Kirjoittaja Aihe: Litium akku  (Luettu 12410 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Litium akku
« Vastaus #30 : Kesäkuu 27, 2021, 18:45:19 ip »
Kommentoin laturia ja käyttöohjetta oman litiumakkukokemuksen pohjalta. Koettaen sovittaa sen moottoripyörissä käytettävään LiFePo akkuun.
1. Jos jos neljäkennoisen litiumakun napajännite on 4V, litiumakku on todennäköisesti entinen akku.
2.13.5V olisi melko hyvä varastointijännite. Sillä varauksella että, Vaikka 1A latausvirta onkin pieni, putoaa napajännite tuosta kun latauksen lopettaa.
3. Todella varovaista latausta, ei haittaa jos ei ole kiire mihinkään.
4. 14.2V, akku ei latautunut täyteen, ei ole haitaksi akulle eikä käyttäjällekään jos kapasiteetti riittää. Mihin tarvitaan huoltolatausta, maintenance?
    säilytyksen kannalta jännite on jo muutenkin liian korkea. Ehkä joku voi tarvita ajokaudella kun pyörä syö akkua seistessään.
5. Litiumakkua ei kannata pitää täyteen ladattuna tai lähellä täyttä, jos on kausisäilytystilanne, 50% varaustaso on akun kestoiän kannalta paras.
6. 12.8V akku on lähes tyhjä, ei ehkä kannata yrittää käynnistää ennekuin on ladattu.

Minusta kyseistä laturia ei ole erityisesti suunniteltu litiumakkujen lataamiseen. On tavallinen pienitehoinen lyijyakuille tarkoitettu ylläpitolaturi.
Latailee siksi ylivarovaisesti ettei, vahinkoa pääse litiumakulle tapahtumaan, kunhan ei jätä laturia talveksi litiumakkuun kiinni.
Sohc van Helmi.