Hoi
Ohessa kuva LM 4:n etujarrulevystä, sama levy löytyy LM 5:tä ja joistakin Californioista, ainakin takana. Samaa levyä on myös 300mm läpimitalla, LM:n levyt ovat 270mm.
Jarruropleema on ns. â€keskitähden†ja jarrulevyn välinen uiva kiinnitys väliholkkien avulla. Jarruttaessa ilmenee terävää tiheää tärinää, = viisi kertaa pyörän kierroksella. Tärinä johtuu välyksestä sisätähti – holkki – jarrulevy-yhdistelmässä. Varmistuksen saa kun nostaa pyörän ilmaan, jarru vedetään napakasti kiinni ja renkaasta käsin edestakaisin käännellen tunnustellaan klappia. Klappia LM:ssä oli vain muutaman milli!
Jarrulevy on uusi, noin 7000 km ajettu, sisätähti ja holkit lienevät alkuperäisiä, ropleema remontissa on siinä, että uusia sisätähtiä ei ole toistaiseksi saatavana, kertoi Piikkiön poijaat
Kuvassa näkyy kunkin holkin halkaisija ja reikien halkaisijat. Reikien halkaisijoita on kaksi, toinen on mitattu kolmepistemikrometrillä siten, että pienemmässä mitassa mikron kaksi mittapäätä on ollut levyn puolella ja suuremmassa mitassa kaksi mittapäätä tähden puoliskossa, tähti on kulunut.
Hyviä vinkkejä ropleeman ratkaisemiseksi kaivataan, onko kukaan paininut ko. ongelman kanssa ja ratkaissut??
Itse kokeilen talven aikana sellaista ratkaisua, että sorvataan noin 0,1 mm suurempihalkaisijaiset holkit ja sovitellaan ne paikoilleen, materiaalina ruostumaton teräs -voi sitten myöhemmin kiillotella â€kromipinnalleâ€, kaikissa kolmessa levyssä on sama "ongelma".
â€Perästä kuuluu -sanoi torventekijäâ€