Kirjoittaja Aihe: Brevan öljykorkin avaustyökalu  (Luettu 2369 kertaa)

Sami

  • Viestejä: 134
Brevan öljykorkin avaustyökalu
« : Lokakuu 31, 2023, 00:23:40 ap »
Useasti tuskaillut Brevan öljyntarkastuksen kanssa, öljykorkki on niin tiukassa, ettei sitä tahdo saada sormivoimin auki. Bonuksena tietysti riski, että näpit palaa kun kuuma moottori siinä ihan vieressä. Jotain pihtejä olenkin sitten käyttänyt, että tuon korkin auki saisi.
Nyt löysin ihan tarkoitukseen tehdyn työkalun ja pistin samantien tilaukseen, tulee samalla tuettua kreikkalaista puukäsityötä. Tuonhan voisi laittaa vaikka avaimenperäksi.
https://www.woodyfact.com/listing/855733836/unique-moto-guzzi-small-block-and-big

Näkyy kaverilla olevan paljon muutakin Guzzi-tuotetta :D
https://www.woodyfact.com/search?q=moto+guzzi
Breva V850
Vespa GTS 250ie

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Brevan öljykorkin avaustyökalu
« Vastaus #1 : Lokakuu 31, 2023, 12:32:49 ip »
Vastaavia "avaimenperiä" on ollut tarjolla aiemminkin.
Tosin en ole tarvinnut sillä olen vaihtanut alkuperäiset mittatikut tarvikkeisiin joita ei tarvitse pyöritellä auki jos vain haluaa katsoa öljyn pintatason.
Mittatikun voi myös muokata siten että se näyttää oikean öljynpinnankorkeuden vaikka pyörä olisi sivutuella.
Homma onnistuu siten että tasamaalla katsotaan että öljytaso on ylämerkissä. Kuivataan tikku huolellisesti ja samassa paikassa pyörä asetetaan sivutuelle ja mittatikulla tehdään mittaus ja katsotaan tikusta kuinka "korkealle" öljypinta silloin nousee. Siihen kohtaan mittatikkua tehdään merkintä. Sen jälkeen riittää tasamaa ja sivutuki öljyn määrän tason havaitsemiseksi.
Itse olen sen verran laiska eikä kaikissa pyörissäni ole keskitukea tai käytössä muuta pukkia jolla tukea pyörä pystyyn niin tämä pikku muokkaus hoitaa homman.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Brevan öljykorkin avaustyökalu
« Vastaus #2 : Lokakuu 31, 2023, 13:28:20 ip »
Itsekin muokkasin Grison öljytikkua erään huollon jälkeen, kun oli varmuudella oikea määrä öljyä koneessa. Pyörä sivutuella (ei ole edes keskitukea) ja moottori kylmänä otin tikun ja katsoin missä öljyn taso on. Siihen vaan pienellä viilalla uusi merkintä. Tosin ei ole alkuperäinen tikku, vaan lämpömittarilla varustettu yksilö. Ei tartte ajaa manuaalin mukaisesti moottoria lämpimäksi ja asetella pyöräpukkia pyörän pystyssä pitämiseksi.

Olikohan Grison originaali muovinen öljytikku vai jonkun muun, mutta muistaakseni oli välillä jokseenkin vaikea erottaa mustasta tikusta öljyn pinnan taso. Tuohon auttaa kun karhentaa tikkua hiomapaperilla, näkyy öljyn pinta selkeämmin.

Tuohon pikkulohkon mittatikun aukaisemiseen olisi nykyään helppo 3d tulostaa pieni murkula joka sopii korkkiin ja josta on helpompi ottaa parempi ote. Jos osaisi.  ;D

Jani