Akkuasioita pohtiessa on aina muistettava, että akku on vain yksi palikka suuremmassa järjestelmässä. Pitkä käynnistyssahaaminen - erityisesti autoissa - tyhjentää akkua ettei lyhyehkö ajo valot päällä ei aina riitä lataamaan täyteen. Voi olla hyvä kerran-kaksi ajokaudessa ladata irtolaturilla akku täyteen.
Kaapeloinnin kunto ja erityisesti "maakaapelin" kunnollinen kiinnitys on tärkeä. Samoin napojen napettumien poisto ja napojen kiristys säännöllisesti. Asia on erityisen tärkeä näissä digitaalipyörissä, joissa starttihetken liian suuri jännitteen lasku estää syttymisen. Tässä ei tavallisella mittarilla tuon lyhyen laskupiikin löytäminen ei yleensä onnistu. Eikä taida kenelläkään olla muistiskooppia liiterissä...
Akkuteollisuus Oy:ssä töissä ollessani kokeiltiin kerran asiaa näin: Mitattiin ensin auton tarvitsema käynnistysvirta. Sen jälkeen haettiin huono akku ja kuormitettiin samalla virralla. Akkujännite putosi alle 8 V. Rauman puhelinlaitoksella pimeni koko keskus, kun paikallisparistossa ( suuri akkupaketti ) oli yksi kenkä vähän löysä ja sen vuoksi tuli jännitteenlaskupiikki, joka sekoitti koko keskuksen. Pääsi jopa tv-uutisiin.
Starttimoottorin irroitus, purku ja puhdistus talven aikana ei sekään ole kovin paha juttu. Yllätyksenä saattaa olla mustaa hiilipölymössöä, joka on jopa kosteaa.
Itse joskus ihmettelin vähän pätkivää starttia. Tulpanhatun sisällä oli vihreää mössöä.