Kirjoittaja Aihe: Miks aina mulle...  (Luettu 3041 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Miks aina mulle...
« : Elokuu 22, 2021, 17:36:13 ip »
Mitähän pahaa olen tehnyt entisessä elämässä kun mulle...?

Calin perän isostefa vuoti öljyä, joka pruiskusi vanteella ja renkaalle. Hommasin uuden ja - mielestäni - vaihdoin se huolellisesti. No, eipäs se kauaa pitänyt. Eilen vaihdoin taas uuteen. Tein sen, jos mahdollista, vieläkin huolellisemmin. Erityisesti kiinnitin tarmoa sen akselin liukupinnan puhdistukseen ja "hiontaan". Tarkistin vielä kirkkaalla valolla, että kiillottuma oli hioutunut mattapintaiseksi. Asennuksessa voitelin stefan ohuella öljyllä homman helpottamiseksi. EN vasaroinut tiivistettä, vaikka se oli hyvin tiukka.
Myyjän tuoteteksti: >>Tiivisteiden todellinen lepomitta sisähalkaisijassa keskimäärin 1,5mm pienempi ja ulkohalkaisija 0,15mm suurempi jotta luotettava tiivistys saavutetaan<<.

Samalla pesin ja voitelin sysäyksenvaimentimen kumipalikat.
Kokoonpano meni hyvin.

Ja tänään pitkä koelenkki. Tulos: Öljyä tulee edelleen vanteella ja renkaalle. En muistanutkaan minkälaisia sanoja olin joskus opetellut.  Päätin myydä koko värkin kansallispukuisille...

Nyt Veljet hoi! Mitäs pitäis tehdä? Voiko sen stefan kohta akselissa olla kulunut "kuopalle"? Mitäs sille voi tehdä?
Pitäiskös olla toisen tyyppinen stefa? Nyt on  kuvanmukainen.


Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Miks aina mulle...
« Vastaus #1 : Elokuu 22, 2021, 18:17:34 ip »
Jos siellä kuitenkin vuotaa se sisempi pikku stefa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miks aina mulle...
« Vastaus #2 : Elokuu 22, 2021, 19:34:37 ip »
Eikös se iso ole kuitenkin renkaanpuolella ulommaisin? Siitä ei kai pitäisi tulla mitään missään tilanteessa?  Kun se on pois, niin sisältä pilkottaa vähän laakerikuulia.
Se pikkustefa on - jos olen oikein ymmärtänyt - ulkoreunassa akselinreiässä. Se puoli on ihan kuiva.

En ole koskaan nähnyt purettua perää, joten kaikki tietämys on varaosakuvien varassa.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Miks aina mulle...
« Vastaus #3 : Elokuu 22, 2021, 20:25:43 ip »
Jos se pikku stefa vuotaa niin vuoto näkyy siellä vetolaipan hammastuksen öljyisyytenä, usein myös takapyörän akseli on öljyinen. Siitä sitten vuoto jatkuu yli ison Stefan ulkopinnan ja tippuu takavanteelle.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miks aina mulle...
« Vastaus #4 : Elokuu 22, 2021, 21:05:07 ip »
Ahaaa! Siellä vetolaipassa on sitä öljyä vähän kaikkialla roiskuneena.
Löysin kuvasta kaksi stefaa, joista pienempi on n:o 10 GU90413850 Gasket ring 38X50X7. Tätä ilmeiseti tarkoitat?

Kuvasta katsoen vaikuttaa hyvin kalliilta paikalta eli koko perä on purettava. Tod.näk. pystyn siihen itse Mutta olen ymmärtänyt, että kokoonpanossa se on ns. shimmattava ja siihen voi kulua runsaasti aikaa. Ja vaatii osaamisen. En lähde arpomaan / kokeilemaan onnistuuko itseltä. Semminkin kun ei ole mitään erikoistyökalujakaan.

Taidan ostaa pullon väkevää paloviinaa...





motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miks aina mulle...
« Vastaus #5 : Elokuu 22, 2021, 23:05:01 ip »
Älä paloviinaa mutta ehkä yhden tähden Jallua jos ei kalliimpi kelpaa. Ota se pois vaikka kaverin kanssa niin on rattoisampaa. On muuta ajateltavaa.

Perävaihteen sielunelämään vilkaisu. Pyörällä on ajettu varmaan jonkun verran?
Mitä enempi on ajettu sitä enemmän on kulumaakin. Kaikki kuluma ei ole pahasta mutta mikäli perä aiotaan tehdä hyvin niin säätöjä saatetaan tarvita pienen vetopyörän aseman säätöön, pienen vetopyörän akselin laakerien keskinäiseen välykseen sekä tietenkin isomman rattaan sijainnin eli hammaspyörien keskinäisen kosketuspinnan sijaintiin ja sen välykseen. Siis hieman vaatii avaruudellista hahmottamista. Liki jokainen välys tai sen säätö vaikuttaa johonkin toiseen välykseen.
Lisäksi tarvitaan kolmenlaisia shimmejä, (Tai ainakin kahdenlaisia jos hyvin käy.) sekä paperitiivisteitä että yhden o-renkaan. Paperitiivisteiden paksuus vaikuttaa hammaspyörien välykseen. Eli tässä tapauksessa voi toteutua sanonta: paperilla säädetty.

Kun hammaspyörien keskinäistä välystä tarkastetaan että se tulee molempiin hammaspyörän hampaisiin oikeille alueille tarvitaan tarkastusväriä eli väripastaa. Kotiteollisesti myös kuulakärkikynän säiliö sisältää tarkoitukseen soveltuvaa ainetta. Sotkua kyllä tulee käsiin vaikka tarkastusväriä pitääkin käyttää aivan minimaalisesti.
Hammaspyörien pitää olla välyksiä tarkastaessa ehdottomasti puhdas kaikesta öljystä.

Jos pienen hammaspyörän akselin kahden laakerin välistä päittäisvälystä pitää säätää, todennäköisesti hiukan pienentää, on ongelmana saada akseli pyörimättömäksi kun akselin lukistusmutteria avataan. Siihen ei alumiinileuat viilapenkissä aina tahdo riittää. Mutterissa on melko iso momentti ja se on usein myös liimattu hienokierteeseensä.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Miks aina mulle...
« Vastaus #6 : Elokuu 23, 2021, 06:41:32 ap »
Hae pullo väkeviä ja uusi pikkustefa. Sitten kun pikkustefa on paikallaan voi päästää pullon hengen irti. Nappaa perä auki vaan reippaasti ja laita uusi osa paikalleen. On aika hyvä todennäköisyys että kun tarkistat värillä kosketuksen niin se on yhtä hyvä kuin ennen purkua ja jopa hyvä. Jos pinionipyörän laakeroinnissa tuntuu klappia niin se on kyllä shimmattava välyksettömäksi ja asemoitava lautaspyörään nähden, mutta se on sen ajan murhe. Olen itte vaihtanut perään sisuskalut eikä se niin kamalan vaikeaa ollut.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Miks aina mulle...
« Vastaus #7 : Elokuu 23, 2021, 06:57:33 ap »
Mittaa myös perän hammasvälys ennen sen purkamista. Jos joudut pinionia säätämään tai osia vaihtamaan, aloita säätäminen mitatulla
hammasvälyksellä. Sikälimikäli se on jossain järjellisissä mitoissa.
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miks aina mulle...
« Vastaus #8 : Elokuu 23, 2021, 08:40:01 ap »
Kiitos kaikille osanotosta! Pyörällä on ajettu vain 107´000km.
Remppaan tarvittavat palikat, O-rinkula, shimmit, paperitiivista, pasta jne., olisi kai jostain hankittava. Ilmeisesti valmista sarjaa ei ole. Eikä ole pajaakaan, jossa olis ruustukki...

Pitänee ostaa koko homma osaavilta - hinta pelottaa jo nyt, vaikka en tiedä sitäkään...

Juuri kun pääsin kremppa-osastolta takas satulaan... Jos upottais mereen koko mankelin...Eikä tuo MM:n ehdottama Jallu taida olla kaikkein huonoin valinta... Sen kun nyppäsee ehtoolla, niin pariin päivään stefa on pienin hankaluus...

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miks aina mulle...
« Vastaus #9 : Elokuu 23, 2021, 15:54:52 ip »
Perehdyin teoriassa murikkaan, => kysymyksiä:
- Onko shimmaus ihan välttämätön? Enhän poista / lisää mitään, joka muuttaisi keskinäistä asentoa.
- Onko shimmaus yleensäkin oltava ihan hyttysen kikkelin tarkkuudella?
- Onko syytä vaihtaa molemmat laakerit samalla? Jos ovat ihan ok? Osa 12- neulalaakeri maksaa ~80€.
  Osa 26 kuulalaakeri maksaa ~21€. Se neulalaakeri saattaa vioittua irroituksessa, stefa on sen takana.   
- Stefat eivät maksa kuin rapiat 10€ yht.
Kaikki osat saa Suomen laakerikaupoista.

Joo...kyselen mottipäisiä, mutku en todellakaan tiedä...


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Miks aina mulle...
« Vastaus #10 : Elokuu 23, 2021, 16:39:13 ip »
Lähtökohta on: Perä on kulunut, laakerit ovat kuluneet=>hammaskosketus ei ole entisellään.
Jos jätät vanhat laakerit, kannattaa säätää ison kuulalaakerin kulumisen takia jo muuttunut hammaskosketus kohdalleen.
Pinionin laakerit ovat kuluneet ja esikireys mahdollisesti jo mennyt nollille tai välyksen puolelle. Kannattaa korjata jotta hammaskosketus pysyy kohdillaan.
Jos laitat uudet laakerit, pinionin laakereiden esikireys todennäköisesti vaatii erilaiset säätölevyt uusilla laakereilla. Todennäköistä on myöskin
että, osa pinionin säätölevyistä on rikkoutunut käytön aikana. Ovat niin "liiskaantuneet" ettei enää voi käyttää uudelleen eikä niiden paksuutta saa enää selville.
Iso kuulalaakeri kannattaisi mielestäni joka tapauksessa uusia, se kun määrää hammasvälyksen ja ison vetopyörän paikan. Mittaamalla hammasvälyksen ennen purkamista voi hieman arvioida tuon laakerinkin kulumisastetta.
Neulalaakerin ulkokehä todennäköisesti putoaa itsestään pois paikaltaan kuumailmapuhaltimella perän koteloa ulkoa lämmittämällä. Jos se irtoaa jo kylmiltään perää purkaessa, olet löytänyt syyn öljyvuotoon.
 Tästä voi halutessaan jatkaa liimaamalla neulalaakerin ulkokehän laakeriliimalla tai epoksilla kiinni. Sitten perä nippuun entisillä osilla ja säädöillä ja eikun ajoon. Saattaapi olla ihan hyvä niin.

Yrittäisin löytää siihen alkuperäiset stefat.
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miks aina mulle...
« Vastaus #11 : Elokuu 23, 2021, 16:47:15 ip »
No niin! Hyvää tietoa - kiitos!
Oma ajatukseni vahvistui: Kun kerran palikat on pöydällä, niin kannattaa uusia "kaikki" ja tehdä just´ eikä melkein.

Ryhdyn kyselemään eri asiantuntijoilta urakan hintaa.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Miks aina mulle...
« Vastaus #12 : Elokuu 23, 2021, 20:22:57 ip »
Oma Jackal lopetti öljyn valuttamisen perästä kun sain siihen uuden laagerit.
Sen jälkeen siellä pysyi öljyt hyvin sisällä, mutta rattaat eivät. Tai, no, rattaat pysyivät kyllä mutta niistä irtosi pinnat ja ne alkoivat jutella siihen malliin että ne haluavat ulos sieltä murikan sisältä.
Laitettiin uudet rattaat, 25% tiheämmällä välityksellä. Samalla tietty shimmattiin ja tehtiin mitä tarvittiin.
Tiheämpi välitys oli toivottava ominaisuus, kun Jackalin sivuun oli kasvanut vaunu, ja vakiovälitykset ovat turhan pitkät sellaisen kasvannaisen kanssa. Sitten taas toisaalta, nuo 25% tiuhemmat välitykset ovat liian tiuhat ilman sitä kasvannaista.
Pitäisi varmaan hankkia toinen perä soolona ajamista varten. Eihän siinä vaihdossa kauaa mene.
Eräs Tampereen suunnalla vaikuttava säätäjä tuon perän kasasi, ja hyvin on toiminut.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Miks aina mulle...
« Vastaus #13 : Elokuu 24, 2021, 12:04:48 ip »
Laitettiin uudet rattaat, 25% tiheämmällä välityksellä.
Mihinkäs hintaan tuollaisia välityksiä saa, tai mistä? Nimim. Käytin eilen vitosta ensi kertaa tänä kesänä. Moottoritiellä 120km/h nopeudessa.