Kirjoittaja Aihe: Californian starttaus vaihde päällä  (Luettu 3532 kertaa)

Salo

  • Viestejä: 10
Californian starttaus vaihde päällä
« : Heinäkuu 18, 2020, 19:57:49 ip »
Voisiko joku kertoa onko omassa Californiassa jokin vika, kun voi startata vaikka vaihde on päällä.
Havaitsin asian torstaina Röölänrannassa, kun painoin vahingossa starttinappia, vaikka vapaavalo ei palanutkaan.
Onko niin, että 2006 Californiassa ei ole estoa startata vaihde päällä?

Tutkittu kaikki releet -> toimii.
Sivuseisontatuen kytkin -> toimii.
Vaihteiston vapaan ilmaiseva kytkin -> toimii.
Kumpikin diodi vaihteiston vapaakytkimen ja releen välillä -> ehjät.
ECU:lle nastaan 26 menevä johdin -> siinä vaihtuu jännite vapaakytkimen asennon mukaan.
ECU IAW 15 RC vikaa?
Eli hainko vikaa joka onkin Calin ominaisuus?  :-\




Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Californian starttaus vaihde päällä
« Vastaus #1 : Heinäkuu 18, 2020, 20:09:20 ip »
Oliko kytkin pohjassa?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Californian starttaus vaihde päällä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 18, 2020, 20:28:28 ip »
Kun ”vanhan” Calin (Edit: vuosimallit 2003 eteenpäin) starttaamattomuutta on raati viimeaikoina tutkinut, niitä muistellessa olen siinä käsityksessä että Calit starttaavat näillä ehdoilla:

1.   Virta päällä
2.   Tappokytkin asennossa ”käy”
3.    Sivujalka ylhäällä tai / ja vaihde vapaalla
4.    Painetaan "start"

Siis riittää että on joko sivujalka ylhäällä tai vaihde vapaalla.

Jos on vaihde päällä + kytkin koskemattomana + sivujalka ylhäällä = pyörä lähtee startin voimalla eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2020, 14:16:34 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Salo

  • Viestejä: 10
Vs: Californian starttaus vaihde päällä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 18, 2020, 20:56:46 ip »
Kytkin ei ollut pohjassa, koska juuri siitä havaitsin pyörän starttaavan vaihde päällä. Pyörä nytkähti eteenpäin. Mielestäni tuossa mallissa ei oli mikrokytkintä  kytkinkahvassa.
Mielestäni tuo malli starttaa ehdoilla:
-Vaihde vapaalla, seisontatuen asennolla ei väliä.
-Vaihde päällä, seisontatuki ylhäällä.

Jos seisontatuki on ylhäällä tuntuu starttaavan oli vaihde päällä tai ei. Tämä hieman ihmetyttää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian starttaus vaihde päällä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 18, 2020, 22:54:17 ip »
Starttaa vaihde päällä tai ilman. Tai no omani on 2000 vuoden mallia. Mulla jumitti joskus vapaavalon kytkin, niin starttasi siitä huolimatta.
Kytkinkahvassa ei liene ollut kytkintä koko Californian elinkaaren aikana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Californian starttaus vaihde päällä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 19, 2020, 08:54:05 ap »
Oma California 2007:
-starttaa sivujalka ylhäällä ja vaihde päällä, olipa kytkin pohjassa tai ei.
-jos sivujalka alhaalla ja vaihde päällä, ei starttaa.
-vaihde vapaalla starttaa aina.
Mielestäni tämä on Calin ominaisuus.
Jouko

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Californian starttaus vaihde päällä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 19, 2020, 14:28:58 ip »
Lainaus
joko sivujalka ylhäällä tai vaihde vapaalla / ominaisuus
Mielestäni kaltaiselleni turhan kärsimättömälle luonteelle vaarallinen ominaisuus. Mutta niin se on myös sähkökuvien mukaan suunniteltu, ymmärrän. Riittää tuo joko/tai: => starttaa vaihde päällä sivujalka ylhäällä.  Jos sivujalan kytkin on syystä tai toisesta vaikka tilapäisesti ohitettu tai rikki niin että se "maadoittaa jatkuvasti" (järjestelmä luulee että sivujalka on aina ylhäällä); starttaa myös sivujalka alhaalla vaihde päällä. Sellaisilla malleilla, missä lisäksi kytkinvivussa on mikrokytkin, starttaus onnistuu vain kytkin vedettynä (ainakin V11 on näin johdotettu).
V11 - it defines you.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Californian starttaus vaihde päällä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 19, 2020, 15:35:06 ip »
Jos vapaavalo tai sivujalan katkaisin ei toimi, niin silloin lienee parasta startata aina kytkin pohjassa. Eikä tuo taida asiaa pahentaa, vaikka starttaisi aina muutenkin kytkin pahjaan vedettynä..
Jouko

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Californian starttaus vaihde päällä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 20, 2020, 15:32:30 ip »
Mää nyt väittäisin että Jackali ei kyllä käy eikä starttaa jos (sivu)jalka on alhaalla. Sitäpä ei voinut esim. paikallaan lämmittää istumatta päällä ennen kuin otin kytkimen pois jalkatappien siirron alta. Eipä sillä että koskaan olisin lämmittänyt muutenkaan, lähden aina maltillisesti ajamaan. Joskus vain ihan hyvä optio sekin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian starttaus vaihde päällä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 20, 2020, 23:32:58 ip »
Omistaneena Guzzeja 60-luvulta nykyaikaan, josta siitäkin on jo aikaa, on itse asiassa huvittanut vekslaus eri kytkentätapojen välillä. On monta tapausta että akku on sahattu tyhjiin ja bensa haisee, noin niinkuin esimerkikisi yhdestä kytkentävariaatiosta, eikä käynnisty. Pyörä on ollut keskituella mutta sivutuki ulkona. Ai miksi?

Syy löytyy eri valtioiden eri lainsäädännöistä. Niiden mukaan pitää määritellä miten estetään tahaton käynnistyminen kautta liikkeelle lähtö. Uskoisin että takana on vakuutusyhtiöiden ehdot ja ammattitaidottomuus niiden takana. Valmistaja menee halvimman ratkaisun mukaan.

Olen omistanut pyörän jossa ei ole automaattisesti nousevaa sivuseisontatukea ja merkittävässä epähuomiossa (Syytän erään ravintolan keittiömestaria joka häiritsi lähtöproseduuriani.) se on jäänyt nostamatta. Ensimmäisessä, jyrkässä vasemmalle kaarteessa pyörä viskasi minut pajukkoon. Jälki oli pahaa. Itse selvisin isoimmista kivuista pullolla Kossua mutta pyörä oli surkean näköinen. Kyseessä juuri entisöity Benelli Sei. Piti entisöidä uudestaan. Kuukauden oli hieman vaikea hengittää. Tapaus kävi Vääksystä hieman itään Guzziralliin mennessä. (Vai oliko se Italo?) Jossain Heinolan ja Jaalan välillä. Olin kokoontumisen toinen vastaava järjestäjä. Kuten siihen aikaan usein.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian starttaus vaihde päällä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 21, 2020, 06:51:26 ap »
Mää nyt väittäisin että Jackali ei kyllä käy eikä starttaa jos (sivu)jalka on alhaalla. Sitäpä ei voinut esim. paikallaan lämmittää istumatta päällä ennen kuin otin kytkimen pois jalkatappien siirron alta. Eipä sillä että koskaan olisin lämmittänyt muutenkaan, lähden aina maltillisesti ajamaan. Joskus vain ihan hyvä optio sekin.


Juuri näin on Jackalissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Californian starttaus vaihde päällä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 21, 2020, 14:15:55 ip »
Lainaus
”Vanhan” Calin starttaamattomuutta
Taitaa olla niin että siinä vaiheessa kun tuli katit ja 15RC ecu (MY2003=>), muuttui sähkökuva niin, että myös vaihdepolkimen "vapaavalokytkin" vaikutti starttilupaan. Sitä ennen vaihdepolkimen kytkin usein pelkästään käytti mittariston valoa?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Californian starttaus vaihde päällä
« Vastaus #12 : Heinäkuu 22, 2020, 00:07:58 ap »
Lainaus
”Vanhan” Calin starttaamattomuutta
Taitaa olla niin että siinä vaiheessa kun tuli katit ja 15RC ecu (MY2003=>), muuttui sähkökuva niin, että myös vaihdepolkimen "vapaavalokytkin" vaikutti starttilupaan. Sitä ennen vaihdepolkimen kytkin usein pelkästään käytti mittariston valoa?

Isolohkoisen vanhemman version viisivaihteisen looran vapaavalon kytkin on sellainen että se kertoo että ollaan likimain vapaalla. Ei siis että ollaan varmasti vapaalla. Myöhemmissä malleissa vapaavalon kytkimen paikka muuttui ja toiminto on eksaktimpi eli silloin kun vihreä vapaavalo palaa on vaihde kokolailla vapaalla. (Sitä vanhempaa vapaavalon kytkintä voi säätää helposti tarkemmaksi.)

Kuusivaihteisessa, joita on parikin mallia eli kulissivaihdesysteemi ja perinteinen rumpuvaihde on vapaan asento vakaampi. Jos vihreä valo palaa, todennäköisesti vaihde on vapaalla.

Pienet erot vaihdepolkimen käytössä ohjaavat vapaavalon kytkintä ja joskus tieto voi olla virheellinen ja ristiriidassa todellisen tilanteen kanssa. Yleensä aktiivinen käyttäjä oppii ajoneuvon tavoille.

Itse suosin vanhaa ohjetta: vaihtaminen tehdään voimakkaasti mutta päättäväisesti. Eli viedään vaihde perille kerta polkaisulla eikä nätisti lipsauttamalla varpaalla. Taitavampi tekee tämän koskematta kytkinkahvaan lainkaan jos ajon aikana pitää kiireesti vaihtaa. Erityisesti endurokäytössä ja radalla tästä on etua.

Hitaalla tai vajaalla kytkimen käytöllä vaihteisto voi "hylkiä" tapahtumaa ja jäädäänkin jonkin välivapaan uhriksi. Nämä vaihteistot eivät ole kuin Ducatin tai MV:n vaihteistojen kaltaisia joissa jo "hipaisu" polkimeen saa vaihteen vaihtumaan saman tein.

Jos ajelee matallilla kierrosluvuilla viisisakaraisen vaihteiston kytkentä hylkii helposti. Riittävän iso ero kierrosluvussa vaihtamisen välissä edistää vaihteiston toimintaa. Eri vaihteiden välillä erot ovat yllättävän pieniä.

Kolmisakaraisen vaihteiston suhteen vaihtaminen ilman "kroninaa" on helpompi. Toisaalta vaihteen tyhjä liike on isompi moottorijarrutuksen ja kiihdytyksen välillä. Tavanomaisen Guzzin kuljettaja käyttää aina viisisakaraista kytkentähampaistoa. Kolmisakaraisia löytyy siviilipyöristä Daytonasta ja alkusarjan Centauroista josta allekirjoittaneella on pitkällinen kokemus. Vanhemmasta 1100 Sportista en ole tietoinen mikä vaihteisto siinä on.