Kirjoittaja Aihe: Varaosista yleensä ja erityisesti jarrujen korjaussarjoista  (Luettu 4479 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 149
Varaosista yleensä ja erityisesti jarrujen korjaussarjoista
« : Kesäkuu 07, 2024, 10:36:05 ap »
Niin. Noi Nevadani jarrut eivät ole nyt mitenkään loisteliaat. Varmaankin huollon puutetta niissäkin. Toimintasuunnitelmana on ottaa satulat käteen, herkistellä männät ja vaihtaa jarrunesteet, samalla tarkistaa paljonko on paloissa pintaa ja vaihtaa tarvittaessa uudet. Ylipäätään liikkuvien osien putsausta.

No, jos noi männät ei herkistykään niin sehän tarkoittaa normaalia tiivisteet uusiksi jumppaa. Mistäs osat ? Ei tunne Motonet, ei tunne Strom, Stein-dinseltä en myöskään löytänyt (osannut ?). Joku Brembohan se satula näyttää olevan, oletettavasti aika vakio-osa jota on käytetty vaikka ja missä.

Eivät liene laakeriliiketavaraa jos mallin kanssa menee ? Jostakin (mistä) löytyy valmistajan alkuperäinen varaosanumero jolla hakee jostakin (mistä) ?

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Varaosista yleensä ja erityisesti jarrujen korjaussarjoista
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2024, 12:23:40 ip »
Samaan vaikeuteen olen törmännyt. Bremboon ei saa juuri mitään. He eivät toimita ns. korjaussarjaa tai irto-osia lainkaan. Perusteena etteivät halua jarrusatuloita korjaavan eritasoiset harrastelijat yms. Jarrussa kun lukee edelleenkin Brembo, mutta laatu ja luotettavuus voikin olla mitä tahansa. Ja tutkijalautakunta sitten...

Periaatteessa ole ihan samaa mieltä. Jarrut ovat niin tärkeä asia, että niihin ei yleensäkään saisi kajota kukaan, joka ei ihan varmasti tiedä ja osaa. Vai onko joku, joka uskaltaa ajaa pyörällä, jonka jarruihin ei voi luottaa?
En tiedä onko saatavana ns. tehdaskunnostettuja satuloita, joita vaihdetaan vanhaa vastaan.

Muuten Guzziin saa aikas hyvin erikoisiakin kilkkeitä, Stein-Dinseltä, Theo Lamersilta jne. Juuri tuli TLM:ltä uusi vaihdevipstaaki. ( Se, minkä kanssa olen luetellut kirjaimia15v... )





Kaljee

  • Viestejä: 58
Vs: Varaosista yleensä ja erityisesti jarrujen korjaussarjoista
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2024, 13:07:00 ip »
Jos satula kuitenkin on jo kädessä, lienee se ja sama pullauttaa mäntä ja tiivisteet irti asti. Voisin jopa väittää että ei Brembokaan pyörää ole uudestaan keksinyt ainakaan "yleismallin" osiensa kanssa. Ainakin nelipyöräisten puolella valmistaa varaosina perusautoihin aivan uusia jarrusatuloita, eikä vanhoista rungoista korjattuja. Mutta eiköhän siellä sisällä samaa mallia olevat osat ole kuin muilla korjattuja osia valmistavilla tahoilla. Näihin löytyy osia jos ei kotimaan varaosaliikkeistä tai tukuista niin viimeistään autodoc, trodo yms listaavat tiivisteet tai korjaussarjat. Voi toki vaatia salapoliisin työtä, että löytää sopivan kokoiset vain mittojen perusteella.

Harvoinpa sitä jarrua saa itse nähväten sellaiseen kuntoon, että työ menisi suteen mutta kehtaisi silti ajoon lähteä. Joko jarru ei jarruta, tai se laahaisi koko ajan. Tämän luulisi huomaavan jo pihasta lähtiessä. Toki esim. lievä vuoto tiivisteen välistä on mahdollista jos mäntä on vaurioitunut, tai pölysuojakumi revennyt tai jopa asentamatta jättäminen ovat sellaisia asioita, jotka saavat tehdyn työn menevän hukkaan jonkin ajan päästä kun jarru alkaa hiljakseen jumiutumaan.

Itäpyörässä on mekaaniset "hidastimet": rumpujarrut edessä ja takana, ei vaunussa tässä mallissa. Oppii pitämään turvaväliä ja seuraamaan edellä ajaviä sillä silmällä että kohta tuokin kääntyy sivutielle äkkijarrutuksen saattamana. Jarrut myös käytännössä pitää aina voimalla painaa pohjaan asti, jos mielii pysähtyä. Breva on tämän jälkeen muutamankin kerran kokenut kummallisen lukkojarrutuksen, ennen kuin muistaa että tämähän pysähtyykin kevyemmälläkin kosketuksella ;D
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Varaosista yleensä ja erityisesti jarrujen korjaussarjoista
« Vastaus #3 : Kesäkuu 07, 2024, 15:36:06 ip »
Nykyjarrusatuloita ei oikein voi huoltaa muutoin kuin pitämällä aina tuoretta jarrunestettä käytössä.
Jos jarrusatula vikaantuu se vaihdetaan uuteen.

Vanhempiin voi olla korjaussarjoja vielä tarjolla.

Jarrujen ominaisuuksia voi muokata eri tyyppisillä jarrupaloilla. Löytyy tosi purevia ja äkkinäisiä paloja ja sitten on hitaammin regoivia jarrupaloja. Jotkin palat syövät jarrulevyjä, toiset ovat niille hellävaraisia.

Taidanpa lähteä käymään Ellivuoressa. Italo-kokoontuminen alkaa kohtapuoliin. Ensi suihkuun ja sitten baanalle.

Jojje

  • Viestejä: 25
Vs: Varaosista yleensä ja erityisesti jarrujen korjaussarjoista
« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2024, 14:16:33 ip »
Minusta nuo Nevadan Brembot on täsmälleen samanlaiset, mitä BMW on käyttänyt? Oliko kolme vuotta sitten, kun en enää jarrujen laahaukselta meinannut R100RS:ää jaksaa talliin työntää, tilasin Siebenrockilta korjaussarjat, vaihdoin etujarrun sylinterinkin. Muutos oli huomattava, tietysti. (vihaan jarrujen ilmaamista). -Kannattanee tuo koko vielä jostain varmistaa.
Motoren-Israelilla tämmöinen tiivistesetti: https://www.motoren-israel.com/Shop/Brakes/Repair-sets/Gasket-set-brake-caliper-R65-R80-R80-100RT-GSPD-48mm::2720085.html
 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Varaosista yleensä ja erityisesti jarrujen korjaussarjoista
« Vastaus #5 : Kesäkuu 09, 2024, 16:19:28 ip »
Ennen jarrusatuloissa oli männässä tiivisteen ohella haitarikumi. Sittemmin haitareista on luovuttu ja ainoa tiiviste on vain männäntiiviste. Korjaussarjoja sai ja jarrusylinterin hoonaus, puhdistuksen ohella, oli mahdollista.

Olen huoltanut nykyjarruja siten, nesteiden vaihdon ohella, että olen ottanut satulan kouraan mutta kiinni letkussaan. Jarrupalat irti ja männät varovasti niin pitkälle ulos sylinteristään siten että eivät pullahda pois. Pullahtaminen tarkoittaa, todennäköisesti, uuden jarrusatulan hankintaa. Nykyjarrut, edessä, ovat nelimäntäisiä suurimmassa osassa mallistoa. Monessa mallissa on jarrumäntiä kymmenkunta kappaletta per pyörä plus kahva- ja poljinsylinterit. Vähimmillään viisi. Hyvin vanhoissa jarrusatuloissa saattoi olla vain yksi mäntä per satula. Ja satuloitakin vain yksi. Brembon vanhemmissa jarruissa, yleensä, on kaksi vastakkaista mäntää tai liukusatula jossa mäntä tai männät yhdellä puolella. Liukusatuloiden liukutapit ovat varsin usein jumissa. Joko niiden kumiosat ovat murentuneet tai tapin läpeen on päässyt kosteutta ja siten syntynyt ruostetta ja jumi. Liukusatulan tulee liukua kevyesti. Sitä voi kokeilla käsivoimin saako satulan mäntää painumaan sisään ja jos saa niin liukuvatko liukutapit kevyesti. Ne voi purkaa, puhdistaa ja voidella. Laahaava jarru voi olla vaarallinen.

Kaksi mäntää kerrallaan ulospäin jarrukahvasta puristellen sen verran että männät voi siivota. Vastapuolen mäntien samaikaisen ulostulon voi estää puusepänpuristimella eli vingalla ja jarrupalalla. Vanhat t-paidat ja kalsarit saavat puhdistushommissa näin viimeisen tehtävänsä. Sama vastapuolen männille, palat takaisin ja jarrusatula kiinni keulaputkeen. Pitää toimenpiteiden jälkeen muistaa pumpata jarrukahvaa niin monta kertaa että jarru on jarrutuskunnossa. Muuten voi tulla hengästyttävä tilanne. Huollot eivät tee tätä huoltotehtävää. Vaihtavat kyllä jarrunesteet jos asiakas sitä pyytää.

Lika männissä ja sylintereissä kerääntyy hiljalleen. Pyörän seisoessa vesi pääsee esteettömästi mäntiä ja satulan sylinteriä piinaamaan. Lika estää veden haihtumisen. Jarru voi vikaantua nopeammin seisoessaan kuin ajossa. Pyörällä on hyvä olla säilytyskatos jos tallia ei ole. Ainakin peite pyörän päälle seisotuksen ajaksi mikäli on sateista luvassa. Myös ohjauslaakereille peite on hyväksi. Ohjauslaakerit eivät ole kovin kummoisesti suojattuja.

Ei ole hyväksi pumpata kaikkia mäntiä satulasta kerralla puhdistettavaksi sillä jarrunestesäiliössä ei ehkä riitä neste samanaikaisuuteen. Ettei tule ilmaushommaa tehtäväksi.

Ilmauksesta sen verran että kuulee usein kerrottavan että on tympeää hommaa. Varsinkin kun on nämä lukkiutumattomat jarrut joissa on metritolkulla letkuja. Ilmausta voi helpottaa se että ottaa jarrusatulan irti ja laittaa sen mahdollisimman korkealle mihin jarruletku riittää. Silloin ilma pyrkii ylöspäin ja sen saa pois ilmausruuvista vähemmällä vaivalla ja ajalla. Ilmausruuvissa pitää olla läpinäkyvä letku josta voi seurata minkälaista lientä jarrusta tulee ilman ohella.

On myös paineilmatoimisia laitteita joilla saa syntymään alhaisen paineen jolla ilmataan imemällä nestettä ja ilmaa pois jarruista. En ole erityisesti tykästynyt. Jarrunestekauppiaan eduksi on se laite. Parin - kolmen vuoden välein olen vaihtanut pyöriini jarrunesteet. Riippuu myös ajomääristä. Vikoja ei ole ilmennyt. Samalla kun vaihtaa nesteen niin voi siivota jarrut. Esimerkiksi etujarrun levyjen reiät voivat olla likaa täynnä. Ne olen rassannut auki. Myös kelluvien levyjen tapit ja niiden mahdolliset jousilevyt olen puhdistanut. Jarrulevyjä on monen tyyppisiä.

Uudemmissa Brembon satuloiden ilmausruuveissa on tiivisteet. Nyt ei enää käy niin kuin ennen että ilmausruuvin kierteen kautta ilmattaessa pursuu syövyttävää jarrunestettä maalipinnoille. Jarrusatulan maali sietää jarrunestettä mutta ei teleskoopin tai vanteen maalipinta. Puhdas rätti ja purkillinen puhdistusainetta on hyvä olla hollilla.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2024, 21:45:31 ip kirjoittanut motomatti »

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Varaosista yleensä ja erityisesti jarrujen korjaussarjoista
« Vastaus #6 : Kesäkuu 12, 2024, 09:03:09 ap »
Minusta nuo Nevadan Brembot on täsmälleen samanlaiset, mitä BMW on käyttänyt? Oliko kolme vuotta sitten, kun en enää jarrujen laahaukselta meinannut R100RS:ää jaksaa talliin työntää, tilasin Siebenrockilta korjaussarjat, vaihdoin etujarrun sylinterinkin. Muutos oli huomattava, tietysti. (vihaan jarrujen ilmaamista). -Kannattanee tuo koko vielä jostain varmistaa.
Motoren-Israelilla tämmöinen tiivistesetti: https://www.motoren-israel.com/Shop/Brakes/Repair-sets/Gasket-set-brake-caliper-R65-R80-R80-100RT-GSPD-48mm::2720085.html
 

Kas vain. Osia siis jollain tasolla _on_ saatavissa kun osaa etsiä. Kiitos. Toivotaan silti että putsailu riittää.

Brembon vanhemmissa jarruissa, yleensä, on kaksi vastakkaista mäntää tai liukusatula jossa mäntä tai männät yhdellä puolella. Liukusatuloiden liukutapit ovat varsin usein jumissa.

Kaksimäntäiset ovat nämä. Mikä on ehkä rakenteena järkevimmästä päästä. Kaikenmaailman liukutappiviritykset on aina jumissa ja kuluvat epätasaisesti.

Ilmauksesta sen verran että kuulee usein kerrottavan että on tympeää hommaa. Varsinkin kun on nämä lukkiutumattomat jarrut joissa on metritolkulla letkuja. Ilmausta voi helpottaa se että ottaa jarrusatulan irti ja laittaa sen mahdollisimman korkealle mihin jarruletku riittää. Silloin ilma pyrkii ylöspäin ja sen saa pois ilmausruuvista vähemmällä vaivalla ja ajalla. Ilmausruuvissa pitää olla läpinäkyvä letku josta voi seurata minkälaista lientä jarrusta tulee ilman ohella.

Viimeksi hommaan joutuessani tempaisin ensin putkiteippiä ilmausnippan kierteeseen. Hyvä jos on uudemmissa tiiviste valmiina... sitten isolla injektioruutalla ja letkunpätkällä nesteet nipan kautta sisään.

Eikä toiminut. Ilmaa niin ettei mitään tuntumaa. Ja pelkästään yksi satula. Ja suora letku pääsylinteriin. Lopulta keksin kääntää ohjaustankoa toiseen asentoon ja kas, kerran kahvaa painettuani tuli hirmuinen määrä ilmakuplia jarrunestesäiliöön. Sitten toimi laakista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Varaosista yleensä ja erityisesti jarrujen korjaussarjoista
« Vastaus #7 : Kesäkuu 12, 2024, 09:55:33 ap »
Käänteistä tapaa on tullut käytettyä myös. Varsinkin jos tietää missä kohtaa letkustoa tai laitteistoa ilmaa on.
Vahinko että ruiskut, yleensä, eivät kestä jarrunestettä kuin sen kerran. Kumimäntä turpoaa.

Vanhemmat ilmausruuvit eivät olleet tiivisteellä varustettuja. Usein myös jumissa. Jos ei aukea niin ei kannata vääntää ilmausruuvia poikki. Sen aukaisuun on menetelmiä.

Ilmausruuvit voi pitää herkkinä: avataan silloin tällöin, vaikka huollon yhteydessä. Neljänneskierros riittää ja takaisin kiinni. Sitten kun on tositarve niin ilmaus käy kiroilematta katkennutta ilmausruuvia.