Kirjoittaja Aihe: Jarrulevy mutkalla, taas.  (Luettu 3227 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Jarrulevy mutkalla, taas.
« : Heinäkuu 04, 2021, 14:11:51 ip »
Ei omasta kalustosta eikä edes Guzzizta, yksi "hoidettavana" olevista on tuollaisen vian saanut. Samaa vaivaa on ilmeisesti ollut aiemminkin kun,
nyt mutkalla oleva kiinteä etujarrun levy ei ole alkuperäinen.
Mikä vääntää jarrulevyn mutkalle? Sellainen jarrusatulan pituinen mutka tässä. Ihmettelen näitä kun omiin ei ole vielä moista vikaa tullut,
yrityksen puutteesta ei voi olla kysymys.
Kyseisellä moottoripyörällä on joskus mökkitiellä, parkkipaikalla ja taluttaessa kaaduttu. Noissa on jotain voinut sattua mutta, jos noin olisi, olisin saanut vaihtaa jarrulevyt kaikkiin omiin moottoripyöriini. Useampaan kertaan, jos etujarrulevy pikku kaatumisessa vääntyy.
Näitä mietin kun työntelin pyörää tallista, silloin tuulenpuuska tuuppasi toisen ovenpuolikkaista kiinni, jo ennen kuin ehdin kohdalle. Samoin on
käynyt ennenkin,  oven alareuna oli mustanaan eturenkaan jälkiä kun ovea oli etupyörällä ohjaustangosta vääntämällä avattu.

Kokeilin, oven avaus käy noin ihan joutuisasti mutta voimaa tarvitsi aika paljon. Samalla teki mieli puristaa etujarrukahvaa.
Siinä pitkäkeulaisen pyörän etuteleskooppi näytti hieman kiertyvän, palautui kun vääntämisen lopetti. Tarkistin jälkeenpäin että,
kaikki ruuvit ovat kunnolla kiinni, ei ollut niissä löysyyttä.
Etuteleskoopin kiertyminen näyttää muuttavan jarrusatulan ja jarrulevyn keskinäistä asemaa hieman. Jos samalla puristaa reippaasti etujarrukahvaa, voi siinä jarrulevy antaa periksi.

Onneksi ajan itse ajoneuvot talliin keula edeltä. Onko muilla vastaavia havaintoja jos jarrulevy on mennyt mutkalle?
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Jarrulevy mutkalla, taas.
« Vastaus #1 : Heinäkuu 04, 2021, 15:33:34 ip »
Kyllä.
Vaikka on kiinteä levy ja siinä lautasmainen keskiö on levyjä ollut jotka nypyttävät. Nypytys voi johtua kahdesta syystä: yksi syy on taipuminen ja toinen se että yhdeltä kohtaa materiaali on kärsinyt, esimerkiksi ruostunut seisonnan aikana pahasti tai on ns. palanut eli jarrulevyn pinta on käynyt liian kuumana. Vrt. palanut kytkinlevy.

Voi tietysti spekuloida sillä mikä aiheuttaa taipuman: yleinen syy on levyn laajeneminen joko sisäisten jännitysten, jo valmistusvaiheessa syntynyt tai kuumentumisesta johtunut. Voi myös johtua ulkoisesta syystä kuten iskusta. Jälkimmäisen tunnistanee ainakin pyörän sen hetkinen kuljettaja.

Lievän taipuman, kuten lämpötaipuman, olen ainakaan Benellistäni (Samat jarrut kuin samanikäisissä Guzzeissa.) oikaissut liimaamalla jarrupaloihin palat hiomakangasta epoxsilla. Sitten vain ajelemaan ja hienoisesti jarrukahvalla puristaen ja ainakin kerran jarrupalojen paikkaa vaihtaen päikseen. Sataprosenttista tulosta en näin saavuttanut mutta jarrulevystä tuli kelvollinen kovempiin jarrutuksiin. "Höyhenjarrutuksessa" levy nypytti edelleen eli kuljettajan pää pyrki nyökkimään jarrutuksen aikana kuten liikennevaloihin pysähtyessä.

Joissakin pyörissä olen havainnut sen että kovemmassa jarrutuksessa keula pyrkii ohjautumaan jarrun puolelle jos on vain yksi etulevy. En ole kutenkaan havainnut että se olisi, ainakaan valurautalevyä, vääntänyt mutkalle.

Pyörän laakerin tai tai laakerien kuluma tai muu vaurio voi myös ilmetä jarrun nypytyksenä kun on "klappia" liikaa. Myös jarrulevy voi tällöin ottaa itseensä. Jarruteho myös heikkenee jos on väljyyttä pyöränlaakereissa.
Laakerit ovat nykyään edullisia joten laakeriasioissa ei kannata säästellä. Liki kaikkien pyörien laakerit ovat suojattua mallia ja ne on helppo vaihtaa perustyökaluin. Eikä sitä etuakselia pidä kiristää kovin lujaan mutteristaan. Ylikiristys on hyvin yleinen syy laakerivaurioille.

1100 Brevaan sain uudet, kelluvat etujarrulevyt takuuseen kun tein lähes uutena kovan jarrutuksen. Keula alkoi nypyttämään jarrutettaessa. Lähettivät Piikkiöstä molemmat levyt. Toisen vaihdoin, nypytys loppui. Samoin kävi myös 1400 Californian suhteen. RM Heino toimitti uudet levyt takuuseen. Nytkin oli vain toinen kiero. Hyllyssä siis on yksi käyttämätön levy varalla.

Tein joskus vannesorvin jossa on myös sovitin jarrulevyjä varten. Laitetta voi käyttää vanteen sorvaamisen lisäksi pinnaamiseen ja vanteiden rihtaamiseen. http://www.motomatti.fi/2014/03/vannesorvi.html

Em. linkissä on kuva jarrulevyn suoruuden tarkistamisesta. Samalla laitteella voi myös sorvata jarrulevyn. Siihen tarvitaan sellaista teränpidintä jossa on terät molemmin puolin levyä, ts. leikkauspaine on sama molemmin puolin niin sorvauksesta voi olettaa saavansa suoran.

Jarrulevyn tai vanteen voi pyörän paikallaan ollessa mitata heittokellolla ottamalla jarrusatulan irti, korvaamalla se paksuhkolla teräslevyllä sekä kiinnittämällä siihen heittokellon magneettijalan. Samalla voi selvittää onko laakereissa välystä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Jarrulevy mutkalla, taas.
« Vastaus #2 : Heinäkuu 04, 2021, 18:33:20 ip »
En ole vielä saanut jarruttamalla jarrulevyä mutkalle. Buellin etulevy on toki kerran mennyt soikeaksi, ei haitannut ajamista kunnes jäähtyi.
Silloin otti kiinni jarrusatulaan, piti viilata levyn reunasta hieman ainetta pois, sitten mahtui taas pyörimään. Ei kuitenkaan ravistanut tai nypyttänyt
ennen eikä jälkeen muodonmuutoksen. Buellissa tyypillinen jarrulevyn väri on musta kun sillä kovemmin jarruttelee.
Miksi jarrulevy vääntyy lämmetessään? Sehän on aivan normaali käyttötilanne, onko suunnittelija tai levyn asentaja tehnyt virheen? 
Mutta ei ole muuttanut edes väriä tämän alkuperäisen jutun aiheen vääntynyt jarrulevy. Taisin sillä testilenkillä tehdä kovimmat
jarrutukset sillä ikinä. Oli kuin jarruttaisi ABS-jarrulla, rengas aina vinkaisi kerran joka kierroksella, kun levyn mutkan kohdalla jarru yritti mennä lukkoon.
Siinä on liukusatula mikä liikkuu herkästi, samoin mäntä. En ole mitannut mutkan suuruutta heittokellolla mutta, liuskamitta antaa likimääräiseksi arvioksi 0.3mm.
Sohc van Helmi.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Jarrulevy mutkalla, taas.
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2021, 09:37:52 ap »

Miksi jarrulevy vääntyy lämmetessään? Sehän on aivan normaali käyttötilanne, onko suunnittelija tai levyn asentaja tehnyt virheen? 
Tulee mieleen sellainen tilanne, missä vedetään täysi jarrutus, ja jäädään pysäyksiin jolloin lämmön luovutus onkin palojen kohdalla erilaista. Tai kuumalla jarrulevyllä vesilätäkköön ajaminen, mutta ei tästä minulla mitään oikeaa tietoa ole.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrulevy mutkalla, taas.
« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2021, 10:16:16 ap »
Tuolla tavalla saa ainakin auton levyn kierteelle. Ja ne ovat kuitenkin suht tasalaatuista valuterästä/rautaa.

Omassa ratapyörässä on tällainen set uppi. Bilteman crossilevy, Guzzista Brembon satula semisintteripaloilla ja itse sorvattu adapteri. Kiekko vaihtaa kyllä reippasti väriä, kun se on ainoa hiljennin pyörässä. Takajarru on, mutta lähinnä kosmeettinen. Levyn ja adapterin väliin laitoin piitahnaa. En tiedä onko tällä mitään merkitystä mihinkään, mutta ehkä teoriassa siirtyy lämpö helpommin adapterin isompaan massaan.
Minkään näköistä kiemurtelua ei ole levysä esiintynyt. Lienee riittävän vähän seostettua terästä tuo levy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Jarrulevy mutkalla, taas.
« Vastaus #5 : Heinäkuu 05, 2021, 18:02:58 ip »
Tuolla tavalla saa ainakin auton levyn kierteelle. Ja ne ovat kuitenkin suht tasalaatuista valuterästä/rautaa.

Eivät ole tasalaatuisia, ei edes yksi laikka ole tasalaatuinen jos ollaan hintahaitarin alapäässä. Jos ei sijoita noihin yhtään enempää kuin on pakko,
voi varautua vaikka minkälaisiin jarrutusomituisuuksiin.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrulevy mutkalla, taas.
« Vastaus #6 : Heinäkuu 05, 2021, 18:33:17 ip »
Se on kyllä varmaan totta. Noita keskihintaisia yleensä tulee hommattua.
Ihan omaksi huviksi olen joskus sorvannut ja katsonut, minkälaista ainetta on levy ollut. Niihin on kyllä saanut tasaisen laadun pintaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.