Varmasti Make Proitaliasta huoltaisi eikä pelkkien tiivisteiden vaihto ole hänelle isokaan juttu. Kuten ei monelle muullekkaan sepälle.
Jos haluat pelkän tiivisteiden vaihdon ja jos on niin hienosti asiat että teleskoopin sisäputket ovat ehyet kromauksiltaan niin se ei ole kovinkaan hankalaa ja voin siihen neuvoa. Useimmat ovat tehneet kyseisessä toimenpiteessä virheitä sillä rakenne ei todellakaan ole ihan helppo. Yleensä kokoonpano menee väärin.
Tuon ikäinen keula voi kantaa runsaasti erilaisia vaivoja muuassaan. Lähinnä sen hydrauliikan tiivisteet.
Alkuperäinen keula, joita olen useita entisöinyt, lähinnä vain ulkomaille, vaatii hitosti vaivaa, aikaa ja osia. Osat ovat kuitenkin pääosin standardiosia ja keula kunnossa ollessaan on yksi parhaita keuloja mitä Californioihin on ajan saatossa asennettu. Guzzi on sen patentoinut. Mutta ikä tekee tepposensa siihenkin. Etupäässä ongelma on huoltamattomuus.
Onneksi kyseiseen keulaan on olemassa, tai ainakin on ollut, varsin yksinkertainen korjaussetti joka on ns. hermeettinen eli prässäämällä ja ilman säätöjä koottu vaimenninsetti jolla korvataan vanhempi monisäätöinen elementti. Samalla menetetään säädettävyys. Palataan ikään kuin nykyaikaan ja tavanomaisuuteen.
Jos alkuperäistä keulaa olisi huollettu kuten pitäisi olisi se kokolailla parhautta tänäkin päivänä kaikkine hienouksineen. Kaikissa ratapyörissäkään ei ole näitä säätöjä ulkoisesti.
Harva Cali3:sen tai alkupään 1100:n omistaja on säätänyt keulan mieleisekseen sillä monille on nuppeihin kajoaminen ilmeisen pelottavaa. Yleensä huolto on laiminlyöty totaalisesti. Vain mainitsemasi pölysuojat ja huulitiivisteet on toisinaan vaihdettu. Jos on hyvin käynyt.
Nyt pitäisi tietää, iän tiedämme, mutta ajokilometrit ja huoltohistoria keulan osalta niin voisi jotenkin haarukoida missä kunnossa laite on. Mikäli kromi on syöpynyt sisäputkista ovat ne halvimmat osat mutta se kertoo myös huoltamattomuudesta. Silloin ei auta edes tiivisteiden vaihto.
Keula alkaa olla liki kolmekymmentävuotinen joten se on nähnyt mahdollisesti jo paljon tietä...
Mutta kuntoon se on mahdollista saada.