Kirjoittaja Aihe: Positiivista palautetta.  (Luettu 7029 kertaa)

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Positiivista palautetta.
« Vastaus #15 : Tammikuu 24, 2018, 11:50:28 ap »
Kuherrusaika Triumphin kanssa johti syvään kiintymyssuhteeseen. Mutta nyt guzzituttaa niin ..tusti. Tuo nettimotossa kauan viipyneen Rosso mandellon ajoasento saattaa olla tarpeeksi pysty ruodolleni (verrattuna taannoiseen LeMansiini korotetuilla clipareilla). Mutta hintaa pitäisi saada väh. tonni alas ja alkuperäisvermeitä mukaan. Voblaustaipumuksen (?) saisi varmaankin kaupan päälle. Niin, ja myydä Trumppa. Ei pysty ei kykene...
Onnea vaan pyörähankinnan johdosta. Partakonemainosta mukaillen; aja millä ajat ja Guzzilla loput.  Kyllä se kevät sieltä tulee. Eilen tuossa meren jäällä oli luistelijoita, nyt samassa paikassa pulikoi jotain sorsia. No, kova tuuli se kait on työntänyt vettä jään päälle. Täytyy vain odottaa että sorsa lähtee sukeltamaan ja taittaa niskansa, niin on kukkoa viinissä illalliseksi. Mittarissa +4. Joulunpyhinä tuli joku innokas ihan suht. isolla katupyörällä kaupungilla vastaan. Jollain endurolla sopivin renkain ei olisi tarvinnut välipäiviä ajosta pitää. Toki liukkaitakin päiviä on ollut, kun täällä ei suolaa käytetä, hiekoitetaan paikoitellen jyrkimmät sikaanit.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Positiivista palautetta.
« Vastaus #16 : Tammikuu 24, 2018, 13:46:11 ip »
Täällä on tiet ollut joulusta asti siinä kunnossa, ettei mopon renkailla ole mitään asiaa liikenteeseen. Itse toki yllättynyt kitkarenkaiden ominaisuuksista. En ole omassa autossa koskaan käyttänyt kuin nastarenkaita. Hyviä ovat, miksei sama tekniikka toimisi pyörässäkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Positiivista palautetta.
« Vastaus #17 : Tammikuu 24, 2018, 14:35:17 ip »
Käytännön syistä ajelin muutaman talven moottoripyörilläni ilman nastoja. Johtui siitä että asuin seuduilla jossa pääosin käyttämäni tiet suolattiin aikanaan ankarasti. Nastoista ei siis olisi ollut isommin hyötyä. Renkaat olivat nappularenkaita joissa varsin tieheässä nappuloita. Kyllä niillä nuoskalumessa pärjäsi. En aikoinaan jäänyt ainakaan kiinni työmatkoja suorittaessani. Muita esteitä tosin ilmeni. Kuten jäätyneitä vaijereita ja vettä öljyssä sekä nokeentuneita tulppia. Pyörät olivat 750NTX, 650TT ja IZH Planeta Sport Scrambler. TT:ssä oli yhtenä talvena sivuvaunu.

Renkaan pito paranee merkittävästi kun pakkanen kiristyy parinkymmenen paremmalle puolelle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Positiivista palautetta.
« Vastaus #18 : Tammikuu 24, 2018, 15:48:28 ip »
On vain talvikeleillä tajuttava tiputtaa rengaspaineita. Jostain syystä pyörissä käytetty kumi on yleensä tarkoitettu kesälämmöille. Kovettuvat omien testieni mukaan aika korpuiksi, kun pakkanen muodostaa kaksinumeroisia lukuarvoja.
Esim Heidenau tekee nykyjään oikeasti talvikäyttöön tarkoitettuja kumeja pyöriin. Nappuloissa on lamellit ja kumi pehmeämpää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Positiivista palautetta.
« Vastaus #19 : Tammikuu 24, 2018, 16:40:16 ip »
Niin, tuonpa unohdin. Alhainen ilmanpaine on perusedellytys että renkaassa on pitoa. Lisäksi alhainen paine aiheuttaa että rengas lämpenee ajossa ja muuttuu hieman pehmeämmäksi mikä lisää pitoa. Jokaisen pitää hakea sopiva alhainen paine niin että ajo-ominaisuudet eivät liiaksi heikkene.
Jos pitää pyörää ulkona niin lämpötila määrittelee myös rengaspaineen. Kovemmalla pakkasella paine on alhaisempi. Ajoon lähteminen nostaa painetta kun rengas lämpenee. Jos lähtee lämpimästä tallista on paine tallin lämpötilan mukainen. Ei siis, välttämättä, se mikä olisi oikea paine juuri sille kelille.

Kun ajelee eri pinnoilla: asfalttia, märkää asfalttia, jäistä polannetta, nuoskalumella, jne niin rengaspaineella on merkitystä. Huoltoasemien mittareilla tuli poikkeiltua varsinkin jos talvipäivän toimena oli ajaa Länsi-Suomesta Itä-Savoon. Tai toiseen suuntaan kuten ajelin eräänä talvena useampaan kertaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Positiivista palautetta.
« Vastaus #20 : Tammikuu 24, 2018, 16:53:04 ip »
Useampi työkaveri on hullaantunut tuohon läskipyöräilyyn. Eilen kun aamulla oli 23 astetta pakkasta, eräskin kehui rengaspaineiden tippuneen kylmällä. Eli sekin pudottaa jo painetta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Positiivista palautetta.
« Vastaus #21 : Tammikuu 24, 2018, 17:01:31 ip »
Olin minäkin eilen jopolla liikkeellä. Kyllä siinä parta huurtui mutta kun sovitti kierroksen sopivasti oluttupien suhteen niin ei kerinnyt pakkanen panna. Renkaat olivat kyllä raskaahkot polkea. Jopo on pihavarastossa jatkuvassa valmiudessa. Renkaat ovat aidot Nokiat, harmaat väriltään ja valmistettu Lieksassa. Eivät vielä ole ratkeilleet.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Positiivista palautetta.
« Vastaus #22 : Tammikuu 24, 2018, 20:20:00 ip »
Poistin Monican vastauksen ja "linkin" artikkelini lopusta. Ettei kannata enää etsiä.