uuden nivelen (65 thkm)  ja myöhemmin  sitten sorvauttanut toisen pään (90 thkm)  mutta kyllä se on molemmilla kerroilla mennyt ilman kylmää paikalleen, ei nyt solahtamalla mutta kuitenkin. Kun ei sitä pysty oikeen sinne pakottamaankaan jos ei mene suosiolla. Liimannut olen kyllä. Ekalla kerralla vanha nivel totaalisesti hajosi (vaihdelaatikon puoleinen pää)  ja tokalla kerralla lähti laakeri pyörimään, huomasin sen ennen kun nivel hajosi. Itse asiassa korjaamokirjan mukaan laakeri ei ole ihan tavallinen vaan sen koodin mukaan tiukemmalla sisäreiän soviuksella oleva erikoislaakeri. Semmosta vaan ei oikein saa mistään.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
kardaani
« Vastaus #9 : Huhtikuu 21, 2008, 03:12:04 ap »
Jos sorvauttaa, saa ehkä juuri sopivan sovitteen
laakerista riippumatta.
Kuulopuheiden mukaan kardaaniongelmia alkoi
tulla 80 -luvulla, kun tukilaakeri muutettiin suljetuksi
ja siis raskaammaksi pyörittää.

millegt

  • Viestejä: 598
kardaani
« Vastaus #10 : Huhtikuu 21, 2008, 05:22:42 ap »
jep jep, se sorvautettiin tossa Tammisillassa

muuten vielä että vaikka toi edellisen viestin ristinivel onkin ihan loppu, risti tulee melkeen kupista läpi ja kaikki neulat on karannu, niin ei se aiheuttanut kun ihan pientä häriöääntä

vika löytyti kun kurkkasin palkeen alle ja tuli neulat kämmenelle, syy kurkkaamisen oli kun veto päällä/veto pois tilanteessa tuli ihan kevyt kilahdus

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 187
kardaani
« Vastaus #11 : Huhtikuu 21, 2008, 05:54:26 ap »
Joo, toi nivelen hajoaminen tulee vähän niinkuin puun takaa.
Meidänkin Mille teki aikoinaan sen, että viikolla olin kuulevinani
jotain ylimääräistä ääntä, mutta ajattelin, että ainahan näistä
jotain kolinaa kuuluu. Viikonloppuna sitten Guzziralliin ajaessa
n. 100km jälkeen totesin, että kyllä nyt on oikeasti jotain vialla.
Käännyin takaisin kotiinpäin, mutta en päässyt ihan kotiovelle,
kun nivel meni aivan totaalisesti atomeiksi.
Ainakin talvihuollossa kannattaa kokeilla, ettei nivelessä ole väljää
ja erityisesti, ettei se liiku eteen-taakse -suunnassa (väljä laakeri).

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
kardaani
« Vastaus #12 : Huhtikuu 21, 2008, 06:16:49 ap »
Tais ollaa hyvä tuuri kun kurkattiin niveleen.Tarkoitus lähteä heinäkuussa Tanskaan,olisi varmasti vitsit vähissä jos pyörä hajoaisi matkalla.Mukavasti on tullut tietoa,illalla avataan perä.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
kardaani
« Vastaus #13 : Huhtikuu 26, 2008, 03:51:35 ap »
Pyörä taas liikenteessä.Menin osien kanssa Piikkiöön ja sorvauttivat nivelen toisen pään. Uusi laakeri putkeen ja nivel pakkaseen.Hyvin nivel sitten meni laakeriin laakerilukon kera.

Onse mukava pyörä korjailla toi kustaa.Tumpelokin onnistuu kun kyselee neuvoja.Remontti tuli maksamaan 80 euroa,ei paha.