Kirjoittaja Aihe: MG 850GT:n perän kunto  (Luettu 7010 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #15 : Heinäkuu 21, 2019, 14:44:44 ip »

No niin.... kokeiluja tehty ja päädytty alkuperäiseen josta 0.8 mm siirto eteenpäin. Kosketus meni nokalle jos siirsi enemmän. Pinjonin kosketus on mielestäni hyvä.
Tein niin että lautaspyörä puhdas ja pinjoni ohuessa värissä joka on kuvassa.

Ihmettelen edelleenkin pientä metallin määrää ja kohtalaisen äänetöntä perää kunnosta huolimatta. Sisempi pinjonin laakeri oli hiemän saanut siipeensä, eli pintavaurio oli alkanut.
Öjystä en tiedä mitä on käytetty ja milloin olisi vaihdettu.  Itse olen ajanut 2500 "huoletonta" kilometriä ;D
Eli pistin kasaan ja vaikuttaa mielestäni kotuulliselta. Pieni välys hampaissa ja pinjonin laakerit ei ole tiukalla.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #16 : Heinäkuu 21, 2019, 15:15:39 ip »
Lainaus
Pieni välys hampaissa ja pinjonin laakerit ei ole tiukalla.
Hammasvälys on tärkein mutta pinionakselin laakeroinnissa ei välystä saa olla. Kylmänä sormin pyöritellessä pitää olla varsin tahmea. Lämpötilan nousu ajossa pidentää akselia ja välys asettuu kohdalleen.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #17 : Heinäkuu 21, 2019, 18:31:28 ip »

Nyt voisi välystä kuvailla sanalla tahmea  :D .  Täytyy sanoa että viimeinen säätövaihe oli kommelluksia täynnä.
Kun työasiosssa olen sangen "häthänen" ja sitten sattuu kaikenlaista. Pikkusen nauratti kun pistin pinjonin rungon jopa väärinpäin ... mutta vain kerran  ;D

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #18 : Heinäkuu 21, 2019, 22:36:05 ip »
Nyt voisi välystä kuvailla sanalla tahmea  :D .  Täytyy sanoa että viimeinen säätövaihe oli kommelluksia täynnä.
Kun työasiosssa olen sangen "häthänen" ja sitten sattuu kaikenlaista. Pikkusen nauratti kun pistin pinjonin rungon jopa väärinpäin ... mutta vain kerran  ;D Mr

Pitääkö muistikuvani paikkansa että GT:n perän pinionin laakeripesän laippa on nelikulmainen kun myöhemmin öljypohjattomissa perissä laippa on yhdeltä sivulta kaareva? Laakeripesän väärin asentaminen pilaa etummaisen pinioniakselin laakerin kiertovoitelun. Tosin niinkin on ajettu kymmeniä tuhansia ilman isompaa vauriota.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #19 : Heinäkuu 22, 2019, 09:34:53 ap »


Nelikulmainen on. Tosin siitäkin nähtävästi kahta versiota. Laitoin samaan asentoon kun oli. Tässä mallissa oli työstetty rungon ulkopintaa ja kanava alhaalla.Näkyy  kuvassa.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #20 : Heinäkuu 22, 2019, 09:37:19 ap »
Toinen ( varalla ) on koneistamaton ulkopinnaltaan ja laakerin ja rungon välinen kanava eri kohdassa laipan asentoon verraten. Ota sitten selvää tarkoituksesta
Toisaalta tätä mallia ei voi väärin asentaa..
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #21 : Heinäkuu 22, 2019, 23:10:32 ip »
Taitaa tulla hyvä perä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #22 : Heinäkuu 23, 2019, 06:27:34 ap »
Mihin kohtaan kosketus tuli lautaspyörälle?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #23 : Heinäkuu 23, 2019, 13:50:36 ip »
Kosketus tuli keskelle ja aika laajalle alalle. Ei varmaan huono tule jos vanhasta hyvää saa.  Tuo Matin neuvoma "tahmea" pinjonin välys ihmetyttää.
Tosin pienikin välys meinaa että kantava pinta on pienempi laakeripinnoilla. Pitää varmaan totutteluajossa seurata lämpötilaa ja RVS ei varmaan olis pahiteeksi ?

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #24 : Heinäkuu 23, 2019, 14:27:21 ip »
Eiköhän siinä ole ajatuksena se, että osissa on jonkin verran kuitenkin joustoa kuorman alla. Silloin välys olisi optimi. Tavoiteltu tahmeus lienee aika pientä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #25 : Heinäkuu 23, 2019, 17:02:57 ip »
Sen verran tahmea saa olla että on työläs pyörittää sormin pinoniakselin spooreista. Ajossa tapahtuu asettumista kun uudet osat sisäänajetaan eli laakerit sopeutuvat hieman. Muutaman tuhannen päästä akseli pyörii jo keveämmin.

Öljyksi taisi olla suositus tavallinen vaihteistoöljy mutta ei haittaa jos saman viskositeetin peräöljyäkin käyttää. Lisäksi pitäsi laittaa sekaan Molykote A-dispersiota. Jos aikoo laittaa RVS:n niin silloin ei pidä laittaa Molykotea. Eivät oikein pelaa yhteen. Toinen estää mekaanista kosketusta ja toinen tarvitsee sen toimiakseen.
Sitten kun RVS:llä on ajettu 5000 - 10.000 kilometriä voi lisätä Molykotenkin.

Melko uuden pyörän RVS-käsittelin eli 20.000 km huollossa laitoin vaihteistoon ja moottoriin RVS:n. 30.000 km huollossa vaihdoin öljyn mutta en suodatinta (Suodatin on kooltaan liki kaksinkertainen alkuperäissuodattimeen nähden.) eli RVS:n mahdolliset jämät tulivat pääosin samalla pois moottorista. Vaihteistossa jatkan edelleen RVS-käsittelyä vielä toisen 10.000 km. 40.000 km huollossa, joskus myöhemmin, vaihtuu vaihteistoöljykin uuteen. Pidän siis öljyä tupla-ajan. Pyörä on California 1400 GTS.

Havaintoja:
Moottori käy pehmeästi eikä pidä ilhmeenpää ääntä. Vain jakoketjut vinkuvat. Venttiilit kilkattavat hyvin vienolla äänellä. Kaasuun reagointi on herkkää ja tunnokasta. Moottori pyrkii käymään liian kylmänä. Siksi olen tukkinut öljynjäädyttimelle menevän imavirran pois. Tukkiminen nosti käyntilämpötilaa noin 25 astetta. Eli alhaisesta 60 asteesta tyydyttävään 85 asteeseen kun ulkolämpötila on alle 15 Celsiusta. Nyt helteellä kone käy syyläri vain osittain peitettynä 95 - 110 asteen tietämillä. Öljy on Motul 10W50 synteettinen esteriöljy.
Vaihteisto sen sijaan ääntää jokaisella vaihteella eri äänellä edelleen mutta äänitaso on laskenut. Vaihteisto ei kauheasti lämpiä.
Yleisesti on tuntuma että pyörässä olisi herkkyyden lisäksi hieman enemmän tehoa. Mitattu ei ole. Öljynkulutus on normaalia. Polttoaineen kulutus 5,5 litraa sadalle. Edellyttää että pysytään alle 100 km/h keskinopeuksissa. Lapinreissun, noin 3500 km, keskikulutus oli 5,4 litraa kahden hengen kuormalla + varusteet ja matkatavarat ja sisälsi lähes yksinomaan matka-ajoa. Liki kaksi viikkoa matkasimme.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #26 : Heinäkuu 29, 2019, 13:49:13 ip »

No niin.... Norjan reissu ketjuvetoisella ja sitten GT:n perän kiinnilaitto. Ulkoboorin laitoin samalla renkaaseen vähemmänkuluneen.  Pientä pyöritystä keskiseisontatuella ja 10 km lenkki maantiellä.
Hyvältä vaikuttaa.... hiljainen ja ei lämminnyt kuin kädenlämpöiseksi  ;D.
Laitoin  10% molykotea eli 25 ml öljyn sekaan jota suositellaan raskaaseen kuomitukseen.  Mahava fiilinki... toivottavasti säilyy  !

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää