Niin, tuonpa unohdin. Alhainen ilmanpaine on perusedellytys että renkaassa on pitoa. Lisäksi alhainen paine aiheuttaa että rengas lämpenee ajossa ja muuttuu hieman pehmeämmäksi mikä lisää pitoa. Jokaisen pitää hakea sopiva alhainen paine niin että ajo-ominaisuudet eivät liiaksi heikkene.
Jos pitää pyörää ulkona niin lämpötila määrittelee myös rengaspaineen. Kovemmalla pakkasella paine on alhaisempi. Ajoon lähteminen nostaa painetta kun rengas lämpenee. Jos lähtee lämpimästä tallista on paine tallin lämpötilan mukainen. Ei siis, välttämättä, se mikä olisi oikea paine juuri sille kelille.
Kun ajelee eri pinnoilla: asfalttia, märkää asfalttia, jäistä polannetta, nuoskalumella, jne niin rengaspaineella on merkitystä. Huoltoasemien mittareilla tuli poikkeiltua varsinkin jos talvipäivän toimena oli ajaa Länsi-Suomesta Itä-Savoon. Tai toiseen suuntaan kuten ajelin eräänä talvena useampaan kertaan.