Tarkemmin luettuani kirjassa käskettiin aluksi säätämään läppiä tyhjäkäyntiruuvilla sen verran auki että mittari näyttää 378mV +-10mV
Taas sitä muisti miksi ei ulkomuistista kannattaisi tehdä hirveesti hommia. Säädin Jackalin TPS:n 150mV:hen. Siten etten koskenut mihinkään muuhun, mitä nyt korjasin talven aikana läppäakselin välyksen. Laihallahan se oli, ja aloin epäortodoksisesti kääntämään potentiometriä ja nostamaan arvoa. Läpät oli synkattu alipainemittareilla tässä vaiheessa ja pyörä kävi hyvin, joskin tyhjää ei meinannut käydä vielä vielä tuossa 150mV:ssä, parikymmentä millivolttia ylempänä kävi tyhjääkin moitteetta. Koeajolla kuitenkin huomasi laitteen nykivän ja poksauttelevan ilmanputsariin (tai ehkä putkesta, en osaa sanoa) pintakaasulla, eli risteyksissä ja melkein kaikessa normaalissa tasanopeusajossa. Kuitenkaan ei mitään empimistä pienessäkään kiihdytyksessä ja vetoa riitti. Jatkoin potikan kääntämistä ja koeajoa, ja kas kummaa mittarin näyttäessä 357mV en enää huomannut muuta kuin jonkun ihan satunnaisen pienen poksauksen sopivassa tilanteessa pintakaasulla ajossa, vaikka etsin juuri sellaista kaasunasentoa missä jotain epätoivottua tapahtuisi. Rauhoittui myös moottorijarrutukselta vetoon siirtyminen.
Tämä selittää osaltaan Motomatin kanssa tehdyt mittaukset ja Guzzidiag-vertailut missä Guzzidiag näytti kaasuläpän avauksen olevan miinuksen puolella. Ehkäpä se selittää senkin miksi millivoltit tietokoneen ruudulla näyttivät nollaa: se on ns. mahdottomassa asennossa. Tällä tietoa se on todennäköisempää kuin että jossain liitoksessa olisi joku kynnysjännite minkä alta ei mene eculle mitään. Tarkastetaan sitä jossain vaiheessa uudestaan.
http://www.motomatti.fi/2019/03/california-jackal-ja.htmlSellaisia havaintoja tuossa tein että kun kylmään koneeseen laittaa virrat päälle ja säätää potentiometrin niin lukema nousi noin 10mV kun laittoi pyörän käyntiin. Sammutettua se ei kuitenkaan ainakaan heti laskenut. En jäänyt odottelemaan laskeeko. Olen nyt kahdesti tämän huomannut. Jätin mittapiuhan paikoilleen että voin ensi kerralla varmistaa onko lukema laskenut siitä mihin sen säädin (kun laittaa virrat vain päälle), vai onko joku muu esim. tärinästä johtuva seikka tuon syynä. Kääntelin siis TPS:ää pyörän ollessa käynnissä. Alueella 170-357mV (kaasun levätessä tyhjäkäyntiruuvia vasten siis) en huomannut mitään muutosta tyhjäkäynnissä. Kai tuossa on joku haarukka minkä perusteella ecu päättelee pyörän olevan tyhjäkäynnillä. Persdynossa en myöskään huomannut mitään kiihdytyksissä. Totesin käynnissä vapaalla hiljaa kaasua kääntäessä että TPS:n ollessa vielä tuolla 300mV:n kieppeillä niin siinä 400-600mV alueella tapahtui sitä että ensin kierrosluku ei yhtäkkiä noussut sitä mukaa kuin millivoltit, ja sitten alkoi vähän yskiä. tuon alueen jälkeen taas kierrokset nousivat. Tuo on siis käytännössä ihan pintakaasulla vielä. Jos haluaisi karttoja muokata niin tuossa kohtaa voisi olla hyvä vähän rikastaa. Tosin en osaa sanoa kierroslukua korvakuulolla ja mittariakaan ei ole. Pitää hommata se Guzzidiag, siitä näkee runditkin.
Vaikka tuolle nyt oikeatkin proseduurit selvisi niin ajattelin kuitenkin olla enää koskematta muuhun kuin potentiometriin. Läpät on synkattu ja vaikka tässä pyörässä jotain vähän outoja juttuja on ollutkin niin tuskin on tarve kääntää tyhjäkäyntiruuveja kun kokonaisuus vaikuttaa loogiselta. Kävisi vaikka tutun autokorjaamolla vähän pakokaasumittauksessa ja sen mukaan kääntäisi TPS:ää. Luultavasti vähän rikkaammalle saa vielä kääntää. Ja on tässä sekin mahdollisuus että on vielä jotain kylmärikastuksia päällä näillä keleillä vaikka parhaani mukaan ajoin pienillä vaihteilla. Tuohon Co-säätöön en sitten osaa ottaa kantaa, se oli 30 pyörän tullessa minulle, nyt se on 15.
Hemmetin hauskahan se oli ajella varsinkin kun pyörä alkoi pelittää.