Kirjoittaja Aihe: Le Mans V11 viriputki  (Luettu 3648 kertaa)

  • Vieras
Le Mans V11 viriputki
« : Lokakuu 18, 2007, 07:33:54 ap »
Jos jollakin on halua ja kiinnostusta rakennella pyörään tehoatuottava crossoveri, niin tässä olisi vähän ajatuksia.

Omaan entiseen pyörään laitettiin ekakasi Lafranzonin crossover ja Mistralin hormit. Vakionahan pyörässä on H -yhde heti lähtökäyrissä. Alkuperäinen Crossoveri ei toimi imua lisäävänä tekijänä, joten tuo H -yhde on tarpeellinen. Alakierrosvääntö tehostuu. Jos nakkaat Katalysaattori crossoverin huissin nevadaan ja laitat tilalle tuon Lafranzonin, niin tällöin H-yhde ja crossoveri sotkee toisiaan. Kun laitoin alkuperäisten käyrien tilalle suorat putket ilman H-yhdettä tuntui ero entiseen aivan selvältä. Pyörä toimi hiton hyvin. Kuitenkin 3000-4000 kierroksella oli taantumaa. Pekka Peen pajalla kokeiltiin erilaisia patentteja ja parhaaksi tuli juuri ennen putken alkukäyrän päättymistä laitettu supistus (8 mm). Se nosti vääntöä ko kierrosalueella.

Seuraavaksi olisin laittanut putkien alusta lähtien aina crossoverin yhdysputkeen asti lämpöeristenauhan. Tämä siksi, että pakokaasun virtausnopeus laskee pakokaasun kylmetessä, jolloin toiseen putkeen tuleva imuvaikutus ei ole sitä luokkaa, kun pitäisi. Lämpönauha estää pakokaasun kylmenemistä.Tämän lisäksi tai pelkästään voi myös pienentää grossoverin putket Eli noin 10 cm ennen putkien yhdistymistä alkuperäisten tilalle laitetaan yhtä kokoa pienempää putkeä ja samalla pienennetään myös sitä osaa, jossa putket on yhdessä. Putkien erotessa toisistaan nostetaan koko alkuperäiseen. Tällä hommalla saadaan pakokaasun virtausnopeus nousemaan ja imuvaikutus toiseen putkeen suuremmaksi.

Tossa pienet ajatukset ja eikun ropeloimaan. Takuuta ei tuolle tule. Jos minulla olisi vielä Guzzi, niin ton jutun kyllä kokeilisin.

Hyvät ajelut

Jyrki-boy