Se öljymäärä on sitten tarkka, eli jos laittaa 180ml, niin taatusti tulee vanteelle ainakin jyrkässä ylämäessä..
Minun vm.2020 Travelissa tuli öljyt ulos jo lyhyellä ensiajelulla, kun matkalla pistäydyin venesatamassa, missä on tosi jyrkkä ylämäki. Epäilin syyksi tehtaalla tapahtunutta ylitäyttöä, koska tämän vuosimallin pyörissä käytettiin jo uutta tiivistemallia. Laskin öljyt pois ja kaadoin uudet 180ml Brandtin painaman suomenkielisen ohjekirjan mukaan. Kaikki meni hyvin, kunnes ajoin Levitunturin päälle. Öljyä tuli taas vanteelle. Minulla oli jo aika varattuna eka huoltoon ja soitin sinne ongelmasta. Huoltomies sanoi, että hän ei varsinaisesti koskaan mittaa tarkkaan perään kaadettavaa öljymäärää, vaan pyörän ollessa vaakatasossa ja molemmat renkaat huoltopöydällä, liruttelee hiljalleen sen verran, että tarkistuspropun reiästä alkaa tulla öljyä. Sen jälkeen antaa öljyn valua, kunnes valuminen loppuu ja laittaa proput kiinni. No ei ollut silloin itsellä mahdollisuutta kiinnittää pyörää vaakatasoon niin, että molemmat renkaat on lattiassa, mutta lueskelin junamatkalla englanninkielistä ohjekirjaa, missä luki, että perän öljynvaihdossa sinne lisätään 160ml. Eli siellä olikin jo korjattu tuo öljymäärä ja kun taas tein tuon öljynvaihtoproseduurin oikealla määrällä, niin vuoto loppui siihen.
Kaiken kaikkiaan tuo huoltomiehen antama ohje on varmin, mutta jos tekee vaihdon mittaamalla, niin on varmistettava, että kaikki vanhat öljyt on valuteltu pois ja että uusi määrä on varmasti oikein mitattu, esim. injektioruiskulla.
Jouko