Kirjoittaja Aihe: Sysäyksenvaimentimen kiinnitysrengas  (Luettu 2821 kertaa)

Jarvien

  • Viestejä: 83
Sysäyksenvaimentimen kiinnitysrengas
« : Lokakuu 18, 2021, 15:43:59 ip »
Availin takarenkaan sysäyksenvaimentimen puhdistusta ja liukulaakerin rasvausta varten. Kiinnitysrenkaan kitkamateriaali oli osittain irronnut. Voikohan tuon laittaa takaisin? Jos vaikka jollain liimaisi kitkarenkaan takaisin. Kitkamateriaalia oli kuitenkin vielä runsaasti jäljellä. Uusi kiinnitysrengas maksaisi aivan tolkuttoman paljon, yli 200 €.  Kannattaakohan tuo vastapuoli hioa puhtaaksi?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sysäyksenvaimentimen kiinnitysrengas
« Vastaus #1 : Lokakuu 18, 2021, 20:37:44 ip »
Ota vielä tuo kumivaimentimen laippa pois. Selviää vaimenninkumien kunto ja tulee puhdistettua ja kevyesti voideltua keskiökin. Vai joko se on tehty?

On tuo kitkarenkaan kitkamateriaali kulunut varsin ohueksi eli vaimennin on toiminut oikein. Kaikissa vastaantulleissa ei ole joten voidaan päätellä että ruoste on jumittanut laipan keskiön.
Nyt kun on tapahtunut tuo kuluminen noin pitkälle niin ei se enää kauheasti vaimenna.
Sellainen asia putkahti päähän että eihän sen kitkamateriaalin tarvitse olla kiinteästi tuossa isossa lukkorenkaassa kiinni. Varaosana saa kyseisen kitkarenkaan kunhan katsoo sellaisen mallin (Useita malleja löytyy.) joissa on kitkarengas irtonainen. Se on myös leveämpi joten se saattaa tehdä tehtävänsä tehokkaammin. Seuraavassa linkissä kohdassa "Rear wheel" löytyy irtomallin kitkarengas: https://www.guzzitek.org/parts_list/gb/1000/Centauro_1997-1999_PL(GB).pdf

Stein Dinsellä irtonaisen kitkalevyn hinta on noin 35€. Sehän voi liimata vanhaan metalliosaan. Eiköhän sellaisia liimoja löydy että pysyy ja voi pysyä siellä ihan muutoinkin.
Tuollainen "lukkorengastyyppinen" kitkalevy maksaa SD:llä noin 52€.

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Sysäyksenvaimentimen kiinnitysrengas
« Vastaus #2 : Lokakuu 18, 2021, 20:55:06 ip »
Juu, laippa jo irrotettu ja vaimenninkumit putsattu sekä keskiö rasvattu. Joo huomasin myöhemmin itsekin, että SD myy jälkituotanto-kitkalukkorengasta melko edukkaasti. Pitänee tilata tuollainen. Orkkisosa tosiaan yli 200 €....Voisihan tuota irtolevyäkin harkita - kiitoksia vinkistä!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sysäyksenvaimentimen kiinnitysrengas
« Vastaus #3 : Lokakuu 18, 2021, 21:10:05 ip »
Tuo irtolevy on huomattavasti leveämpi ja tarkoitettu tehokkaampiin malleihin mutta kyllä se hommansa tuossakin tekisi. Yleisin on tuo lukkorengastyyppi suuressa osassa mallistoa. Oliko vetolaipan reunaan kulunut kuinkakin syvä ura?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sysäyksenvaimentimen kiinnitysrengas
« Vastaus #4 : Lokakuu 19, 2021, 11:34:32 ap »
Lainaus
huomattavasti leveämpi ja tarkoitettu tehokkaampiin malleihin
Keväällä kun oli vastaava kitkarengas V11 kohdalla käsissä, totesin että "ei enää saatavilla" (alkuperäisvaraosa).  Laitoin sitten vanhan takaisin huolellisesti puhdistettuna vaikka se oli poikki.
En muistanut että S-D hommailee niitä "Z" -osia.  On jäänyt käsitys ammattilaisten puheista, että niitä pitäisi karttaa laadun vuoksi, mutta jos alkuperäistä ei saa niin tottahan nekin kiinnostavat.
Mutta tämä on tosiaan huomattavasti leveämpi kuin tuo Calin vastaava kuvassa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2021, 18:58:29 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Jarvien

  • Viestejä: 83
Vs: Sysäyksenvaimentimen kiinnitysrengas
« Vastaus #5 : Lokakuu 19, 2021, 12:00:56 ip »
Juu, oli siinä selkeä ura joten jotenkin pitäisi varmaan tasoittaa jos tuon leveämmän renkaan laittaisi. Pitäisiköhän tuo hio vaikka päätyisin uuteen lukkorenkaaseen?  Kuvassa näkyy lukkorenkaan kitkapinta ja vetolaipan reunan ura.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sysäyksenvaimentimen kiinnitysrengas
« Vastaus #6 : Lokakuu 19, 2021, 12:37:56 ip »
Ilmeisesti korroosio on, kulumisen ohella, kiihdyttänyt kitkarenkaan kulumista ja palojen irtoamista. Katselin noita kuvia suurennoksen kanssa niin näyttäisi siltä että korroosio on "ryömimässä" metallin ja kitkamateriaalin väliin.
Lukkorengas on muuten kunnossa ja hiekkapuhalluksen jälkeen siihen voisi uuden kitkapinnan liimata. Ainakin jarrujen kitkapintoja ennenvanhaan liimailtiin. Liimauksen jälkeen metallipinta maalataan.

Noin yleisesti: kun kaikki voimansiirron nykäyksen ja "klapin" vaimentimet toimivat niin pääasiassa se säästää vaihteiston ja perävaihteen hammastuksia ja laakereita iskukuormituksilta. Toisena tulee vaimennuksen puutteen tuloksena että kovassa moottorijarrutuksessa takapyörä alkaa resonoida eli pompottaa. Tiedän, olen nähnyt näin tapahtuvan. Onneksi moottoriradalla niin ei mennyt kuin kaarre pitkäksi. Maantieliikenteessä olisi oja kutsunut. Eräillä pikkulohkoislla malleilla resonaatiota tapahtuu hyvinkin herkästi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sysäyksenvaimentimen kiinnitysrengas
« Vastaus #7 : Lokakuu 20, 2021, 09:11:57 ap »
Kesällä, uurastettuani murikan stefan kanssa, vaihdoin takalaakerit. Ettei tarttis reissussa ollessa - tosin, senkin olen harjoitellut.
Puhdistin ja voitelin nuo kummit ja enempää ihmettelemättä kasasin takas. En kiinnittänyt huomiota lukkorenkaan kuntoon, toki varmistin sen entiseen asentoon.

Nyt kysymys: Onko tuolla kitkapinnalla suurikin merkitys? Sehän "hinkkaa" vain hieman ( 2mm? ) vetorattaan ja renkaan eri pyörimisnopeudella. Ja sitäkin harvakseltaan.
Huomioien myös sen, että hyvin harva ajaa pyörällä, jonka kunto on ihan täydellinen - siis kuin uusi...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sysäyksenvaimentimen kiinnitysrengas
« Vastaus #8 : Lokakuu 20, 2021, 12:11:34 ip »
Kitkapinta toimii yhdessä takanavan sisällä olevan kumivaimentimen kanssa. Kun tulee nykäys, ihan sama mihin suuntaan, niin vaimenninkumit, ne kumikolmiot siellä navassa, litistyvät kehän suunnassa ja poikkisuunnassa samalla leviävät eli painavat laippaa oikealle juurikin kitkavaimentimen suuntaan. Kitkavaimennin hillitsee siten laipan liikettä ja tasaa nykäisyjä ja estää ettei pelkkä kumivaimennin ala resonoimaan. Käytännössä tämä ilmenee pidon heikkenemisenä tien pinnan ja renkaan välillä.

Californiassa takanavan kitkavaimennin on varsin miedon kokoinen mutta kun mennään tehokkaampiin malleihin se on pinta-alaltaan moninkertainen. Lisäksi se on "irtonaisena" erillisellä ruuvein kiristettävällä laipalla sen ja kumivaimntimen laipan välissä. Siten se kuluu tasaisemmin ja kestää pidempään. Aikanaan Centaurossa kulutin niitä kaksi kappaletta noin 80000 km:n matkalla. Ei ole kallis osa.

Suosittelen kaikille että renkaanvaihdon yhteydessä purettavaksi kitkavaimennin ja kumivaimennin sekä puhdistamaan ja voitelemaan kevyesti laipan keskiö. Ei ole iso homma eikä vaadi kummoisia työkaluja. (Ehkä puristavaa mallia oleva seegeripihti helpottaa lukkorengastyyppisen kitkavaimentimen irrotusta.)

Kuten usein on, vanhemman kaluston kohdalla, että kumivaimentimen laippa on ruostunut jumiin niin kumpikaan vaimennin ei toimi. Tilanne on raskas myös muulle voimansiirrolle sillä iskukuormat tulevat voimalinjan hammasrattaiden ja kardaanin uraholkin ja nivelen kannettavaksi. Ensimmäisenä kuluu pienen vetopyörän akselin urakko. Sen vaihtaminen on kallista: pitää samalla vaihtaa perävaihteen molemmat vetopyörätkin. (Olen nähnyt että uraholkki on hitsattu em. syystä pienen vetopyörän urakkkoon. Silloin purkaminen tapahtuu kulmahiomakoneella.)

On olemassa myös malli jossa ei ole koko sysäyksenvaimenninta lainkaan vaan perävaihteen veto on suoraan takapyörään. Sellainen löytyy osasta Daytona-malleja. Ilmeisesti ei ole tarkoitettukaan kestäväksi tehdä vaan muutaman kilon keveämmäksi. Pyörä on tarkoitettu sporttiseen ajoon ja radalle.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sysäyksenvaimentimen kiinnitysrengas
« Vastaus #9 : Lokakuu 20, 2021, 17:24:30 ip »
Nyt on tilaisuus kysyä tähän liittyvää mieltäni vaivannutta asiaa näin julkisesti, selviää sitten muillekin. Vaikka Guzzien kytkimet ovat tunnetusti painavia, mielestäni veto päälle / veto pois -nykäisy on aina hirmuinen.  On oppinut käyttämään kaasua tosi varovaisesti näissä tilanteissa. Tietty siis pääsääntöisesti pienemmillä nopeuksilla ja vaihteilla.
Lainaus
kumivaimentimen laippa on ruostunut jumiin
Tänä vuonna avasin tuon paikan ensimmäistä kertaa. Aikaisemmat kerrat ovat jääneet yrityksiksi, juurikin mainituista syistä: likainen ja jumissa. Silti uskon että on liikkunut ja toiminut, mutta ei ehkä optimaalisella tavalla.
Lainaus
Kitkavaimennin hillitsee siten laipan liikettä ja tasaa nykäisyjä
Ne vaimenninkumit tuntuvat niin kovilta, että on vaikea kuvitella että ne antaisivat paljoakaan periksi? Koeajossa en mielestäni huomannut mitään muutosta vaikka puhdistin paikat parhaani mukaan (aiempi kuva).  Jos nyt oikein pitäisi välttämättä pieni muutos löytää, niin sitten ehkä juurikin suurimmalla vaihteella ajettessa?
Lainaus
Aikanaan Centaurossa kulutin niitä kaksi kappaletta
Mutta tämä uniikki peli oli ahdettu...  Arvelen, että tuo 2 kpl/80tkm vaatii siis > 100 hv tehoja mainitun vaimenninkappaleen läpi takapyörään... ja sellaisia takapyörällä ei näissä vanhan liiton Guzzeissa ole... oma oli 50 tkm jälkeen vielä ihan OK näköinen kuluneisuudeltaan.
Lainaus
Ei ole kallis osa
Mutta Guzzin varaosana "no longer available", sama kuin V11 kohdalla (S-D teettää osaa jossain). Daytona -malleissa ja Sport 1100 kaasarimallissa ei näytä tosiaan takapyörässä tällaista olleenkaan?  Vasta Sport 1100i alkaen ja sitten Centauro ja V11 saivat Spine -runkoisista sysäyksenvaimentimen takapyöräänsä.  Seuranneet Carc -mallit lienevät sitten oma lukunsa; itse takapyörässä ei enää mitään kumeja.
Lainaus
puhdistamaan ja voitelemaan kevyesti laipan keskiö
Itse kumit ja niihin vastaava kappale jätetään siis puhdistuksen jäljiltä silleen, ei mitään kevyttä silikonia tms?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2021, 20:35:58 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sysäyksenvaimentimen kiinnitysrengas
« Vastaus #10 : Lokakuu 20, 2021, 20:14:21 ip »
Sillä kitkapannan leveydellä ei ole sinänsä mitään tekemistä tehon kanssa. Ainoastaan kertoo siitä, että kumit ovat väännölle liian pehmeät. Tällöin kiertoliikettä tulee enemmän ja panta kuluu. Samaan tulokseen pääsee vähempitehoisellakin, kun ryskyttää liian isolla vaihteella.
Kitkamateriaslin tehtävä ei ole siirtää tehoa, vaan estää metalli-metalli-kosketus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.