Jos 12,65 V tarkoittaa akun lepojännitettä niin akku on kutakuinkin täysi ja luultavasti kunnossa. Joku on sitä vastikään myös ladannut, mikähän?
Jos 12,4 V tarkoittaa jännitettä kun pyörään on virta kytketty ja etuvalo palaa ja tuo 12,4 hitaasti laskee niin pelkkä akku syöttää sähköä. Jos moottori myös käy ja tilanne on silti tuo, että jännite vaan laskee hitaasti, niin edelleen pelkkä akku syöttää sähköä, eikä laturi lataa.
Jos em. jännite 12,4 V hitaasti nousee moottorin käydessä, se tarkoittaa, että laturi lataa ja akku latautuu kohti tavoitejännitettä, joka yleensä on yli 13,6 V (kuormitettuna), kuten kaimapoika tuossa edellä totesi. (Jos akku olisi irrallaan, siis kuormattomana, ja verkkolaturilla latauksessa olisi tavoitejännite 14,4 V.)
Latausgeneraattori on moottorin edessä kampikaselin päässä, näkyy edestä katsottuna pyöreä purkki, jossa on pyörän ylpeä merkkitunnuskin yleensä. Sen yläpuolella kaksoiskehtorunkoon kiinnitettynä on säätäjä, kulmikas laatikko, jossa jäähdytysrivoitus. Säätäjän takana piilossa, mutta tavattoman kuraisessa paikassa, on kaksi isohkoa muovirunkoista liitintä. Toiseen liittimeen tulee kaksi keltaista johdinta generaattorilta. Jos niihin kytkee moottorin seistessä volttimittarin johtimet liittimen johtimien liitospuolelta, jossa on juuri ja juuri tilaa esim. pienille hauenleuoille, ja asettaa mittarin vaihtojännite mittaukselle isoimmalle jännitealueellensa, yleensä 500 VAC, ja sitten käynnistää moottorin, täytyy näkyä useita kymmeniä voltteja kierroksista riippuen, suurimmillaan n. 100 VAC. Jos näin on niin latausgeneraattori antaa sähköä siihen asti. Sen perässä on vielä se säätäjä ja se onkin sitten eri juttu.
Tietenkin ne liittimet pitää ensin avata ja puhdistaa hyvin jollain sopivalla aineella (ei crc 5-56). Ennen takaisin liittämistä kannattaa ne myös voidella hyvin hapottomalla vaseliinilla, kuin myös akunkegät. Liittimen johdinpuolelta kannattaa huolella tarkistaa esim. pienillä pideillä varoen nyhtämllä, että johtimet ovat kunnolla kiinni puristusliitoksissaan, eikä ole on/off klappia, eikä sielläkään saa likaa olla.
Säätäjä on kiinni kahdella ruuvilla kaksoiskehdon putkien välipalkissa. Liittimiin pääsee käsiksi paremmin kun säätäjän irrottaa. Säätäjän kotelo on valettu hartsiin ja johtimet tulevat ulos sen reunasta kapeasta raosta. Kun moottori täristää riittävän kauan saattaa johtimet murtua poikki juuri siitä hartsin reunasta. Sen huomaa kun niitä liikuttaa varovasti, onko johdin kiinni pelkällä muovieristeellään? Siitä voi tulla on/off vika.
Joidenkin mallien maadoitus kulkee niiden säätäjän kiinnitysruuvien kautta, eikä erillisellä johtimella. Siksi kannattaa avata ne ruuvit, hukkaamatta niiden ruostumatonteräs tähtialuslevyjä, ja puhdistaa ja voidella hapottomalla vaseliinilla kunnolla. Myös alumiinikuoren ruuvien kiinnityskohta pitää puhdistaa, koska siinä todennäköisesti on oksidikerros, joka on eriste. Siinä kuuluu olla tähtialuslevy, joka tekee sen sähköisen kytkennän alumiinioksidin läpi, se on rosteria, jotta metallien erilaisuus ei tekisi galvaanisesti siihen syöpymää ja uutta eristettä.
On myös järjestelmiä, jossa on hihnavetoinen ja hiilellinen generaattori. Silloin ensimmäiset huoltotoimet on teitysti remmin tarkastus tai vaihto ja hiilien tarkastus tai vaihto. Luullakseni tämä tapaus ei sellainen malli kuitenkaan ole.