Kirjoittaja Aihe: V85  (Luettu 126351 kertaa)

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: V85
« Vastaus #360 : Kesäkuu 11, 2019, 09:48:00 ap »
Noista tehoista vielä, että vaikka pyörän painokin vaikuttaa niin eipä Ducati Scrambler 800:sta ole laiskaksi sanottu vaikka on ”vain” 75hp muistaakseni. Päinvastoin, koeajoissa on sanottu että on potkua.

Löysä

  • Viestejä: 38
Vs: V85
« Vastaus #361 : Kesäkuu 11, 2019, 18:59:36 ip »
Tuon V85:sen teho on täysin riittävä siihen tarkoitukseen mihin se on tarkoitettu. Matkailuun yksin tahi kaksi päällä, tien kunnolla ei ole niin väliä. Yleensä reissuun lähtiessä yritän jättää turhan kiireen ja hötkyn pois. Jos vielä pyörä kannustaa etenemään arvokkaan rauhallisesti, siitä ei ole ainakaan haittaa. Toki joskus on mukava ajaa agressiivisella tyylillä ja reuhuta, tarkoittaa omalla kohdallani sora-alustaa. Tähänkin löytyy tallista pyörä jonka kanssa muuttuu äkkiä matkustajaksi. Mutta kaikkeen ja kaikille löytynee sopiva pyörä, jos 80 hepoa ei riitä niin vaihtoehtoja löytyy varmasti.

Löysä
V 85 TT ja California 1400 touring

desmo

  • Viestejä: 13
Vs: V85
« Vastaus #362 : Kesäkuu 28, 2019, 09:01:41 ap »
Kävin eilen kokeilemassa V85 lyhyesti Vantaalla. Se oli minulle hieman ahdas ja pienen oloinen ainakin kaksi päällä. Ajoasennossa aavistus mopomaista matkaenduroa, josta toisaalta tykkään. Lähinnä tulee mieleen isompi Tracer ja 1190 adventure, kirosanoja molemmat :D. Teho on ok kaksi päällä ja V85 kiihtyi hyvin, tarvittaessa, kehä kolmosen rampeilla. Vaihteisto on todella hyvä ja tuntuma tarkka. Moottori on melko värinätön ja hiljainen. Takapenkkiläinen kehui istuimen istuvuutta ja pehmeyttä. Itse mietin jalkatappien alennussarjaa ja kumien poistamista tapeista, ehkä myös isompia tappeja, jotta ajaminen tapeilla seisten olisi mahdollista ilman jalkaholvin ylimääräistä rasittumista. Ostoslistalle tulisi myös tangon korotussarja ja isompi (pitempi) pleksi tai sen kokonaan poistaminen. Nyt tuuli, ajoviima kävi ikävästi kaulalle. Myös ensiasennusrenkaat olisi vaihdettavien listalla, jotta hiekkatie siirtymät olisivat mukavampi ajaa vauhdikkaasti seisten. Myyjän mukaan lisävarusteita oli hyllyssä melko kattavasti. Aikataulun kireys esti hieromasta kauppaa tosissaan. Yön yli nukuttuani harkitsisin kahta muutakin vaihtoehtoa, kirosanat, ja pitempää lenkkiä yksin ajaen V85TT:llä.  8)
Asiathan eivät ole koskaan niin huonosti etteikö niitä voisi Moto Guzzi-kaupoilla pahentaa...

Hot Rod

  • Viestejä: 3
Vs: V85
« Vastaus #363 : Kesäkuu 30, 2019, 10:34:10 ap »
Pari viikkoa nyt Päkään totuttelua takana. Talitiaisen väriseen habitukseen olen hyvinkin tyytyväinen. Yhteiselo alkoi Ikea-tyylisellä osta ja laita ruuvit&mutterit paikalleen ja kiinni-manööverillä, eksoottisimpana ohjaustangon kiinnitysmutterien löysyys, jonka havaitsin ikävällä tavalla punaisiin valoihin jarruttaessa. Tangon kiinnitys antoi periksi, tanko siirtyi jarrutuksen aiheuttaman ohjastajapainon alla reilusti eteenpäin ja takapuoli nousi tilanteessa myös irti penkistä ja olin ottaa lipat siinä Tuupakan valoissa kehäkolmelta Tuupakkaan noustessa. Silloin kävin melko lämpöisenä liikkeelle ajaessani (olin menossa sinne laitattamaan tangon päästä irti lentänyttä ja kädensuojaa kiinnipitänyttä mutteria&välikappaletta ja olin melkein liikkeen pihassa kun episodi yllätti).
No, nyt kun ehkä on myyjäliikkeen samaan hintaan tarjoama eksotiikka takana päin, niin itse tuotteeseen olen melko tyytyväinen. Normaalia itselleensäätämistä, eli touring pleksi tulossa, moottorisuojaraudat odottavat parvekkeella inspiraatiota niin laitan ne kiinni, ja vaihdepolkimen säätö yläasentoon, että mahtuu Sidi adventure saapas vivun alle. Kulutus näyttää nyt 4,4 litraa sataselle ja tankkauksesta laskutoimituksia tehtyäni totesin ettei tuo näyttö hirveästi valehtele. Mukavan kevyt ohjastettava rentoon puksutteluun, ajelemiseen varsinaisen ajamisen sijaan ainakin kun ei ole vielä oikein tottunut matka/yleissuzukin jälkeen uutukaiseen.
Negatiivisista huomioista: pitkien valojen kytkin on huonossa paikassa, sen lipsauttaa helposti vahingossa huomaamatta päälle. Virtalukko on pitänyt tunkea pieneen ihme monttuun, on hankala käyttää ja kerää roskaa. Muuta negatiivista en keksi tässä vaiheessa.

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: V85
« Vastaus #364 : Elokuu 02, 2019, 11:30:56 ap »
Moi! Entisenä Moto Guzzi Cali -kuskina herätti mielenkiintoa tämä guzzin uusi tulokas v 85 tt. Vaikka pyörää en tällä haavaa ole vaihtamassakaan niin pitihän se käydä koeajamassa. Guzzikokemusta itsellä siis 110 000 km verran Californian puikoista aikoinaan. Nykyään pyöränä Aprilian 1200 Caponord Rally. Kävin siis koeajolenkin ja... valtava hymyhän se levisi kasvoille :) Nyt on mielestäni Guzzi onnistunut ja tehnyt sellaista mitä itse arvostan: perinteinen ilmajäähy kaksiventtiili kansilla on itselle se guzzin ydin. Ja yllättävän rouheaksi on pyörä jätetty: moottorissa ehtaa Guzzin tuntua, jolla tekee mieli ajella rauhaksiin eikä edes tunnu luontevalta tai tarpeelliselta koetella sen rajoja. Siksi sen 80 heppaa riittäisi itselle mainiosti. Vääntö myös ajoitettu hyvälle käyttöalueelle. Moottori muutoinkin tuntui hyvinkin vääntävältä ja riittävältä, matkapyörältä! Kaikki tapahtuu guzzimaisesti myös pienellä viiveellä, mikä tuo omaa fiilistänsä :) Ajoasento mukava ja satula tilava. Pyörän profiili mielestäni hyvä, tasainen jolloin voi käyttää koko satulan hyväkseen. Eli perä pyörässä ei nouse liiaksi jolloin ei tarvitse istua "montussa" kuten monesti matkaenskoissa on tilanne. Ainakin Yamahan 1200 Super tenere profiililtaan samatyyppinen. Moottorin vääntö ja tehot riitäisivät kyllä itselle ja ennen kaikkea se Guzzin fiilis on jätetty eikä ole siloteltu liikaa. Jos nyt olisin pyörää hankkimassa niin listan kärkisijoilla guzzi kyllä olisi. Nykyinen pyörä on kuitenkin mainio ja matka-ajossa kaksipäällä testattu tanakaksi matkapyöräksi. Mutta sitten kun siitä aika jättää niin kyllä Guzzi on hypännyt pelirinkiin uudestaan ja hyvällä asenteella. Toivottavasti vielä saavat laajennettua mallistoa ja vaikka tuon 850 cc moottorin ympärille. Hyvä suunta!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2019, 14:32:00 ip kirjoittanut California »
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Camn

  • Viestejä: 2 577
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: V85
« Vastaus #366 : Heinäkuu 08, 2021, 16:47:43 ip »
Kolme uutta Guzzin satavuotis 85tt:ä vapautui tänään Suomen luontoon ;D

Piti munkin ajella aamusta katsomaan tätä tapahtumaa, on näitä pyöriä herrat nimittäin saaneet odottaa. Ja olihan ne naamat aikalailla hymyssä ;D Onnea matkaan!

Sain minäkin sentäs koeistua yhtä....
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 553
Vs: V85
« Vastaus #367 : Heinäkuu 08, 2021, 20:41:49 ip »
CIAO!
Itsekin paikalla olleena, oli ilo seurat vanhoja motoristeja, jotka innustuvasta uusista ajopeleistä!
T. Jospa minäkin vielä joskus...
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: V85
« Vastaus #368 : Heinäkuu 08, 2021, 22:19:27 ip »
Hienoa, että uuden maahantuojan täysin pieleen menneen aloituskauden jälkeen   lopultakin kuukausia sitten kaupat tehneet asiakkaat pääsevät baanalle uusilla juhlavuoden pyörillään!!! Centenario mallia nähdään livenä Gruppo Nordin rallissa reilun viikon kuluttua. Sopii hienosti näin juhlavuoden ensimmäisen Gruppon rallin teemaan!
Jouko

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: V85
« Vastaus #369 : Syyskuu 21, 2021, 07:04:25 ap »
Nonnih! Nyt on muutama sata kilometriä V85TT:llä takana. On kyllä näppärä peli ajella. Käsittely on kevyttä, kuin teiniaikojen Jupiter-mopolla ajelisi. V85 TT:n myötä paino tipahti toista sataa kiloa Cali 1400:sta. Toki tuo 1400 on mainio peli asfaltilla ja pitkillä matkoilla. Hiekkaisilla metsäautoteillä ja pehmeillä pihamailla V85TT on kyllä parempi kuin Cali 1400. Tästä on jo kokemusta. Kyllä V85TT:lle myös asfaltti ja pidemmät pätkätkin maistuvat.

Kysyisin kokeneemmilta V85TT-tietäjiltä, jotta miten olette tulleet vaihdenäytön kanssa toimeen? Minun V85TT:ssä vaihde näkyy viivana, kunnes nostaa kytkimen. Ohjekirjassakin sanotaan, että pyörän pitää olla liikkeessä, jotta vaihde näkyy. Mutta kun se vaihde ei näy, jos on liikkeessä ja kytkin on painettu alas. Näkyy vasta, kun nostaa kytkimen. Vapaavaihde "N" näkyy kyllä olipa kytkin missä asennossa tahansa.

Olisi vaan kiva tietää risteykseen rullatessa vaihde, ettei tarvitsisi N:n kautta mennä. Tosin vaihteen näkymättömyys pitää virkeänä, kun pitää laskea missä kolossa vaihdin mahtaa olla.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: V85
« Vastaus #370 : Syyskuu 21, 2021, 08:12:58 ap »
Koko universumin kaikkien autojen ja moottoripyörien vaihdenäyttö perustuu moottorin ja pyörän
nopeuksien vertailuun. Sen takia ei näytetä mitään kun kytkin on pohjassa. Voitaisiin tehdä
muullakin tavalla, mutta silloin tarvittaisiin lisää antureita.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: V85
« Vastaus #371 : Syyskuu 21, 2021, 09:16:21 ap »
Ainakin niissä pyörissä mitä olen tutkinut, vaihdenäytön mekaaninen  anturi on ollut vaihderummun yhteydessä.  Eli lienee useampia tapoja toteuttaa ko.näyttö.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: V85
« Vastaus #372 : Syyskuu 21, 2021, 18:46:44 ip »
Aikaisemmassa Cali 1400:ssa vaihteet näkyivät, vaikka kytkin oli oli alhaalla. Myös se oli ride-by-wire ohjattu. Eli onkohan tuo V85tt:n ominaisuus vai yksilöni vika?

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: V85
« Vastaus #373 : Syyskuu 21, 2021, 20:58:52 ip »
Aikaisemmassa Cali 1400:ssa vaihteet näkyivät, vaikka kytkin oli oli alhaalla. Myös se oli ride-by-wire ohjattu. Eli onkohan tuo V85tt:n ominaisuus vai yksilöni vika?
Ei ole yksilön vika vaan ominaisuus. Itse en ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Vintagessani ei ole vaihdenäyttöä, enkä sitä ole kaivannut omassa V85TT Travelissakaan. Yleensä vaihdan pienemmälle ja pienemmälle lähestyessäni risteystä, liikennevaloja tai - ympyrää ja jos tarvitsee pysähtyä, niin ykköseltä pukkaan jo vapaan, kun pysähdyn ja löysään kytkinkahvan. Mitäpä tuota kytkinvaijeria venyttämään ja vaihteita paikallaan ollessa pudottelemaan ;) Vapaavalon merkkivalo riittää pakollisissa pysähdyksissä minulle mainiosti ja liikkeessä taas vaihdenäyttö on erinomainen lisäapu, ettei tule vedätettyä turhan isolla vaihteella. Moottori kun on niin "joustava", että helposti tulee ajeltua liian matalilla kierroksilla.
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: V85
« Vastaus #374 : Syyskuu 21, 2021, 22:40:32 ip »
1400 Californiassa on aktiivinen vaihdenäyttö. Kunhan virta on päällä niin vallitseva vaihde näkyy. Ajossa tätä tietoa ei tarvita lainkaan vaan pesrstuntuma kertoo milloin vaihdetta vaihdetaan kullakin halutulla ajotavalla. Vaihdenäyttö on täysin sekundaarinen tarve.

Alhaisista kierroksista: on ajotapa jossa vaihdetaan heti isommalle kun se on mahdollista. Näitä tapauksia on kovasti tullut nähtyä. Erityisesti 5-vaihteisten suhteen. Vaikka vaihteistot ovat olleet vinohampaisilla hammaspyörillä. Uudemmat 6-vaihteiset ovat suorahampaisia ja ovat varsin "allergisia" jos ajetaan alhaisilla kierrosluvuilla. Suorahampainen reagoi sekä iskuihin että niistä johtuviin resonansseihin varsin herkästi. Parempi olisi ajaa vedättämättä vaan käyttää kierrosluvuvun keski- ja yläaluetta. Samalla säästää polttoainetta.