Kirjoittaja Aihe: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia  (Luettu 8317 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #15 : Helmikuu 17, 2017, 10:30:00 ap »
<snip>
Edelleenkin tähänkin lakimuutokseen on laitettu se pykälä joka oli Bernerin myttyyn menneessä liikennekaaressa ensi ja sittemmin vielä perutussa mp-veroesityksessä eli ajoneuvojen tekninen valvonta liikenteessä. Huolestuttaa erityisesti kuinka pitkälle siinä ollaan menossa. Tuleeko moottoripyöristä etäluettavia kohteita? Pysäyttämättä voitaisiin määrätä rikemaksu liikennerikkomuksesta kuten ylinopeudesta.
<snip>

Onhan niitä takaapäin kuvaavia nopeuskameroita olemassa (esim. Virossa 2 kpl), joten periaatteessa rikesakon voisi määrätä moottoripyörälle samalla tavalla kuin autollekin.

Toisaalta kun poliisi on hankkinut rekisterikilpiä lukevia kameroita autoihinsa, siitä yritettiin saada yksityisyydensuoja-asiaa, mutta mielestäni on ihan OK, jos katsastamattomia autoja, joista vero on maksamatta saadaan poimittua pois. Kunnon tilastoa niistä ei ole, mutta oletan, että niitä on aika paljon.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #16 : Helmikuu 17, 2017, 12:07:04 ip »
Silloin kun olin vielä asiasta selvillä eli 15 vuotta sitten oli noin 200.000 autoa jotka olivat rekisterissä mutta ei katsastettu. Tätä tietoa käytimme silloin moottoripyörien katsastuksen ehkäisemiseksi yhtenä realiteettina. Silloin ei ollut kuin noin saman verran moottoripyöriä. Periaatteella: autokatsastus kuntoon ensin ja sitten mietitään onko edes tarpeen katsastaa moottoripyöriä.

Tokihan noista osa oli seisonnassa olevia harrasteautoja, jotkin odottivat vain paalaamista, jotkin entisöintiä, jotkin vain unohtunut poistaa rekisteristä, jne. Mutta varmasti niitä oli myös liikenteessä. Siinä suhteessa pysäytyksiä tapahtuu edelleen.
Trafilla varmaan olisi ajantasaisempaa tietoa. Vaan nyt ei kerkiä etsiä.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #17 : Helmikuu 23, 2017, 21:49:42 ip »
Joita liikenteen kehitys kiinnostaa niin tässä on lukurupeama pitkiksi kevätilloiksi: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Pr...achmentId=3010

Itse ajattelin aloittaa ensi sunnuntaina. Pitää vain vääntää aivot virkamiesmoodiin.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #18 : Maaliskuu 06, 2017, 08:05:48 ap »
YLE uutisoi asiaa.
Jos taas suurin sallittu nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, näyttäisivät virhemaksut vastaavasti tältä:
- 50 euroa, jos ylitys on enintään 5 kilometriä tunnissa;


Jaa! Ollaanko taas kiristämässä ylinopeusrajaa...

http://yle.fi/uutiset/3-9490921
Tämäkin vielä! ! !

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #19 : Maaliskuu 06, 2017, 23:20:22 ip »
Valtion krooninen rahapaula. Kameratolpatkin jo välkkyvät suurinta sallittua (tai vähän alle) nopeutta ajaville.
Ovat kuulemma säädetty kuvaamaan jo 3km/h ylinopeutta ajavat. Tuosta tulee viranpuolesta vähennys, "
oikeusturvanmarginaali", ollaan jo kohta sakottamassa alinopeutta ajaviakin. Ei huono idea sekään sinällään.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #20 : Maaliskuu 07, 2017, 09:20:54 ap »
Lainaus
Kameratolpatkin jo välkkyvät suurinta sallittua (tai vähän alle) nopeutta ajaville
Tässä sitä onkin taas opettelemista. Yksi muistututsvälkky on tullut sakotta, tosiaan, vaikka nopeuteni ei ole muuttunut. Rekat kyllä mielestäni menevät edelleen sen 88 km/h todellista nopeutta.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #21 : Maaliskuu 07, 2017, 11:24:30 ap »
Nykyisellä autolla tuo on taas hankalampaa, kun siinä ei ole vakionopeudensäädintä. Edellisen kanssa oli helppo ajaa nättejä nopeuksia, kun luonnostaan napsautti aina tasanopeudessa vakkarin päälle. Ei haitannut rajoitusnopeuden ajaminenkaan, kun ei tarvinut keskittyä nopeuden seuraamiseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.