Kirjoittaja Aihe: 850 GT -pakoaukon jengat katosivat  (Luettu 7549 kertaa)

Vapiti

  • Viestejä: 37
850 GT -pakoaukon jengat katosivat
« : Syyskuu 17, 2007, 06:47:55 ap »
Lainalaturin turvin sain tuossa kuukausi takaperin käytyä Ruotsissa Mälaren Runtin ajamassa. GT puksutti hienosti, mutta jossain Enköpingin kieppeillä alkoi moottorijarrutuksissa kuulua aikamoista poksahtelua ja paukkumista oikean puolen putkesta.

Seuraavalla kahvitauolla suoritettu tutkimus paljasti, että pakokäyrä on irti kannesta. Kannenpuoleiset jengat olivat poistuneet keskuudestamme. Muistelen jostain lukeneeni että kansiin on laitettu jonkinlaisia helicoil tms. kierreholkkeja joilla jengat saadaan korjattua. Onko jollain tarkempaa tietoa ko. operaatiosta tai peräti tiedossa koneistamoa jossa moisia korjauksia on tehty?

Mikko Kiuru

  • Viestejä: 52
850 GT -pakoaukon jengat katosivat
« Vastaus #1 : Syyskuu 17, 2007, 12:05:39 ip »
Omassa T3 Calissani oli sama vaiva (vain toisen ruuvin jengat korkkasivat) alkukesästä ja paikallinen (Kouvola) pienkonekorjaamo hoiteli homman tunnissa. Suurin osa ajasta meni odotellessa pakoputken jäähtymistä käsiä polttamattomaksi. Itse "Helicoil operaatio" kesti n. 10 minuuttia ja hyvin on uudet kierteet pitäneet. Homma kustansi 20 euroa.

Käsittääkseni haluamasi palvelu on saatavilla ainakin kaikissa pienkonekorjaamoissa ja moottorikoneistamoissa. Haku Fonectan finderistä tai keltaisilta sivuilta, niin löytänet helpoiten korjaajan. Homma näytti niin yksinkertaiselta, että minäkin harkitsen oman Helicoil satsin hommaamista. Siis todella yksinkertaiselta...

Mikko

  

Rauno

  • Viestejä: 186
850 GT -pakoaukon jengat katosivat
« Vastaus #2 : Syyskuu 17, 2007, 12:33:11 ip »
Esimerkiksi Fixus ketjun autotarvikeliikkeistä on saatavana Recoil (ehkä Helicoilin kopio) kierteenkorjaussarjaa, johon kuuluu nippu (20kpl) irtokierteitä (halutulle kierrekoolle) ja niiden asennustyökalut, ainoa puute sarjassa on se että siitä puuttuu tarvittavan kokoinen osamillipora jonka joutuu katsomaan taulukosta ja ostamaan jostain erikseen. Sarjan (M6) hinta oli alkukesällä 48€, tarkoitus oli laittaa öljypohjan kiinnityskierteet uusiksi seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.

Kaijus

  • Viestejä: 805
850 GT -pakoaukon jengat katosivat
« Vastaus #3 : Syyskuu 17, 2007, 13:18:48 ip »
Taitaa tuossa GT:ssä olla kysymys vähän hankalammasta hommasta, vai kui? Mahtaako Heli- tai Recoileja olla ihan niin suuriin halkaisijoihin? Eikös siinä ole pakokäyrä kiinni yhdellä isolla "kaulusmutterilla" joka kierretään suoraan kannessa oleviin kierteisiin, siis silloin kun niitä vielä on.. Alla tekstiä, kuinka joku amerikoissa asian on tehnyt:

 Essentially, they drilled out my old threads, and welded in a new insert. They cut the threads to precisely match your exhaust nut, so be sure to send them the exact nut you plan to use - do not assume that the stock exhaust nuts are precisely the same as the replacement.

Nyt kun joku avittaa Vapitia antamalla vinkin kuka Suomessa moista tekee, niin hyvä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
850 GT -pakoaukon jengat katosivat
« Vastaus #4 : Syyskuu 18, 2007, 01:04:50 ap »
Jos pakoaukon ympärillä on muutama milli tilaa, tekee jokainen koneistamo siihen teräksisen tai pronssisen insertin. Tosin, epäilen, että vaatii kansien irroittamisen koneesta. Ei ole edes mikään paha homma osaavalle koneistajalle. Korjaushan on saman moinen, kuin tulpan kierteen korjaaminen insertillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vapiti

  • Viestejä: 37
850 GT -pakoaukon jengat katosivat
« Vastaus #5 : Syyskuu 18, 2007, 02:37:01 ap »
Joo, GT:n kohdalla tilanne on tosiaan se että käyrä on yhdellä isolla kaulusmutterilla kiinni. Tarkastelin tuota kantta eilen illalla ja näytti siltä että jo kerran on korjattu eli jonkinmoinen holkki siellä taisi olla aikaisemminkin. Kannen irrottamiseen olinkin varautunut, tai itse asiassa molempien jotta saadaan kumpikin puoli kuntoon kerralla.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
850 GT -pakoaukon jengat katosivat
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2007, 11:25:53 ap »
Hoi

 

Korjaus olisi ehkä helpoin tehdä siten että sorvaa kansiin uudet kierteet ja näihin kierteisiin uudet suuremmalla kierrehalkaisijalla olevat kiinnitysmutterit. Ongelma saattaa olla tuossa holkitetussa kannessa, onko siinä vielä varaa suurempaan kierrehalkaisijaan?

Ko. operaatio vaatii runsaasti ”sorviaikaa” joten koneistamossa tuntihinnalla  operaatiosta tule melko tyyris, suosittelen kääntymään jonkin oppilaitoksen puoleen, tai jos tiedossa olisi sopiva ”virapelisorvari” niin kustannukset pysyisivät kohtuudessa.

 

Mutterit voi sitten kromauttaa. tai tekee ruostumattomasta ja kiillotus

Peki

  • Viestejä: 155
850 GT -pakoaukon jengat katosivat
« Vastaus #7 : Syyskuu 21, 2007, 03:56:21 ap »
Kannattaisiko ehkä harkita muuttaa koko kiinnitys myöhempien mallien mukaiseksi, siis (pinna?)pultit ja kaulukset -systeemiksi. Minulla ainakin on siinä kannessa pakoaukon molemmin puolin valmiit paikat, joihin porata reiät pinnapulteille.
Alkuperäisyyshän siinä tosin kärsii, eli jos on museorekkaroinneista kiinnostunut niin sitten se ei vissiin käy.

poku

  • Viestejä: 133
850 GT -pakoaukon jengat katosivat
« Vastaus #8 : Marraskuu 16, 2007, 14:03:07 ip »
Perskati rallaa kun ei aina ehdi joka paikkaan vastata. Itse teetin  täällä Espoossa GT:n kanteen uuden holkin joka on numeroa isompi ja  uskon tekijä, hra Salama, tekee niitä lisää ja asevelihintaan, homma on  tosi vittumainen. Stadissa ei meinannut löytyä ketään ja itsekin olen  aika velikulta, mitä rautaan tulee. Soita 0400 948 919 Poku jos haluat  tietoja.

guzzismo

  • Viestejä: 41
850 GT -pakoaukon jengat katosivat
« Vastaus #9 : Marraskuu 17, 2007, 05:00:15 ap »
Tästä ei nyt enää ole apua, kun jengat ovat jo häipyneet, mutta mikäli jollakin on ongelmia kaulusmutterien kiinni pysymisen tai paremminkin pysymättömyyden kanssa, niin Moto-Italia myy lukituksella varustettuja kaulusmuttereita. Siinä ensin varsinainen kaulusmutteriosa kiristää pakokäyrän kanteen ja sitten lukitusmutteri varmistaa kiinni pysymisen. Kiinni ovat pysyneet, eikä ulkonäkökään ole hassumpi, tiedä sitten museokelpoisuudesta...

Vapiti

  • Viestejä: 37
850 GT -pakoaukon jengat katosivat
« Vastaus #10 : Marraskuu 20, 2007, 00:09:10 ap »
GT:n kunnostaminen on ollut nyt jäissä muiden kiireiden takia. Hyviä vinkkejä on saatu paljon, operaatio jatkunee vuodenvaihteen jälkeen. Tuollaiset lukitusmutterillla olevat kaulusmutterit pyörääni on joku edellinen omistaja vaihtanutkin, eivät vaan nekään auttaneet enää.

poku

  • Viestejä: 133
850 GT -pakoaukon jengat katosivat
« Vastaus #11 : Joulukuu 04, 2007, 15:18:06 ip »
Kyllä toi toimi mullakin jotain  viistoista vuotta, mutta sitten ei ollut enää ketään jäljellä.