Minulla on sattuneesta syystä kaksi Nevadaa: 1999 Club kaasutinkone ja 2006 Classic iE ruiskukone.
Pääasiassa ajelen vanhemmalla, jolla olen 5 kertaa käynyt Italian Alpeilla (taas on laivapaikka Travemündeen varattu sunnuntaiksi 16.6.24).
Vuosia on pyörässäni ollut ongelmana ajoittainen polttoaineen saanti Saksan moottoriteillä ajaessa. Kun 140-150km/h nopeudella pidempään ajaessa tankissa aine on tippunut alle puolen tankin, kaasuttimet eivät ole saaneet enää riittävästi polttoainetta, ja kone on hyytynyt kesken ajon (ongelma ei ole ilmennyt 110-120km/h nopeuksilla). Matkaa on voinut jatkaa pienemmällä nopeudella seuraavan tankkaukseen asti, kun ensin on ryypyn kanssa/tyhjäkäynnillä saanut kaasuttimiin lisää ainetta.
Toinen ongelma on ollut polttoaineen ylivuoto korkin alta tankin päälle täydellä tankilla sivujalalla seisoessa.
Olen ajatellut, että vika on polttoaineen saannissa tankista ulos ja/tai korvausilman saannista tankkiin. Olen ajan saatossa putsannut/vaihtanut suodattimia tankin sisällä, vaihtanut polttoaineletkut, vaihtanut tankin korkin, putsaillut ja vaihtanut tankin alla olevan ylivuotoletkun ja vaihtanut jopa polttoainehanan manuaaliseen. Ylivuotoon en ole kovin edes kiinnittänyt huomiota, vaan olen opetellut laittamaan pyörän aina tankkauksen jälkeen keskiseisontatuelle.
Viime talvena vasta rupesin tutkimaan tarkemmin tankkia. Ylivuoto-/korvausilmaletku tankin alla oli puhdas. Irrotin tankin ja koetin painaa paineilmaa letkun päästä tankkiin – letku irtosi yhteestä, eli ilma ei kulkenut läpi. Ruuvasin tankin korkin kauluksen irti ja koetin painaa paineilmaa korkin alla olevasta reiästä toiseen suuntaan: tukossa.
Tankin sisällä on kiinni juotettu metallinen (olisiko kuparia) spiraaliputki korkin alta tankin alle letkuyhteeseen. Tämä putki oli täysin tukossa. Putken muotoilun (spiraali) ja pienen sisähalkaisijan (n. 4mm) vuoksi sinne ei saanut työnnettyä esim. rautalankaa tai muutakaan jäykkää lankaa alkua pidemmälle kummastakaan suunnasta.
Sain putken lopulta avattua hyvin työläästi akkuporan ja useiden eri pituisten ja eri jäykkyisten ja eri paksuisten (1-2mm) ja eri suuntaan kierrettyjen vaijerinpätkien avulla. Tein vaijerin toiseen päähän aina ilmastointiteipistä tollon niin, että sen sai poran istukkaan kiinni. Työntelin vaijerinpätkiä molemmista suunnista spiraaliin poralla pyörittäen – suuntaan ja toiseen. Suunta pitää olla aina niin, että vaijeri ei aukene pyörittäessä. Ruosteenirroitusöljyjä käytin liukasteena. Aloitin lyhyemmillä pätkillä ja pidensin vaijerinpätkiä sitä mukaa, kun putki aukesi. Putki oli pidemmältä matkalta tukossa. Liian pitkää vaijeria ei voi pyörittää spiraaliin, koska putken ulkopuolinen osa vaijerista menee helposti sykerölle. Ohut ja taipuisa vaijeri menee helpommin spiraalin sisään, mutta menee myös helpommin sykerölle. Jäykempi vaijeri pysyy paremmin kuosissa, mutta ei etene spiraalissa niin helposti. Siksi tein hommaa erilaisilla ja eri pituisilla vaijereilla. Vaijereita minulla oli eri suuntaan kierrettyjä, ja siksi jouduin pyörittämään niitä eri suuntiin (myötä- ja vastapäivään). En tiedä kumpaan suuntaan, vasta- vai myötäpäivään pyörittäen vaijeri lopulta eteni paremmin spiraalissa. Lopulta sain kuitenkin spiraaliputken aukaistua molemmista suunnista työstäen. En tarkkaan tiedä kuinka pitkä putki lopulta on. Kummastakaan suunnasta en ole saanut minkäänlaista vaijeria työnnettyä koko tankin läpi.
Nyt ainakin ylivuoto täydellä tankilla menee letkua pitkin tankin alta maahan eikä tankin päälle. Korvausilman saantia en ole täällä Suomessa päässyt vielä koettamaan - pitää ajaa tarpeeksi pitkään tarpeeksi kovaa.
Tutkin saman asian vielä uudemmasta Classic iE:stä: sama vika. Siinä tukos oli kuitenkin selvästi pienempi niin, että aukesi paljon pienemmällä työstämisellä.
Täytyypä jatkossa ainakin paineilmalla puhallella putkea auki vähintään kerran vuodessa. Onkohan yleinenkin vaiva tämä?
Olen itse saanut tältä foorumilta paljon apuja ja vinkkejä. Siksi tahdon jakaa näitä omia väsäilyjäni myös muille – josko jollekin myös avuksi. En ole varsinainen ekspertti näiden vehkeiden kanssa, joten pähkäilyni ja toimenpiteeni eivät välttämättä ole aina kaikkein viisaimpia. Pyydän anteeksi monisanaisuuttani 😊.