Kirjoittaja Aihe: Poikkitieteellistä tutkimusta  (Luettu 9357 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Poikkitieteellistä tutkimusta
« : Lokakuu 01, 2007, 13:20:28 ip »
Terve,
Tuolla mutkateillä ajellessa olen huomannut, että minulta sujuu vasemmalle kanttaaminen makoisammin kuin oikealle. Rupesin pohtimaan onko kätisyydellä vaikutusta asiaan. Päätin tutkia asiaa ja nyt teillä kaikilla on mahikset vaikuttaa tutkimuksen tulokseen. Tämän tutkimuksen tulos on kiistatonta factaa!

Kuten muistamme, vastaaminen on vapaaehtoista :prof:
T: Kimmo

 
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2007, 13:21:00 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

  • Vieras
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #1 : Lokakuu 01, 2007, 15:59:30 ip »
Moi,
Itseasiassa kyse on aika tieteellisestä seikasta, nimittäin kehon dominoivasta puolesta.
Oikeakätisellä oikea puoli on dominoiva. Tällöin esim. juokseminen vasemmalle kaartaen on luonnollisempaa. Samoin luisteleminen.
No miten se liittyy moottoripyörään?
Oikeakehoisen on luonnollista kaartaa vasemmalle koska paino siirtyy oikealle jalalle kun vartaloa siirretään vasemmalle. Eli kehon oikea puoli on "aktiivisesti" käytössä.
Tätä kehonhallintaa voi harjoitella molemminpuolisesti jolloin kaartaminen onnistuu mukavasti niin vasemmalle kuin oikealle.

Lexa "The besserwisser"

Pexi

  • Viestejä: 174
    • http://pexi.smugmug.com
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2007, 04:06:59 ap »
Jep, vasemmalle on pään mielestä paljon helpompi kallistaa. Minulla tuo puoltaminen on niin paha, että tuossa ketjuvetoisessa vehkeessäni (jonka kallistusvaroja ei pyörä juuri rajoita) ongelman näkee selvästi takarenkaastakin: oikealla puolella on vielä chicken stripsiä.

Vasemmalle puoltamista en ole kuitenkaan Ã¤Ã¤nestyskäyttäymisessäni havainnut, joten ehkä homma on kuitenkin kokolailla tasapainossa.

Sekin pitää vielä tunnustaa, että minun ruumis käyttäytyy eri lailla kun Lexalla: jos minä siirrän vartaloa vasemmalle, niin kyllä painokin siirtyy vasemmalle jalalle :D

lemppari

  • Viestejä: 406
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2007, 06:44:19 ap »
Mä koen tän enemmän näkyvyysjuttuna, vasempaan vekkiin kun lähtee oikealta reunaviivalta, kokee näkevänsä pidemmälle kurvaan ja uskaltaa vetää rennommin. Vastaavasti peitteinen metsämutka oikealle tuntuu epävarmemmalta kun ei tiedä mitä on "kulman takana".
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

  • Vieras
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #4 : Lokakuu 02, 2007, 07:11:36 ap »
Terve,

Tuosta painopisteestä ja vastaohjauksesta ym. löytyy erittäin hyvä ladattava opus. Tässä on täyttä asiaa meille kaikille.

Tutustukaa ja harjoitelkaa. Ladatkaa ja tulostakaa koko opus, niin sitä voi lukea talven ratoksi.
http://www.motoristisurvival.fi/Ajo_Hanskassa/

Painopiste ulkokaarteen jalalle. Eli "työnnät" itseäsi sisäpuolelle:wink:
Sisäkaarteen jalka on siirrettävissä ja tarpeen vaatiessa se toimii "tuntosarvena" kallistuskulmaa ylläpidettäessä. Katse valmiiksi suunnattuna seuraavaan tehtävään.
katsokaa huolella esim. lähikuvia kisakuskeista ja heidän asennoista.
http://www.sport-pics.co.uk/2007gallery.htm
Olen huomannut, että tuo näkyvyys vaikuttaa myös suoritukseen kuten Lemppari ilmaisi, mutta siinä on tietenkin kysymys ympäristön vaikutuksesta. Jos ajetaan radalla, niin toiminnot ovat aika puhtaasti fysikaaliset. Harjoittelu tekee mestarin ja taittaminen onnistuu molempiin suuntiin mukavasti.

Hallittu vastaohjaus (rentona, ilma hartialukkoa ym) sekä tarpeen vaatiessa painonsiirto kannattaa harjoitella hyvin. Tuon kun oppii, niin ajo muuttuu entistä hauskemmaksi.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2007, 07:33:00 ap kirjoittanut Lexa »

Pexi

  • Viestejä: 174
    • http://pexi.smugmug.com
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #5 : Lokakuu 02, 2007, 08:07:51 ap »
Maantieajossa tuo polven roikottaminen tuntosarvena on vähän hiinä ja hiinä, ei juuri tule tehtyä, kun niin rajoilla ei kuitenkaan koskaan uskalla muun liikenteen joukossa vetää. Ja Norgen kallistusvaroilla... kipinät hoitavat tuntosarven virkaa juuri sopivasti :wink:

En tiedä mistä johtuu, mutta pyörä itsessään vaikuttaa minulla tosi paljon ajotyyliin. Norgella ajaessa ei yleensä viitsi heilua puolelta toiselle, kun sillä on paljon rennompi vetää pelkällä vastaohjauksella. S4R:llä on taas melkein pakko liikuttaa kroppaa, muuten tuntuu ajo menevän ihan päin peetä. Oikean puolen syndrooma tuntuu silti vaivaavan kummallakin. Paitsi, että pyörästä toiseen siirtyessä mulla on kyllä ensimmäiset puoli tuntia kummankin puolen syndrooma :wink:.

Edit: Ja nyt on parhaillan vielä pahempi syndrooma, ei uskalla edes ajatella moottoripyörän päälle nousemista. Viime perjantaina firman syyspäivillä käytiin ajamassa 390 cc ulkokarting vehkeillä kisaa, ja kuinka ollakaan lauantai-aamuna piti raahautua röntgeniin kylkeä kuvauttamaan. Sen verran napakka kolari, että kävelykin sattuu.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2007, 08:16:00 ap kirjoittanut Pexi »

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #6 : Lokakuu 02, 2007, 08:37:39 ap »
Mulle vasemmalle "kanttaaminen" on helpompaa , koska vasemmalle kanttaamisen aloittaminen on jotenkin helpompaa kun työnnetään vasemmalta eikä oikealta kaasukäden puolelta , siis ns. vastaohjauksella (rakkaalla lapsella on monta nimeä) . Polven "roikottamista" en harrasta ollenkaan . :huh:

Tämä on kyllä vähän kummallinen juttu , olen selkeästi oikekätinen ja lätkääkin joskus pelannut leftinä mutta pesäpallon lyöminen on sujunut molemmilta puolilta ja luistelussa "sirklaaminen" siis kaarruluistelu sujuu paremmin vasemmalle kuin oikealle
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2007, 16:24:00 ip kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

  • Vieras
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #7 : Lokakuu 02, 2007, 09:26:17 ap »
Hei!

Tuo polven roikottaminen tai voimakas vartalopainonsiirto ei ole ensisijainen seikka. Pyörä kääntyy periaatteessa kolmella tavalla; joko painoa siirtämällä tai vastaohjauksella tai molemmilla yhdessä. Ensisijaisesti määrätietoinen vastaohjaus on paras menetelmä ja kun kallistusvara ei riitä (pito heikkenee), niin vartalonsiirrolla tehostetaan kääntymistä.
Painonsiirto: kevyesti paino ulkotapille ja pieni kankun siirto on OK. Jos joutuu yllättäen käyttämään vartaloa enemmän, niin se on valmistautunut lisäliikkeeseen.
Itse pidän vastaohjauksessa oikean käden kaasulla rennompana ja teen työnnön tai vedon vasemmalla kädellä voimakkaammin. Olen harjoitellut (radalla ja hiljaisilla mutkateillä) siten, että en juuri purista vasenta kättä kahvan ympäri, vaan teen työnnön "avokämmenellä" ja vedon "sormet koukussa". Kaasukäsi sen verran rentona, että kaasunhallinta on kokoajan mahdollinen.
Pliis. Lukekaa tuo opus, niin siellä on paljon asiaa kantaamisesta, roikottamisesta ym.

Kuten Pexi mainitsi, niin pyörissä on eroja.
Vaikka Cali Vintage on iso pyörä, niin se taituu nätisti mutkiin pelkällä vastaohjauksella. Guzzi S3:sta mun pitää runnoa voimakkaalla vastaohjauksella ja usein käyttää vartaloa tehokaasti. Kirby Matchless (kilpapyörä) menee jo pelkällä ajatuksella:vau:
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2007, 09:38:00 ap kirjoittanut Lexa »

  • Vieras
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #8 : Lokakuu 02, 2007, 11:14:02 ap »
Terve taas,

Tuo oikeakätisyys johtuu dominoivasta vasemmasta aivopuoliskosta joka joillakin dominoi voimmaakkaammin ja toisilla ei. Vasenkätisilä toistepäin. Samoin se vaikuttaa koko kehoon; oikea silmäisyys, jalkaisuus, kätisyys, vasen korvaisuus. Tai toistepäin.
Esim jousiammunnassa vaikeuksia tuottaa vasensilmäisyys ja oikeakätisyys. Tarkistakaapa kumpi silmä on dominoiva: tähdätkää sormella johonkin kohteeseen molemmat silmät auki. Pitäkää sormi paikallaan ja sulkekaa toinen silmä vuoroin toinen. Kumpi silmä tähtäsi oikein? Veikkaanpa, että suurimmalla osalla oikeakätisillä oikea silmä.

Suurin osa moottorikilparadoista (RR ja Formula) ajetaan myötäpäivään. Tässä täytyy tutkia historiaa. Onko perinne Man-saarilta?
Kaikki ympyräradat, ovaalit, velodromit, ajetaan vastapäivään samoin stadion juostaan vastapäivään. Tämä perinne taitaa olla "jo ammoiset kreikkalaiset"

Edit: Jos oikea keho on dominoiva, niin pyörän päälle nouseminen vasemmalta on luentevaa. Samoin kuin aidan ylitys jne.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2007, 11:24:00 ap kirjoittanut Lexa »

Pexi

  • Viestejä: 174
    • http://pexi.smugmug.com
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #9 : Lokakuu 02, 2007, 11:32:44 ap »
Ajotekniikasta kun kerran puhutaan, niin: painonsiirron merkityksestä ilman vastaohjausta on hyvä ja lyhyt video täällä: http://www.saunalahti.fi/~earthend/vids/NoBScounter.mov. Tuossa pyörässä on erillinen kiinteä tanko, jolla saadaan tuo vahingossa tuleva vastaohjaus hävitettyä.

Aika konkreettinen esimerkki?

Anssi

  • Viestejä: 137
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #10 : Lokakuu 02, 2007, 13:12:09 ip »
Kiitos Lexa - kaivoin Ajo Hanskassa-opuksen hyllystä. Olin sen netistä ladannut, aika lailla lukenutkin mutta sitten keväällä tietysti kaikki paperit pois ja ajamaan :D. Tiellä on pysytty  tätä ajattelemattakin ja pysyyhän sitä niin kauan kun menee tarpeeksi varovasti.

No, pakko oli sitten kuitenkin tässä iltasella käydä testaamassa teoriaa käytännössä eli tunnin lenkki niin että joka mutkaan aktiiviseen vastaohjaukseen keskittyen. Toimii. Ihan toinen fiilis, vaikkei Breva mikään kankea pyörä ole ilmankaan.

Tämä nyt syksyllä muhimaan ja keväällä käyttöön sieltä aivojen takalohkosta (ihan sama onko oikea vai vasen).

-Anssi
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2007, 14:44:00 ip kirjoittanut Anssi »

Kyösti V35 II

  • Viestejä: 20
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #11 : Lokakuu 02, 2007, 13:27:24 ip »
Tuossa äänestyksessä ei ole oikein vaihtoehtoa meikäläiselle. ( Äänesti oikeakätinen oikealle ) En ole varsinaisesti oikea, enkä vasenkätinen. Suurin osa tekemisistä sujuu paremmin oikealla kädellä, mutta osa taas vasemmalla.

Kanttaaminen sujuu selvästi paremmin oikealle vaikka tuo kaarteiden pimeys onkin aivan totta. En sitten tiedä kumpikätisyys tuossa vallitsee.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #12 : Lokakuu 02, 2007, 13:36:29 ip »
Kyösti V35 II kirjoitti:
Lainaus
Tuossa äänestyksessä ei ole oikein vaihtoehtoa meikäläiselle. ( Äänesti oikeakätinen oikealle ) En ole varsinaisesti oikea, enkä vasenkätinen. Suurin osa tekemisistä sujuu paremmin oikealla kädellä, mutta osa taas vasemmalla.



Joo, se on usein meidän vasenkätisten ongelma että ollaan oikeastaa enempi tai vähempi "sekakäsiä". Minäkin kirjoitan vasemmalla (siitä kätisyys) mutta melkein kaikki muu tapahtuu oikealla (heittämiset ja keilaamiset). Lätkää kyllä pelaan RIGHT-mailalla kuten vasenkätisen "kuuluukin".
Oikeakätiset ovat harvemmin "sekäkätisiä". En ole ainakaan koskaan sellaista tavannut!
Kimmo

ps. Kyösti, kirjoitatko vasemmalla vai oikealla?
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #13 : Lokakuu 03, 2007, 08:59:57 ap »
Tänään telkkarissa:

Prisma Studio
TV1  19:00 - 19:35
Vasenkätisyydellä ja skitsofrenialla yhteinen geeni.


Täytyypä vilkaista, onko sitä hullu tai mahdollisesti tulossa sellaiseksi.
Voiko pyörän valinnalla olla jotain yhteyttä asiaan?






dieselflosse

  • Viestejä: 88
Poikkitieteellistä tutkimusta
« Vastaus #14 : Lokakuu 04, 2007, 03:38:30 ap »
Terve!

Taidan olla piilovasuri :wink:. Monet toimet sujuvat molemmilla käsillä, mutta tuo juostessa kaartaminen luonnollisemmin oikealle. Mopoillessa ei ole väliä kaartosuunnalla, molemmat menevät tuolla Floridalla ihan yhtä luonnollisesti (yhtä kankeastiko... :P).

Lätkämailaa ja kirvestä tulee heiluteltua leftinä ja ne kaksi kertaa, jolloin olen kuivaharjoitellut golfia, myös leftinä (kroppa ei vain taivu right-puolelle, vaikka jotkut niin väittävätkin muutaman hujauksen jälkeen tapahtuvan).

Terveisin

Tero

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut