Kirjoittaja Aihe: tunturi TT:lle larion kaasareista  (Luettu 7651 kertaa)

  • Vieras
tunturi TT:lle larion kaasareista
« : Marraskuu 19, 2005, 16:15:11 ip »
selasin kotopuolessa vanhaa ajopäiväkirjaa ja tämmöset oli säädöt mulla vaahtomuoviputsareilla ja läpihengittävillä putkilla:

main 125

idle 42

neula 3. ylhäältä

tulpat oli hiukan tummat mutta puhtaat

tapio

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
tunturi TT:lle larion kaasareista
« Vastaus #1 : Marraskuu 21, 2005, 00:57:43 ap »
Tänks!! Nyt vain suutinkauppaan ostamaan muutamia eri kokoisia suuttimia.

Irrotinkin tuossa viikonloppuna putsarikotelon. Oli aika "helppo"  kahden tunnin rupeama. Ei tarvinu pudottaa konetta rungosta, mutta  irroitettavien osien listalle meni:  katteet, tankki, satula  (nuohan oli jo irti ), takalokarin etu osa, akku, piuhoja, letkuja,  kaasarit jne jne. Kotelo piti sitten irroittaa osina, eli etukansi,  takakansi, imutötsät ja pohjaosa. Olisi ollut nopeampi juttu, mutta kun  mun sormissa on rajallinen määrä niveliä ja en ole saanut opistotason  gynekologikoulutusta..

Mutta näyttää se nyt vain ilmavalta ja jotenkin erityisen hyvältä :)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
tunturi TT:lle larion kaasareista
« Vastaus #2 : Huhtikuu 24, 2006, 03:03:25 ap »
Nostellaampa tätä vähän ylemmäs, kun alkaisi olla hieman ajankohtaisempi.

Nyt on tullut tuossa kurnuteltua pari tankillista Lariolla, niin olen huomannut seuraavaa:
- Vetoa on ihan eri tavalla kuin viime vuonna (Tämä ei perustu  pelkästään omaan persdynoon, vaan pyörää on nyt kokeillut pari muutakin  sillä viime kesänä ajanut.)
- Pakokaasu on liki väritöntä, kunnon kiihdytyksessä pikkasen tuprauttaa mustaa.
- Kylmäkäynnistys alle 6 asteen lämmössä vaatii ryyppyä n.1.5 minuuttia.
- Kylmempänä ekoilla kilsoilla kone nykii ja vähän räkii kaasun ollessa  keskialueella. Täysillä sysää ja kiihtyy alhaaltakin ihan jees.  Ryypyllä tasoittuu keskialueeltakin.
- Pyörän ympärillä ei leiju bensan katkua kylmänä ikä kuumana.
- Tulpat oli tummat/mustat mutta puhtaat n.400km:n kohdalla

Säädöt on siis:
- Pääsuutin 140
- Tyhjäkäyntisuutin vissiin vakio
- Neulat samoissa asennoissa kuin vakioputkilla
- Putket Ne omatekoiset (maalimanparhaatjakauneimmatjahalvimmat)
- Filtterit Pipercrossin vaahtomuovit, ohjeen mukaan öljyttyinä

Kysymys 1.:
Miten tuota keskialueen epävarmuutta voisi hieman korjata? Lämpimällä  koneella kylmällä ilmalla ilmenee lievää epävarmuutta ja ehkä pientä  nykimistä, muttei enää räi ja pätki. Bensallahan se paranisi, mutta jos  nostan neulaa, mennee kiihdytys "mustalle savulle". Jos laitan isommat  suuttimet, lisääntyy koko alueen rikastus (poislukien tyhjän).  Tyhjäkäyntisuuttimen en usko ainakaan parantavan asiaa, sillä  tyhjäkäynti on nyt todella jees ja varma. Voisi siis päinvastoin mennä  huonompaan.

Kysymys 2.: Olenko vain luulosairas ja kuvittelen liikoja? Odotanko  sittenkin vain lämpimämpiä kelejä ennen tarkempia tutkimuksia?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
tunturi TT:lle larion kaasareista
« Vastaus #3 : Huhtikuu 24, 2006, 05:10:11 ap »
Nosta ihmeessä neuloja, nevaikuttavat juuri 1/4 - 3/4 kaasulla. Jos kerran ryypystä paranee, on seos laihalla. Neulan nosto saattaa aiheuttaa ongelmia siirryttäessä joutokäynniltä osakaasulle. Silloin tarvitaan jyrkempi neula.

Tosiaan köyhän miehen lambda on ryyppy. Eri kahvan asnnoissa voi vetää ryypyn päälle. Jos kulku paranee on seos laihalla. Jos huononee on rikkaalla. Jos ei vaikutusta ollaan aika lähellä totuutta.

Ykä

  • Viestejä: 188
tunturi TT:lle larion kaasareista
« Vastaus #4 : Huhtikuu 24, 2006, 05:12:10 ap »
En osaa varmaksi sanoa mutta kovin pieneltä kuulostaa pääsuutin kun mulla oli viime kesänä jo tukkosemmilla putkilla juuri nimenomaan pipercrossin vaahtomuoveilla 165 suutin ja neulat kolmannessa hahlossa eikä juurikaan kovin liian rikkaalla käynyt jos ei laihallakaan.

Kovin kylmässä en tosin ajellut, kun meni tulpan kierre syyskuun alussa...

Olipas muuten vähän savolaistyylinen vastaus:D!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
tunturi TT:lle larion kaasareista
« Vastaus #5 : Huhtikuu 24, 2006, 07:24:44 ap »
Joo, mutta kysehän on nyt näistä viileistä keleistä. Eli se keskialueen  arpominen on lämpimällä koneella semmoista hienokseltaan tuntuvaa  nykyä. Jos nostaa kierroksia= nopeutta se poistuu. Samoin ryypyllä  tasoittuu. Vähän lämpösemmällä kelillä ei tuota tunnu tasasella.
Kylmällä koneella taasen on luvassa viileässä kakomista. Tämä on merkki  laihalla käynnistä, koska ryypyllä häviää kokonaan.  On tosin  vähän harhaanjohtavaa puhua kylmästä koneesta, itsellä kun ei ole varaa  rikkoa mopoa ajamalla KYLMÄLLÄ koneella.
Neulan profiili on käynyt mullakin mielessä, mutta kun mulla ei ole  vertailuyksilöitä, niin huono mennä tilailemaan. Tulee varmasti  samanlaiset tilalle :D
Neulasta vielä; luulisi neulan noston paksuntavan tuota kiihdytystä, ja  sehän on nyt kohtuu ok..? Ainakin autopuolella olisi näin savun väristä  katsottuna ok.

Nyt vain täytyy villoittaa nuo piiput uusiks, sekin voi vaikuttaa.
Tuli myös mieleen, että mullahan on lyhyemmät imutorvet kuin vakiot. Tuokin voisi vaikuttaa alarekisterissä. Eikö? Saa ideoida.

Täytyy kyllä kokeilla neulojen nostoa, sehän on helppo kokeilu.



Aapo wrote:
Lainaus
Nosta  ihmeessä neuloja, nevaikuttavat juuri 1/4 - 3/4 kaasulla. Jos kerran  ryypystä paranee, on seos laihalla. Neulan nosto saattaa aiheuttaa  ongelmia siirryttäessä joutokäynniltä osakaasulle. Silloin tarvitaan  jyrkempi neula.

Tosiaan köyhän miehen lambda on ryyppy. Eri kahvan asnnoissa voi vetää  ryypyn päälle. Jos kulku paranee on seos laihalla. Jos huononee on  rikkaalla. Jos ei vaikutusta ollaan aika lähellä totuutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
tunturi TT:lle larion kaasareista
« Vastaus #6 : Huhtikuu 24, 2006, 15:23:18 ip »
Käytiin tuossa kavereiden kanssa sadan kilometrin pikamarssilla ja siinä sitten ajoin oikein ajatuksella. Arpominen tuntuu selvimmin siinä 4000 kierroksen nopeudessa vaihteilla neljä ja viisi. Kaasua kun pitää tasaisena, luokkaa 1/4-1/3, alkoi illan viiletessä hieman empiä. Hiukan kun lisäsi kaasua, nyky loppui. Kiihdyttäessä koko kierrosalueen, moottori vetää puhtaasti ja tasaisesti. Pannu ei emmi edes suurilla vaihteilla, vaan lähtee turhia miettimättä vetämään ( motti antaa muuten itsestään uskomattoman voimakkaan kuvan ). Loppumatkasta sitten annoin sitten hieman pitempää puuta uuniin motarilla ja kotosalle saavuttuani tarkkailin tulpat. Kumpikin on nätin ruskea ja täysin karstaton.

Diagnoosi:
Suuttimet ovat ihan hyvin alueella, kunhan kelit ottavat vähän lämmetäkseen. Neulojen nostoa kokeilen ensi tilassa. Jos paranee niin hyvä. Jos ei parane tarpeeksi kokeilen vielä suurempia suuttimia.

Tämä on enää pienestä kiinni. Henkilökohtaisesti olen kyllä ihan hulluna tuon moottorin ominaisuuksiin :vau: I'm in love, in love with Guzzi.

Lisää mietteitä jos tulee mieleen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
tunturi TT:lle larion kaasareista
« Vastaus #7 : Huhtikuu 25, 2006, 05:48:56 ap »
Lainaus käyttäjältä: TunturiTT
Nyt vain täytyy villoittaa nuo piiput uusiks, sekin voi vaikuttaa.
Tuli myös mieleen, että mullahan on lyhyemmät imutorvet kuin vakiot. Tuokin voisi vaikuttaa alarekisterissä. Eikö? Saa ideoida.

Täytyy kyllä kokeilla neulojen nostoa, sehän on helppo kokeilu.



Aivan, imutorvien pituus vaikuttaa vääntöalueeseen - mitä pitemmät sitä alempaa ja enemmän vääntöä löytyy. Toinen asia minkä varmaan tiedätkin on se, että rakentamasi putket ovat käytännössä suorat putket jolloin ne vähentävät jonkun verran alavääntöä ja keskialuettakin varmaan tekee kuoppaisemmaksi.

Mulla ei ihan vielä pyörää säätämään ole päässyt kun laakereita tässä odottelen... onneksi lupasivat vapuksi epävakaista ja aika pölyistä on ilma muutenkin eikä näin kylmällä tarkenis muutenkaan sekä sitäpaitsi bensa on kallista jne jne... eipä olis ajella tehnyt mielikään :vau:
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2006, 05:49:00 ap kirjoittanut Ykä »