Kirjoittaja Aihe: talvitököttiä  (Luettu 5211 kertaa)

herrapii

• aika viljo
talvitököttiä
« : Lokakuu 13, 2007, 02:23:18 ap »
Onko tapana gruppolaisilla lorauttaa polttoainetankkiin säilöntäaineita talven ajaksi ja pitääkö tankkia täynnä vai tyhjänä. Itse lorautan uudet öljyt moottoriin ja käytän n.kerran kuussa pariminuuttia ja keväällä lasken ulos ja laitan autoon (kierrätän).

Bhill

talvitököttiä
« Vastaus #1 : Lokakuu 13, 2007, 02:41:46 ap »
Viime talveksi laitoin viimeisen kerran tankatessa pienmoottoribensaa.  Se säilyttää ominaisuutensa talven yli. Normaalibensan ominaisuudet  muuttuvat säilytyksen aikana paljon. Vanhassa raivaussahassa alkoi  tankin sisällä olevan suodattimen muovi liueta, kun tankissa oli ollut  pari vuotta samat bensat.
V11 Sport

TunturiTT

talvitököttiä
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2007, 03:18:09 ap »
Tankki tulee varmaan tankattua täyteen ihan tavallista bensaa. Tallini kun on kylmä, ei ole ainakaan vielä ollut keväällä ongelmia bensan suhteen.

Ihmettelen tuota bensan vanhenemiseen liittyvää hysteriaa. Itselläni ei ole vielä missään ollut ongelmia keväällä. Itse asiassa tuo talvimoponi oli yhdessä vaiheessa kuusi vuotta putkeen parkissa samoilla bensoilla. Lähti silti käymään normaalisti. Pakokaasu tosin haisi aika karmealta.
Luulen että ongelmia tulee vasta kun on kunnolla puristusta koneessa ja virityaste on jotain muuta kuin Guzzissa.
Eihän se suoja-aine toki paljoa maksa, että ei sen käyttö varmaan vaaraksi ole millään tasolla. Se talvitankillinen on kuitenkin ajettu ja unohdettu yhden tai kahden illan aikana keväällä :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

talvitököttiä
« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2007, 09:13:57 ap »
herrapii kirjoitti:
Lainaus
Onko tapana gruppolaisilla lorauttaa polttoainetankkiin säilöntäaineita talven ajaksi ja pitääkö tankkia täynnä vai tyhjänä. Itse lorautan uudet öljyt moottoriin ja käytän n.kerran kuussa pariminuuttia ja keväällä lasken ulos ja laitan autoon (kierrätän).
Ihan vain uteliaisuuttani kysyn, että miksi käytät "n.kerran kuussa pariminuuttia"?

Et kestä pidempään hiljaisuutta? Kiva startata? Istua päällä ja ottaa pienet värinät?

Moottorin testaus vai mikä?

2002 Atlantic 500
2004 B750

• Vieras
talvitököttiä
« Vastaus #4 : Lokakuu 13, 2007, 09:16:50 ap »
Terve,

Lämpimässä sisäsäilytyksessä, olen yleensä jättänyt talveksi bensat tankkiin ja lisännyt säilytysainetta. Sama vanhassa 750 kaasarivehkeessä ja Vintage-ruiskussa. En ole käyttänyt konetta talvisin. Olen ottanut akut pois ja ladannut niitä 3-4 kertaa talven aikana. Pyörät keskiseisontatuella (jos on). Olen liikutellut pyöriä, ettei paino kuormittaisi vain samaa kohtaa (laakerit, kumit).
Keväällä olen lisännyt tuoretta polttoainetta ennen käynnistämistä.

750 S3:n  hanoja olen liikutellut ja antanut poltoaineen mennä kaasariin haihtuneen tilalle. Hanat ja kohokammion neula saa liikettä eivätkä "jämähdä". Tuppaa toi hana olemaan muuttoin aika tiukka keväällä.

En ole havainnut suuria muutoksia lisäaineella kun vanhasta kaasarivehkeestä on kyse. Mutta muistan kun mulla oli ruisku-Buell ja jätin vanhat bensat talveksi ilman lisäaineita, niin pyörä pätki, sätki ja sammuili ennenkuin laitoin tuoreet bensat. Kaippa sillä ruiskulla ja puristussuhtella ym. on tässä merkitystä kuten TunturiTT

Edit: Ai niin. Nyt joudun ottamaan kaikki bensat pois kun siirrän pyörät työpaikkani halliin. Palotarkastaja kertoi minulle, ettei varastotiloissa saa säilyttää pyörää jossa on polttoainetta tankissa. Tarkastaja tulee kylään kuitenkin talven aikana. Eli jätän sinne tilkun pohjalle.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2007, 09:22:00 ap kirjoittanut Lexa »

herrapii

• aika viljo
talvitököttiä
« Vastaus #5 : Lokakuu 14, 2007, 00:48:25 ap »
Empä tiiä miksi käytän kerran kuussa muistan lukeneeni jostain ehdotuksen jonka idea oli kai se että öljyt(puhtaat) nousee yläkertaan ja valuu siitä hissunkissun alaspäin. Vanhat öljyt seisonnassa taas syövyttää? mutta en tiedä. Tuskin tuosta koekäyttämisestä haittaakaan on,  vai mitä tuumaatte ? Bensan olen kyllä huomannut kivettyvän sellaiseksi keltaiseksi töhnäksi mutta ei ehkä vielä parissa kuukaudessa. Ainakin veneiden talvihuollossa ollessani laitoimme uudet öljyt ja bensanlisäaineet jotka ostin muistaakseni amerikkalaistyylisestä vauhtikaupasta Helsingin Herttoniemestä!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2007, 12:30:00 ip kirjoittanut herrapii »

capriccioso

talvitököttiä
« Vastaus #6 : Lokakuu 14, 2007, 13:47:36 ip »
Eipä ole tullut laitettua tököttejä tankkiin talveksi, eikä edes pidettyä täynnä tai ihan tyhjänä, kun mopotti on talvet lämpimässä tallissa. Joskus tulee harrastettua niitä lämmitysstartteja kerran kuussa, mutta joskus taas otan vaan akun irti ja annan olla rauhassa.

Noista tököteistä olen hiukka samoilla linjoilla kuin esmes tuo Piikkiön huoltomies, eli ruiskukoneissa se ei ole niin nuukaa, mutta kaasarikoneissa se lisäsuoja voi olla enempi tarpeen, tai ainakin käynnistysrumba keväällä voi olla hiukka monivaiheisempi, säilytystavasta ja -paikasta riippuen.  Paljon ajetut öljyt kannattaa nekin vaihtaa talveksi pois, jos seisoo pitkään ja vielä kylmässä ja/tai kosteussuojaamattomassa paikassa.

Targa 2

talvitököttiä
« Vastaus #7 : Lokakuu 14, 2007, 14:07:02 ip »
Ei tuosta talvikäynnistyksestä taida haittaakaan olla. Kannattaa ehkä käyttää kone riittävän lämpimäksi, että äänenvaimentimiin muodostuva kondenssivesi ehtii haihtua. En tiedä onko polttoaineiden tai muiden materiaalien kehitys poistanut ongelman, mutta vielä 80-luvulla moni pilasi putket talvisäilytyksessä. Varsinkin japanin pyörien vaimentajat ruostuivat.

I.H.

talvitököttiä
« Vastaus #8 : Lokakuu 18, 2007, 06:00:57 ap »
Meikäläinen vaihtaa kaikki öljyt syksyllä viimeisen ajon jälkeen kun kone on vielä kuumana ja sitten käytän vielä kerran kuumaksi uusilla öljyillä.Tankin laitan lähes täyteen ja lisään lorauksen Masinolia (ei taida olla välttämätöntä).Akun navat irti ja muutama lataus talven aikana sekä muutama kerta virrat päälle että ruiskun pumppu käynnistyy(=piikkiön ohje), enkä käynnistele talven mittaan.Säilytyspaikan lämpötila on + 10 C .
Titaniumin kuski