Kirjoittaja Aihe: "Moto Guzzi Motor zusammenbauen von A bis Z"  (Luettu 6940 kertaa)

FOT

  • Viestejä: 662

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: "Moto Guzzi Motor zusammenbauen von A bis Z"
« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2018, 20:30:01 ip »
Olipa hienosti tehty video!  :D
Yllättävän mielenkiintoista katsottavaa, vaikka ei kieltä ymmärrä.  ???
Olikohan tämä sitä tekniikkapornoa?
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: "Moto Guzzi Motor zusammenbauen von A bis Z"
« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2018, 21:38:51 ip »
Lainaus
Olikohan tämä sitä tekniikkapornoa?
Kyllä tämä oli ihan verrattavissa kotoiseen avioseksiin.
Sitten kun rakenteita aletaan muuttamaan ja osia vaihtamaan erikoisosiin voisi jo puhua tekniikkapornosta.

Toisaalta porno tarvitsee aina katsojansa ollakseen pornoa. Yksin puuhastelu ei kovin pornolle vaikuta vaikka välineet olisivat erikoisiakin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: "Moto Guzzi Motor zusammenbauen von A bis Z"
« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2018, 13:28:36 ip »
Olisi ollut kiristysmomentit kirjattuina, niin olisi liki universaalia kieltä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: "Moto Guzzi Motor zusammenbauen von A bis Z"
« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2018, 14:34:44 ip »
Olisi ollut kiristysmomentit kirjattuina, niin olisi liki universaalia kieltä.
Tuohon kyllä monettiarvojen ilmoitus olisi sopinut kun tehdään nykyisin hieman spesiaalimpaa konetta.

Mutta noin yleensä ei kannata ilmoitella ihan kaikkea sillä momenteissa on hajontaa jonkin verran vuosimallien ja kokoluokkien välillä.
Silloin joku voisi saada käsityksen että kaikissa samannäköisissä koneissa on nämä momentit.

Olen omista blogikirjoituksistani poistanut momentit pääosin ja vain viitannut mistä lähteestä oikeita momenttiarvoja kukin löytää juuri omaan malliinsa.
Edellä mainittu on tapahtunut negatiivisen palautteen johdosta. Näin ei tarvitse olla vastuussa jos joku vääntää propusta kierteet tai katkaisee pultin. Saattaahan olla että itsekin olen tehnyt väärin.

Henkilö joka aloittaa moottoriremontin em kaltaisen videon pohjalta tuskin saa kasaan kunnollista moottoria. Niin paljon jäi tuossa näyttämättä sellaisia työvaiheita joita olisi pitänyt tehdä jo pelkästää korjaamokirjan pohjalta saati sitten niitä toimenpiteitä joita ei korjaamokirjakaan neuvo eli normaaleita yleisiä koneteknisiä seikkoja. Sitä varten mp-asentaja on käynyt muutaman vuoden ammattioppilaitoksessa hankkimassa perustietoja.

Silti videossa oli paljon hyvää. Muunmuassa petilaakereiden laakeripesien voitelukanavaan siirrettävät holkit jotka pitää ottaa vanhoista laakereista pois ja siirtää uusiin. Mutta paljon jäi näyttämättäkin.
Video kesti jotain 40 minuuttia. Siinä ajassa olisi omaksunut moottorin kasaamisosion korjaamokirjasta. Ei uudenlainen media kykene ihan kaikkeen. Osittain siis ajanhukkaa.

Mutta hyvä asia on että sellainen henkilö joka ei tiedä ennalta mitä koneen sisällä on niin tämä selvittää hänelle paljon jos vain mielenkiintoa tuijotteluun riittää noin pitkäksi aikaa. Tulee mieleen "Rytkösen lillumisteoria".

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: "Moto Guzzi Motor zusammenbauen von A bis Z"
« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2018, 21:29:13 ip »
Pulttien koon mukaisen momentin noudattaminen ei nosta kierteitä mistään, ellei lohkoa ole valettu juustosta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: "Moto Guzzi Motor zusammenbauen von A bis Z"
« Vastaus #6 : Syyskuu 21, 2018, 12:15:53 ip »
Pulttien koon mukaisen momentin noudattaminen ei nosta kierteitä mistään, ellei lohkoa ole valettu juustosta..
Niin juuri. Jos kutenkin on ilmoittanut momentin, vaikka oikeankin, niin lohkon ollessa "juustoa" tai aiemmasta väärästä kiristyksestä johtuen kierre korkkaa niin syytä ei nähdä itsessä eikä osissa vaan siinä että on ilmoitettu väärä momentti.

Guzzin tapauksessa valut ovat toisinaan sellaista huttua että ei ole ihmekään että pultit nousevat valusta ylös. Vuosikymmenten myötä on valujen laatu heitellyt. 8o-luvun alkupuolella oli surkeinta kamaa eikä kannata vetää pultteja kuin korkeintaan momentin alarajalle jos edes siihen.

Valujen heikkous on näkynyt siinä että kierrerei'issä on ilmakuplia, kierteen pituus on liian lyhyt koska valu on jäänyt vajaaksi, valun seosvaihtelut, sylinterien jäähdytysripojen välit ovat ummessa, jne epämääräisyyksiä.
Olen varsin runsaasti käyttänyt erilaisia kierreinserttejä korjaamaan tilannetta. Lähinnä Helicoilia mutta myös muita riippuen tapauksesta.

Liitekuvassa varsin tyypillinen valuvika. Kannattaako kiristää ilmoitettuun momenttiin?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: "Moto Guzzi Motor zusammenbauen von A bis Z"
« Vastaus #7 : Syyskuu 21, 2018, 12:25:35 ip »
Jos ei ole mikään kovin kuormitettu paikka, niin vielä voisi vetää momenttiin. Jos joku tärkeä paikka, niin holkitus ensin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: "Moto Guzzi Motor zusammenbauen von A bis Z"
« Vastaus #8 : Syyskuu 21, 2018, 12:53:26 ip »
Jos ei ole mikään kovin kuormitettu paikka, niin vielä voisi vetää momenttiin. Jos joku tärkeä paikka, niin holkitus ensin.

Tyypillisiä heikkoja paikkoja ovat vaihteiston yläpuolen neljä M8-kierrettä, kaikki vaihteiston tyhjennys, ja täyttöproput, öljypohjan ja sylinterikannen kierteet, moottorin tyhjennyspropun kierteet, tulpankierteet noin tyypillisimpinä kohteina joihin olen lukuisia kierreinserttejä asennellut. Myös vaihteiston sisäpuolella on ollut jengattomia kierrereikiä.

Yllä oleviin olen saanut asentaa sekä asennuttanut korjauskierteitä. Kaikkeen ei omat vehkeet ole aina riittäneet. Tammer Dieselistä on yleensä apu löytynyt. Kyseisiä firmoja, nimestään huolimatta, löytyy useilta teollisuuspaikkakunnilta. https://www.tammerdiesel.fi/teollisuuspalvelut/

Ainakin Tampereen Nekalan toimipisteellä on melko paljon kokemusta muunmuassa Guzzin sylinterikansien kunnostuksesta. Tänään viet niin huomenna saat hakea iltapäivällä pois. Venttiilinohjurien kunnostus, venttiilien ja seetien kunnostus sekä tarvittaessa tiivistepinnan oikaisu. Hinta viime talvena oli 150€. Tarkoittaa että kannet oli purettu ja pesty valmiiksi. Purkamisesta, pesusta ja kokoamisesta voi olla eri hinta. Homman jälkeen kansi vastaa uutta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: "Moto Guzzi Motor zusammenbauen von A bis Z"
« Vastaus #9 : Syyskuu 21, 2018, 17:32:38 ip »
Kalleimpia on paikalleen jätetyt pinnapultit. Niiden irroittelu koneistamolla on arvokasta puuhaa.
Pelkän tulpan kierteen teettäminen täällä paikallisella , Hiomo Kantasella, on parin- kolmenkympin luokka per reikä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.