Kirjoittaja Aihe: Nevadan kytkinvaijerin alapää  (Luettu 4423 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 149
Nevadan kytkinvaijerin alapää
« : Heinäkuu 11, 2024, 08:39:44 ap »
Mikä on helpoin tapa päästä käsiksi tuonne vaijerin alapäähän ? Sivusta näkyy missä kuori päättyy ja paljas vaijeri alkaa, kytkimen varsinaista käyttövipua ei näe mistään.

Manuaalit ei ota asiaan kantaa.

Akku ja tarjotin pois ? Takapyörän edestä jotain, mitä, koko lokari ? Irtopala ?

Juuri nyt ei ole mitään tarvetta tuolle mutta tavallaan olisi kiva tietää ettei tartte jossain vesisateessa tienposkessa opetella. Tai jos sattuu muuten olemaan jo puolet osista purettuna niin voisi tuotakin tutkia.

Siitä käyttövivun/vaijerin perussäädöstäkin oli jossain joku ohje...

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Nevadan kytkinvaijerin alapää
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2024, 12:58:54 ip »
Mikä lie helpoin tapa päästä käsiksi, hmm... Taitaa olla makuasia. Kytkimen paininvipu löytyy kyllä vaihdelaatikon takasivusta kun on taskulamppu ja kuiva alusta ja ryömii vaihdelaatikon alle. Ei tarvitse mitään irrotella. Säätö sinänsä on hyvinkin tärkeä ja kannattaa ajoittain tarkastaa. Paininvipu painaa kytkimen irrotuskaraa vaihdelaatikon läpi, eikä se saa olla niin tarkalla, että painaa koko ajan ja kuluttaa painelaakeria, vaikka ei kytkintä avaisikaan. Siinä on siis oltava pieni välys. Säätö on sen paininvivun "selässä" oleva ruuvi ja sillä lukkomutteri, kuvassa ympyröity. Jos kytkinvaijeria vaihtaa ja säätää sen paininvivun on oltava ensin oikein. Se on perussäätö.


PS. Ja saa sen painimen akselitapin samalla rasvata. Sen koko vivunkin saa ulos kun irrottaa vaijerin pään ja akselin lukkosokan, jota kuvassa pihtien kärjet näyttää. Ja voi ne vaihteensiirtovivuston kuulanivelet, kuvan vasemmassa reunassa, saman tien tarkastaa ja kuluneet uusia, tai ainakin rasvata, jos kerran siinä hattunsa kuraa, on nimittäin pyörän likaisin paikka.



Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan kytkinvaijerin alapää
« Vastaus #2 : Heinäkuu 11, 2024, 18:12:55 ip »
Jos on paljon ajettu samalla kytkinvaijerilla niin sen vapaana näkyvä sisus tai kumihaitarin sisällä oleva osuus on se mikä kärsii eniten. Kannattaa pyyhkäistä puhtaaksi ja katsoa onko kulumaa tai jos kuluma on niin pitkällä että vaijerin lankoja eli säikeitä on katkennut. Jälkimmäinen asia aiheuttaa helposti matkantekoon tauon. Myös kytkinkahvan ja vaijerin yläpään vapaa vaijerin osuus kannattaa vilkaista, puhdistaa ja kevyesti voidella.

Jos on käytössä ajosilta, mp-nosturi tai vaikka vaijeritallja nostamista varten niin homma ei ole niin akrobaattinen.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Nevadan kytkinvaijerin alapää
« Vastaus #3 : Heinäkuu 11, 2024, 20:40:53 ip »
Itse itselleni vastaillen: näköjään akun pohjalevyn poistamalla onnistuu helposti. Vaatii vaan ketterän hylsyavaimen, muutama ruuvi on "vähän" ahtaasti.

Ei mun pitänyt - mutta kun pudotin runkopultin vastamutterin niin piti purkaa joka tapauksessa tuonne asti.

Vaijeri itse näytti ihan kunnossa olevalta. Katsotaan sitten kun katkeaa...