Kirjoittaja Aihe: Pakoputken väliaikainen korjaus  (Luettu 7755 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Pakoputken väliaikainen korjaus
« : Heinäkuu 14, 2018, 13:02:50 ip »
Calin pakoputkien välissä edessä n30cm sylintereistä on yhdysputki.
Mulla se on murtunut kuten kuvasta selviää hitsauksen vierestä.

Tuleeko mieleen mitään konstia kokeilla pitämään kauden loppuun?
Syksymmällä kun on muutakin hitsarille vietävää mm laukkuteline, niin veisin mielelläni kaikki samalla.

Periaatteessa tuon raon voisi saada pienemmäksi jos väliputken keskisauma suostuu aukeamaan, voi kyllä olla tiukassa, tuskin on koskaan irroitettu.
Kemiallinen metalli tuossa tuskin kestää lämpötilaa?
Pakoputken korjausmassaa hieman alle ja pakoputken korjausnauhaa päälle?
Vai mitä tulisi mieleen..
Minkälaisia lämpötiloja ko kohteessa esiintyy?

Mikä muuten on kuvassa yhdysputken yläpuolella näkyvän koneruuvin funktio?


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2018, 14:09:07 ip »
Ukkossadepäivän ratoksi vastaan jopa mökiltä.

Lämpötila pakokäyrässä on helposti 650 astetta ja jopa 800 Celsiusta voi ylittyä hetkellisesti. Tarvittaisiin sellaisia aineita joita ei ole yleisesti saatavilla.

Näyttäisi siltä että hitsarilla tai hitsausrobotilla on ollut huono päivä: on vetänyt kylmäsauman. Se tarkoittaa että sula ei ole tarttunut perusaineeseen. Lika, ruoste tai rasva kohteen pinnassa hitsaushetkellä on ollut heikentämässä saumaa.


Tarkemmin katsoen, silmälaseilla, on pakokäyrä murtunut hitsaussauman rajapinnasta. Kyseessä lämpörasituksen aiheuttama murtuma.

Kohteen "eläminen" (rankkaa lämpölaajenemista ja kutistumista) pitäisi tapahtua juuri siitä väliputken saumasta.

Laittamalla massaa tai pakoputkiteippiä niin putken ulkonäkö saattaa muuttua radikaalisti sen alla.

Suosittelen että menet tig-hitsarille, löysäät pakokäyrien juurimutterit ja väliputken sauman ja hitsari tekee temppunsa siinä paikoillaan olevaan putkeen niin laajasti kuin pystyy. Talvella sitten parannellaan jos edes tarvitsee. Soittele vaikka Norsa Oy:hyn Nurmijärvelle. Matka ei ole mahdoton.

Ajaa voi kun ei kauheasti käytä tehoa. Melua taitaa kyllä syntyä.....

Lainaus
Mikä muuten on kuvassa yhdysputken yläpuolella näkyvän koneruuvin funktio?
Pakoputkessa on päästöarvomittauksessa tarvittavan aukon tulppa. Näitä tulpattuja reikiä ilmestyi joskus 90-luvulla pakoputkien alapinnoille mutta voi niitä olla muuallakin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #2 : Heinäkuu 14, 2018, 14:35:17 ip »
Kyllä tuo kemppiä vaatii. Tuollaisen kohdan sitominen mihinkään väliaikaisesti on aika mahdoton paikka.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #3 : Heinäkuu 14, 2018, 18:26:47 ip »
Juu, niin arvelinkin että hitsaus lienee ainoa järkevä vaihtoehto.
No, ei sinänsä iso homma ottaa irti ja tuttu metalliverstaan omistaja ei paljon hommasta pyytäne kun on mulle maksamatta viimeksi "ostamansa" kitaransa.
Samalla irroitan telineenkin mig/tigattavaksi, jotenkin sääli vaan purkaa pyörää pois ajosta nyt kun ajokausi on niin hyvässä mallissa.
Mutta eihän näissä kauaa mene kun asiaan ryhdytään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #4 : Heinäkuu 14, 2018, 18:36:10 ip »
Mieluimmin tigillä kuin migillä.
Pakoputkia ei tarvitse irrottaa koska tigin pieni elektrodi mahtunee kääntymään suht ahtaassa välissä.
Sähköpuolen osalta pitää olla huolellinen. ECUn liitin kannattaa ottaa irti toimenpiteen ajaksi.

Kuten aiemmin sanoin niin pakoputken juurimutterit vain löysätään ja väliputken jatkos tehdään liikkuvaksi. Ei siis tarvita uusia tiivisteitä eikä minkäänlaisia mittailuita kun osat ovat kohdillaan.

Tavaratelineen korjaukseen en ota kantaa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #5 : Heinäkuu 14, 2018, 18:51:05 ip »
Äänimailma on nyt kyllä erikoinen..
Ja tosiaan tehokin hieman eksyksissä.
Eikös ecukin ole hieman ihmeissään kun koittaa jatkuvasti säätää jotain ko tilanteessa?
Mutta ei hätiä mitiä, vien tutulleni hitsarille, muistaen noi järkeenkäyvät löysennykset kiinnikkeiden suhteen.
Laiskuutta se on että jotain väliaikaista koittaisi ja turhia menoja..
Nyt on sopivat kelitkin sikäli että tontin viilein paikka on verstaani, hyvän sään aikaan pikkuisen purkua että telinekin irralleen ja hoidetaan sekin samalla.
Sen asento muuten muuttuu paremmaksi jos keksitään murtuneisiin tukiin hieman lisäpituutta.
Lienee cromattua mustaa, noi putket on rosteria.

Tämä on just hyvää meidän foorumilla että kysyy ja vastauksista saa sen tarvittavan potkun persuuksiinsa hoitaa asiat toimivasti.
Kiittelen taas!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #6 : Heinäkuu 14, 2018, 19:00:26 ip »
Lainaus
Eikös ecukin ole hieman ihmeissään kun koittaa jatkuvasti säätää jotain ko tilanteessa?
Jos ei ole lambda-anturia putkissa niin mistäpä se ECU tietää vuotaako putki. Mutta jos on lambda ja se on kytketty ("Lambda on") ja joutuu ajamaan niin korjauksen jälkeen "itseopitut arvot" -tiedoston nollaus. Silloin pyörä lähtee aloittamaan oppimista tehdasasetuksista.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #7 : Heinäkuu 14, 2018, 23:15:00 ip »
Ei ole sinänsä putkissa lambdoja (eikä katalysaattoreita), mutta tuossa keskivälipöntössähän on sellainen ja haistellee seoksia kokonaisuutena.
Olisi varmaan ollut jo pidempää syytä vilkaista myös mitä ohjelmistosäädöt sanoo, mutta ei ole osunut kohdalle laiteitta & kokemusta omaavia fyysisesti samassa korjausmoodissa.
Eikös tuossa olisi muuten pikku lisäansionkin paikka asiaan perehtyneille, varmaan olisi kiinostuneita.?
Itse en ole innostunut yhtään ohjelmistoista ja älysovelluksista, talon tietokoneiden kanssa on ihan tarpeeksi painimista.
Pyörä on pelannut sinänsä hyvin ilman "älypuoleen" puuttumisia, jotenkin luottanut siihen että jos oppii huonoille tavoille, niin oppiihan se myös hyville.
No, ainakin saman ikäinen autoni teki just tuon.
Ruiskusuutin vaivana, vikakoodeja pitkä lista ja kolmella pytylläkin mentiin muutama sata km.
Suutin kuntoon ilman mitään kartalle muutoksia.
Viikon vähän haki jotain ja hieman nytkytti tasakaasulla, mutta jotain muutti haisteltuaan/opittuaan, nyt kulkee ehkä parhaita käyntejään koskaan -03 C5 sitikka.
Hienoa tekniikkaa toimiessaan.
En sitä tietenkään sano etteikö hyvästä olisi kaikki hyvään suuntaan säädöt joihin voi vaikuttaa mitä kautta hyvänsä.
Luottanut calinkin sopeutumiseen, hyvin ollaan matkattu, pikku murtumathan vain yhdistää taivalta.
Hitsaisin mielelläni itse, yhden kerran jopa kokeillut TIG:iä.
Tykkäsin kaasuhitsaukseen jälkeen ihan seuraavaksi mukavammaksi, mukavan rauhallinen tapa suhtautua pariin metallipintaan.
Lisähöpinöiden sijaan tuli taas paljon hyvää neuvoa meille vähemmän purkaneille/ kasanneille, se on taatusti tervetulletta aina.
Akku irti hitsatessa ja ECU varmuuden vuoksi pidetään mielessä.
 





motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #8 : Heinäkuu 14, 2018, 23:30:14 ip »
Kun lambda kerran on niin sen kautta tulee myös tietoa seoksesta ECU:lle. Jos on ilmavuoto niin on hyvin todennäköistä että ECU ymmärtää sen niin että lisää bensiiniä koneeseen.
Asia ei, valitettavasti, korjaannu itsekseen. Muutenkin viallisella putkella ajoa ei kannata jatkaa. Syitä on useita. Korjauksen jälkeen ECUn "opitut arvot" resetointi. Muutaman minuutin homma.

Jos tarkoitat että GuzziDiagia pitäisi käyttää niin sen voit tehdä itse. Ohjelmat saa pientä lahjoitusta vastaan netistä mutta välijohdot pitää hankkia kaupallisesta kohteesta.
Merkkihuoltokin voinee tehdä saman heidän laitteillaan.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #9 : Heinäkuu 14, 2018, 23:44:45 ip »
Jos tarvii ekun resetoinnin, niin tehdään sekin sitten.
Mutta noin periaatteessa, jos lukee että lisää polttoainetta ilmavuodon vuoksi (ilmenee putkien paukkumisena nähtävästi), niin miksi ei oppisi toisinkin päin kun tilanne muuttuu?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #10 : Heinäkuu 14, 2018, 23:58:12 ip »
Ei se yleensä lisäpolttoaineen takia pauku, vaan sen takia että menee hetkellisesti liian laihalle. Rikkaalla olo näkyy vain noen määrästä. Tulpassa, putken päässä jne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #11 : Heinäkuu 15, 2018, 14:09:14 ip »
Lainaus
Jos tarvii ekun resetoinnin, niin tehdään sekin sitten.
Ei ihan niin isoa hommaa. Vain yhden toiminnon saattaminen perustilaansa tarvitsee tehdä.

Yllätyt kyllä mitä kaikkea voi pyöräänsä tehdä tietokoneella, parilla johdolla ja netistä imuroitavalla ohjelmistopaketilla.

Kun sulla on vehkeet ja johdot valmiina niin voin tulla antamaan "luennon" miten tulee toimia. Koska kyse on ilmaisohjelmistosta ja se on harrastajajoukon tekemä jotka eivät saa hommastaan palkkaa vaan vain lahjoituksia satunnaisesti tyytyväisiltä käyttäjiltä. Siksi vastuukysymykset on siirretty käyttäjän ongelmaksi. Ohjelma on sattumoisin suomenkielinen.

Vastaavan ohjelman voi ostaa itsellekin rahalla. Tuskin senkään käyttövirheitä korvataan. Huoltoliikkeet sellaisia käyttävät rahallista korvausta vastaan ja silloin he, lainsäädännön mukaan, ovat vastuullisia virheistään.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #12 : Heinäkuu 15, 2018, 20:45:22 ip »
Kun lambda kerran on niin sen kautta tulee myös tietoa seoksesta ECU:lle. Jos on ilmavuoto niin on hyvin todennäköistä että ECU ymmärtää sen niin että lisää bensiiniä koneeseen.
Asia ei, valitettavasti, korjaannu itsekseen. Muutenkin viallisella putkella ajoa ei kannata jatkaa. Syitä on useita. Korjauksen jälkeen ECUn "opitut arvot" resetointi.

Onkos Marellin ECU niin "tyhmä" ettei osaa oppia "hyville tavoille" jos on ensin oppinut "huonoille?
Muun merkkisistä laitteista omat kokemukset on: Resrtointi on turhaa touhua, kun moottori on kunnossa, tässä tapauksessa pakoputki korjattu, ja sääolosuhteet
ovat otolliset, ajoa closedloop- aluella. Puolen tunnin-tunnin ajon jälkeen vanhat korjauskertoimet on korvattu uusilla.
En ole jaksanut tutustua Guzzin ECU:n toimintaan. Mitkä ovat reunaehdot ECU:n mukautumiselle (itseoppiminen) vallitseviin ajo-olosuhteisiin?
Sohc van Helmi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #13 : Heinäkuu 17, 2018, 19:28:30 ip »
Tämä nyt tuli hoidettua tutun hitsarin toimesta.
Putki irrallaan olisi tullut nätimpi sauma, mutta kursittiin putki kiinni paikallaan ja vaikuttaisi että kaikki on nyt ok.
Tig puikottaja oli sitä mieltä että ecun piuhan irroitus on turha, akku pois -liitännästä ja maadoitti hitsiään kohteen vierestä.

Jotenkin tekee mieli väittää että ecu tässäkin tapauksessa jotain olisi tuossa muutellut nyt toimenpiteen jälkeen.
Ensimmäiset parikymmentä km kevyesti (verrattuna aiempaan) paukutti vielä putkissa moottorijarrutuksissa, jälkipoltoksisiko sitä kutsutaan?
Mutta rauhoittui ja tuntuisi nyt menevän pyörä tätä pulmaa edeltävään malliin taas.
Tulpat on samannäköiset molemmin puolin ehkä laihempaa suuntaan kaikkiaan hieman vaaleina.
No, 30C ulkolämpötila ja ripeän ajon jäljiltä.
Mielenkiinnosta mittasin puristuksetkin kun tuli keväämmällä räpellettyä toisen sylinterin keinuvipujen kanssa, samat 13kg kolmannella pyörähdyksellä.
Tyhjäkäynnillä ei muuten pysynyt kylmänä putkivuodossa, nyt taas normaalissa ropsottaa siinä rajalla, mutta pysyy.
Kai tässä jotain alkaa ymmärtämään vastapaineen merkityksestä.?


« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2018, 13:12:52 ip kirjoittanut GuzGuz »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pakoputken väliaikainen korjaus
« Vastaus #14 : Heinäkuu 17, 2018, 20:45:56 ip »
Ei niinkään vastapaine, vaan lähinnä balanssi eri puolten välillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.