Kirjoittaja Aihe: Tässä sitä taas ollaan sormi suusa ja toinen ...  (Luettu 2941 kertaa)

LemmyLee

  • Viestejä: 3
Tässä sitä taas ollaan sormi suusa ja toinen ...
« : Syyskuu 28, 2019, 14:33:56 ip »
Enpä pöljä merkannut vauhtipyörän asemointia irrotellessani,
eikä tuota kukaan muukaan ollut merkannut. Kysymys, onko
jakorattaiden asemamerkeistä apuva vauhtipyörän ajoitusmerkkeihin ?
Vai pitääkö mennä yläkuolon kautta ? Tämäkin vielä, tässä projektissa
Cali 1100i 1996

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tässä sitä taas ollaan sormi suusa ja toinen ...
« Vastaus #1 : Lokakuu 01, 2019, 15:43:23 ip »
Paras varmistaa vauhtipyörän ajoitusmerkkien kohdistus männtien yläkuolokohtaan nähden.
Tulee samalla tarkastettua niin omien kuin aiemminkin tehtyjen asennusmerkintöjen oikeellisuus.

Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tässä sitä taas ollaan sormi suusa ja toinen ...
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2019, 00:23:38 ap »
Enpä ole miettinyt koskaan, paitsi teoriassa, jokus amisaikoina, miten jakopään merkinnät, sytytyshetken ja venttiiliajoituksen suhteen korreloivat kampiakselin ajoituksen suhteen. Tyypillisesti sitä varten on selkeät merkit joista ei voi erehtyä. Moottorin lohkossa on puoliympyrän muotoinen kolo klo 13 kohdalla ja vauhtipyörässä, mikäli on oikein ajoitettu kampiakselin päässä olevien merkkien suhteen, selkeä nuolimerkki joka osoittaa, oikean sylinterin ykk:ta. Kampiakselin päässä on paksuhko viiva joka laitetaan vauhtipyörän kanssa kohdalleen. Näin äkkiseltään vanhasta muistista. Pahus, kun nykyvehkeissä ei tarvitse tällaista miettiä. Pöhlööntyy tekniikan edistyessä. Kaikki näkyy tietokoneen näytöllä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tässä sitä taas ollaan sormi suusa ja toinen ...
« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2019, 08:32:37 ap »
Pekka tarkoittanee sitä epävarmuutta, mitä Guzzin ajoitusmerkeissä on tavattu joissain tapauksissa. Merkit eivät siis välttämättä vastaa tosielämän tapahtumia moottorin sisällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.