Kirjoittaja Aihe: Kesä mielessä  (Luettu 3189 kertaa)

Bhill

Kesä mielessä
« : Tammikuu 19, 2008, 09:46:14 ap »
Kun tänään surffaillessani eksyin norjalaisten Guzzi-sivuille, tuli  taas mieleen vanha haave, lähteä m-pyörällä kiertelemään Keski-Norjan  vuonoja ja vuoria. Muutamia kertoja olen siellä autolla pyörinyt ja jo  silloin suunnittelin seuraavalla kerralla pärräileväni siellä. Aiemmin  oli esteenä pyörän puute, mutta nykyään ainoastaan saamattomuus. Pitää  kuitenkin alkaa tutkia Ruotsin ja Norjan karttoja, jos vaikka kuitenkin  tulisi lähdettyä. Sinne kun pääsee, ei kyllä lähtö kaduta.  On se  niin erilainen maa, kuin tämä kotosuomessa. Heinäkuussakin aamulla  herätessä vuonon rannalla helteessä :cool:  ei uskoisi, että päivällä pääset laskemaan lumessa persemäkeä ja  illalla muutaman asteen lämmössä pystyttämään telttaa tunturin  rinteellä. Meillä jos on hellettä Helsingissä, niin on sitä  Kuopiossakin. Parasta asiassa on vielä, ettei sinne aja kuin päivän  Tukholmasta.
Ei kyllä nyt pitää mennä kaivelemaan ne Keski-Norjan kartat esiin :D!
V11 Sport

PekkaHml

Kesä mielessä
« Vastaus #1 : Tammikuu 19, 2008, 10:57:54 ap »
Yksi hienoimmista moottoripyöräkokemuksista oli ajaa Hardangerviddan yli kun tulin Bergenistä. Mieletön maisema, sammalta, kiveä, vettä, sikaarinmittaisia vaivaiskoivuja. Suosittelen. Sinne noustessa taisi olla se tunneli, joka nousee spiraalina ylöspäin.

Vuononrantojen tahkoaminen ei sitten niin mulle iskekään, paljon hienompaa on alpeilla tahkota kehreneitä.

Kesäkin se ennepitkää taas..

Pekka

MakikEr

Kesä mielessä
« Vastaus #2 : Tammikuu 21, 2008, 06:15:56 ap »
Moi,

Norja on hieno maa Guzzin selästä katseltuna. Oman kokemuksen perusteella reitti Oslosta Bergeniin pikkuteitä ja siitä edelleen pohjoiseen on kokemisen arvoinen. Erityisesti kannattaa katsella paikat Svarttefossen juuri ennen Bergeniä sekä Trollstigen päivämatkan pohjoiseen Bergenistä.  Siitä edelleen Mo i Ranan kautta Tornioon. Tämä siis reitti johon itse olin kovin tyytyväinen. Maisemat ovat todella upeita.

Varoituksen sana kuitenkin. Yrittäessämme pysäköidä suunnilleen Bergenin keskustaan ( pyörä ketjulla kiinni liikennemarkkiin ) paikallinen vanhempi herra kertoi, ettei pyörää kannata jättää vartioimatta. Niitä varastetaan kuulemma paljon. Norjan kaupungit eivät ole tässä suhteessa turvallisia.

Maksimi päivämatka kannattaa suunnitella melko lyhyeksi, 300km lienee ihan sopiva.

-MakikEr-