Kirjoittaja Aihe: Moottoriöljyn huohotusta  (Luettu 5549 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Moottoriöljyn huohotusta
« : Elokuu 22, 2007, 15:16:28 ip »
Terve!
Keväällä ostamani käytetty Cali -04 on toiminut kuten toivoa sopii. Eräs pieni kauneusvirhe alkoi olla tosi kiusallinen ja meinasi viedä hermot. Ajellessani huomasin öljyä ilmasuodattimen alapuolella koneen päällä. Tuumasin, että sen on täytynyt tulla huohottinjärjestelmästä. Yhteys Piikkiöön ja sain neuvoja  tarkistella letkujen kunnon ja klemmareiden tiukkuuden. Tankki, akku ja ilmanputsari pois. Aikani siivosin öljyjä ja kiristelin klemmarit. En huomannut mitää vikaan viittaavaa. Kiusasin asialla jopa Motomattia, joka auliisti kertoi puhelimessa miten huohotin pelaa. Kone kasaan ja menoksi. Öljyn tiputus tuntui loppuneen. :)

Eräänä kauniina päivänä ajelin reippaammin, päästelin oikein nautinnolla. Tulin risteykseen ja oikea jalka maahan. Mitä hemmettiä! Mopo meinas kaatua, kun jalka lipsuil alta. Vilkaisu alas, kas saapas on aivan märkä! Öljyä, piru vie  :O.

Äkkiä kotiin ja Cali sivutallalle. Moottorin päällä ollut öljy valui katalysaattorin päälle ja korkea savupilvi näkyi varmaan koko naapurustoon, kun öljy kiehui kuumalla pellillä. Maahankin jäi ikävä öljyläikkä. :X

Taas alkoi pyörän purku. Tutkin kaikki mahdolliset ja mahdottomat. Ei vikaa. Keskustelupalstalla käytiin kiivasta keskustelua öljyistä. Ajattelin vaihtaa öljyt, jotta olisin varma että on oikeaa tavaraa ja oikea määrä. Homma tuntui asettuvan.
Öljyn tiputtelu väheni ja mamman kanssa ajeltiin paljonkin eikä sanottavampaa vuotoa. Mamman kanssa ajellaan aina nätisti!

No, taas tuli kaunispäivä ja kaasukättä kutkutti...
Kotia tullessa taas jumalaton sotku konehuoneessa :(. Mopo auki taas...

Jatkuu...

 

 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2007, 15:38:00 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Moottoriöljyn huohotusta
« Vastaus #1 : Elokuu 22, 2007, 15:23:53 ip »
Aikani tutkittuani huohotinta ihmettelin putkien huonoa hitsausjälkeä. Tossakin t-kappalessa on niin iso monttu! Hain kotoa piene silmäneulan ja tökin sillä kuoppaa. Kas kummaa, neula meni putkesta läpi! :O 

Siinä on oli siis reikä, pieni kuin mikä mutta reikä. Piikiön huollosta vahvistettiin ettei reiän tarvitse olla iso, jotta kuuma öljy tulee siitä läpi. Varsinkin jos kone käy kierroksilla ja huohottimessa on painetta.

Jatkuu...
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Moottoriöljyn huohotusta
« Vastaus #2 : Elokuu 22, 2007, 15:36:31 ip »
Ja eikun paikkaushommiin. Hain kaupasta "nestemäistä metallia". Vanha kunnon Plastic Padding valmistajana. Kuoppa piti ensin puhdistaa maalista. Homma sujui kätevällä miniporalla, jossa ruusuporaa muistuttava terä. Olo oli kuin hammaslääkärillä. Sen jälkeen kuoppa puhtaaksi rasvanpoistoaineella Ã¶ljystä ja liasta.

Tämän jälkeen paikka-aineen sekoitus ja amalgaamit reikään. :prof:
Kone kasaan ja suurin toivein baanalle. Kävin vetämässä kunnon lenkin moottoritiellä ja revittelin muutenkin niin paljon kuin uskalsin (eli en kovin kovaa).

Ekan lenkin jälkeen näyttäisi ettei pisaraakaan tullut ulos! Vaan kylläpä tuntui hyvältä :D  Aika näyttää pelittääkö paikka ja pysyykö kone puhtaana!?


Aherruksen takia jäi Mäntsälän Juustoportti väliin, mutta eiköhän puhdas kone ole sen arvoista?

Joka päivä oppii uutta t. Kimmo

 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2007, 15:42:00 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Moottoriöljyn huohotusta
« Vastaus #3 : Elokuu 23, 2007, 00:31:43 ap »
Eikös tuo ole runkoputkien liitos? Onko isolohkossa huohotus järjestetty runkoon?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Moottoriöljyn huohotusta
« Vastaus #4 : Elokuu 23, 2007, 01:17:28 ap »
on se joo, jos katsot sitä ekaa kuvaa niin siinä näkyy kun kannesta tulevat letkut on  irrotettuna, ne tulee runkoon kiinni

niin ja itseasiassa tarkemmassa kuvassa näkyy yhde minkä päälle letku sujautetaan

 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2007, 01:18:00 ap kirjoittanut millegt »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Moottoriöljyn huohotusta
« Vastaus #5 : Elokuu 23, 2007, 01:37:10 ap »
Tosiaan, aina oppii uutta :cool:
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Moottoriöljyn huohotusta
« Vastaus #6 : Elokuu 23, 2007, 03:41:48 ap »
Ainakaan Le Mans nelosen öljytilaa ei kannata täyttää ylärajaan saakka. Osa öljyistä saatta löytyä ilmanputsarista, jos luukuttaa reippaasti.

poku

  • Viestejä: 133
Moottoriöljyn huohotusta
« Vastaus #7 : Elokuu 25, 2007, 13:54:08 ip »
Voihan siihen laittaa ihan oikean huohottimenkin esim vanhan saab 96.

Da Bomba Franconi

  • Viestejä: 120
Moottoriöljyn huohotusta
« Vastaus #8 : Elokuu 27, 2007, 16:06:43 ip »
Aapo kirjoitti:
Lainaus
Ainakaan Le Mans nelosen öljytilaa ei kannata täyttää ylärajaan saakka. Osa öljyistä saatta löytyä ilmanputsarista, jos luukuttaa reippaasti.


Sama viisaus pätee Califiinkin.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Moottoriöljyn huohotusta
« Vastaus #9 : Elokuu 28, 2007, 03:04:46 ap »
Niin että vanha ysikuutonen söisi ylimääräiset öljyt...
hyvä ajatus, mutta letkun pituus saattaisi aiheuttaa ongelmia.


poku wrote:
Lainaus
Voihan siihen laittaa ihan oikean huohottimenkin esim vanhan saab 96.
Emeritus-guzzisti

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Moottoriöljyn huohotusta
« Vastaus #10 : Elokuu 29, 2007, 04:00:09 ap »
Aapo kirjoitti:
Lainaus
Ainakaan Le Mans nelosen öljytilaa ei kannata täyttää ylärajaan saakka. Osa öljyistä saatta löytyä ilmanputsarista, jos luukuttaa reippaasti.
Minä laitan suodattimen kanssa aina sen 3 l , minkä ohjekirjakin ilmoittaa , enkä paljon öljytikkua katsele . Hyvin on pelittänyt , tietenkin joskus kovan ajorupeaman jälkeen voi olla öljytippa huohotinletkun päässä.
Titaniumin kuski