Kirjoittaja Aihe: 1400 vaihdevivusto ???  (Luettu 646 kertaa)

KINDE

  • Viestejä: 109
1400 vaihdevivusto ???
« : Toukokuu 13, 2025, 14:47:30 ip »
Moi pitkästä aikaan ja hyvää kevättä. 

Otin tossa pyörän talviunilta ulos, normi huollot tehtynä ja hups.  Nyt ei mene kuin 1 ja 2 vaihde päälle ja vaihdekiksi on jäykkä ja jumii asentoonsa etenkin kun kakkoselle vaihtaa.  En ole kyllä vielä ehtinyt tutkia asiaa, muuten kuin hajotuskuvia katsellen ja todellakin toivon että kyseessä on niinkin yksinkertaine vika kuin joko pudonnut tai luultavasti löystynyt ruuvi tossa kuvan lootan päässä olevassa vivussa.

En koskenut vivustoon talven aikana ja mitään ongelmaa ei myöskään ollut syksyllä.  En keksi mitään muuta kuin että vika on ilmaantunut juuri ennen kun kurvasin kotipihaan ja pihatiellä en vaan huomannut mitään ongelmaa ja työnsi pyörän sisään kun vika jo oli olemassa.  Koitan lähipäivinä purkaa senverta että näen koko vivuston.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: 1400 vaihdevivusto ???
« Vastaus #1 : Toukokuu 13, 2025, 16:49:08 ip »
Laitoinkin homman heti työn alle.  Vika näyttää olevan kuvan keltaisen ympyrän sisällä olevassa sarana-akselissa,  oli ihan jumissa, eikä vivut liikkuneet kunnollla. kun hölläsin pulttia alkoi liikerata olla normaali ja eikä kiksi jäänyt enää ääriasentoihin.

Mulla kotipiha on tommosta kivituhkaa ja nurmea, eli mopo on kostean päällä aika usein, ja se ei näköjään tee ollenkaan hyvää. Nyt pitää purkaa noi osat ja voidella ja pistää takas nippuun, ja toivoa että se oli siinä.


KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: 1400 vaihdevivusto ???
« Vastaus #2 : Toukokuu 13, 2025, 17:47:09 ip »
Piti oikein varmistaa että onko tosiaan niin että tämä on se vika.  Kokosin vivuston takasin ja kiristin ohjeen mukaan 25N kireyteen, niin ihan jumissa koko paska.   Koitan nyt seuraavaksi purkaa ton linkun pois ja saada osat ruustukkiin työntää noi sarana holkit ulos ja sitten voidella ja takas kasaan.   Pitäää välillä tulla koneelle lukemaan ohjeita ja pitämään tuumaustauko.   


KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: 1400 vaihdevivusto ???
« Vastaus #3 : Toukokuu 13, 2025, 19:51:33 ip »
Nonni.  Ny on vivuston osat voideltu ja koottu ja paikallaan ollessa kaikki pelaa niinkuin pitääkin.

Olin niin työn touhussa että kuvaaminen jäi, mutta oli kyllä ihan hemmetin lujassa saada saranan osat purettua ja voideltua. 

Siinä on sen itse kääntyvän vivuston linkun sisällä 2 kpl jotain pronssin tapaista holkkia ja jotain arvottomapaa metallia oleva pidempi holkki ja 8 mm pultti sitten ytimenä joka pitää osat kasassa.   Hioin kevyesti holkit ja rasvasin ja kokosin.   

Kyllä vähän ihmetyttää että miten toi talven aikan lämpimässä tallissa meni niin juntturaan, en ainakaan viime kaudella huomannut mitää poikkeavaa toiminnassa. 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400 vaihdevivusto ???
« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2025, 23:09:56 ip »
Pariin seikkaan on selitys.
Omassa 1400:ssa olivat edellä mainitut paikat sekä kuivahtaneet että myös olleet voitelematta ja sittemmin vielä ruostuneet lievästi. Toimivat mutta kankeasti. Purkaminen, pesu, kevyt hionta ja voitelu niin pallonivelille ja laakerointikohtiin asian hoiti. Ajoittain etupoljin, pienemmälle vaihdettaessa, jäi ala-asentoon. Sittemmin on pelannut hyvin. Tapahtui siinä viiden- ja kuudenkymmenentuhannen km. välillä. Ei se merkkihuoltokaan kaikkea huomaaa katsoa.

Lämmin talli: ei se huono asia ole kuin kumiosille mutta kuivattaa myös voiteluaineista hiljalleen viimeisetkin nestemäiset ominaisuudet. Vaseliini, yhdessä lian ja mahdollisen ruosteen kanssa tekee temput. Toki vaseliinia hyvä käyttää edelleen.

Huonoin tapa, ylivoimaisesti, on säilyttää pyörää pyöräpeitteen alla hiekka- tai nurmipihalla. Sitä näkee liki päivittäin omakoti- ja kerrostaloalueilla. Asfaltti tai betonitaso, jossa ei ole lätäkköpaikkaa, on ookoo ulkosäilytykseen mikäli peitteen helma ei yllä maahan asti ja peitteen yläkulmassa on poistoilmakanava. Muovikelmu tai liian tiivis peite kerää vain lisää vettä sisäänsä kun vuorokautinen lämmönvaihtelu sitä tiivistää peitteen alle. Homma on ihan perusfysiikkaa ja lämpökemiaa. Parempi paikka, jos ei ole tuuletettavaa ja tasalämpöistä tallia, on katoksen alla ihan sinällään. Tai vaikka parkkiruudussa ilman mitään peitettä.

Sitten kun pyörä viedään talvisäilytykseen kerhon puolilämpimiin säilytystiloihin, pyörävarastoon, talliin tai muuhun tasalämpöiseen ja ilmanvaihdolla varustettuun tilaan mutta mieluummin ei parkkihalliin, riittää vanha parivuoteen lakana peitteeksi ettei kulkupeli pölyynny. Syksyllä, tai viimeistään keväällä, pyörä pestään, kuivataan ja vahataan. Mukava on sillä kylille lähteä kun kausi alkaa.

Vesi tankissa. Sekin on lämmövaihtelun aiheuttama tiivistymisen tuote. Vaan ei juurikaan ilmene enää. Syynä se että polttoaineissa on merkittävä osa etanolia johon vesi sitoutuu ja, jopa, auttaa palotapahtumaa sekä vähentää karstoittumista.

Vielä yksi juttu: ota myös jarrupoljin irti, puhdista ja voitele, jarru ei tykkää jos se laahaa jatkossa. Samalla voi katsoa onko sivutuessa klappia ja onko se voideltu sekä missä kunnossa sivutuen asentokytkin mekanismeineen on. Palataan myöhemmin etujarruvivun ja kytkinvivun mekanismeihin ja asentokytkimiin.

Asian sivusta: Siurossa tänään neljä Guzzia ja muutama muu merkki. Juttua ja kahvia riitti.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: 1400 vaihdevivusto ???
« Vastaus #5 : Toukokuu 15, 2025, 19:09:28 ip »
Tänään kokosin mopon kasaan ja rullasin ulos ja käänsi avaimen ja painoin starttia ja klik kuului hento ääni akkukotelosta mutta ei muuta. Olen siis jotain ryssinyt ja nyt ei starttaa.  Ei auta kun palata taaksepäin ja katella kaikki liittimet jne.   No eipä ole ensimmäinenkerta kun kolmen pennin seppä tekee 1000 euron vahingon, vai miten se sanonta meni.  Olisin niin halunnut huomenna lähteä baanalle mutta ei auta kun kellariin mennä ja alkaa asiaa selvittelemään.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: 1400 vaihdevivusto ???
« Vastaus #6 : Toukokuu 15, 2025, 20:54:18 ip »
olisko vaan päässy akku tyhjäksi tai sattumalta just nyt antautunut, mittaa nyt ensin akusta jännite levossa ja sit kun yrittää startata muuttuko mihinkään vai putooko jonnekkn 6-7 volttiin, jos putoo niin uutta akkua vaan, jos ei putoo niin sit on vika jossain muualla, akkukenkäkin voi olla löysällä tai maadotus irit ???

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: 1400 vaihdevivusto ???
« Vastaus #7 : Toukokuu 17, 2025, 11:33:20 ap »
Hellou.  Piti hetki vetää henkeä kun vähän otti kupoliin toi starttihomma.  Mutta äsken ajoin pyörän ulos upouuteen katokseen jonka hankin kun päätin että pressun alla en enää pyörää pidä.  Mun talli tai kellari on niin pieni ja siitä pitää ottaa ovi irti ja pyörästä laukut ja peilit ym että saan sen sisään, niin en viitsi sitä tehdä kuin kevääällä ja syksyllä.   

Mutta itse vika oli taas täydellinen asentajan töppäys.  En vaan starttia takas asenntaessa muistanut solenoidin johtoa laittaa paikalleen.  Vähän kun tossa ehdin asiaa tuumailla niin arvelin sen olevan todennäköisin syy ja lähdinkin heti aamulla purkamaan noi suojakotelot startin päältä ja sieltähän se moka heti näkyi.

millegt illle kiitos korjausvinkistä, mutta vika löytyi itse mönttööristä eikä esim akusta.

PS Onnisen kesäkamppis alkaa maanantaina ja toi teltta on siellä 139€   
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2025, 17:28:36 ip kirjoittanut KINDE »