Jos "nuolimaisten" urien ulommat sakarat osuu ensin ajettavaan pintaan, niin eikö ne ohjaa mahdollista nestettä keskelle päin?
Jarruttaessa asiat muuttuvat vastakkaiseksi, edyttäen ettei lukkojarrutus, siinähän on sitten kyse vain pinta-alojen kitkasta, mutta eturengas ei saisi luistaa alta tai ollaan vaikeuksissa.
Seikalla ei taida olla kaikkiaan isoa merkitystä MP eturenkaassa koska osuva on pinta on niin pieni, että lienee aika sama mitkä kuviot, mutta noin periaateessa miksi sitten yleisesti renkaissa on "oikea kiertosuunta"?
Itse olen pari kertaa luistellut sateella mpyörällä, niissä ei tosin ollut kyse varsinaisesta vesiliirrosta.
Kyse oli takarenkaan lipsahduksista esim just maalatuilla sateen kastelemilla suoja-/ muilla tiemerkinnöillä, takapyörä pyrki alta hetkeksi jos vähänkin voimaa.
Oli onneksi hallittavissa.
Pahinta on jos etupyörä luistaa alta, ja siihen ei taida oikein kuviot auttaa.
Maltillinen oikaisu ja toivottavasti tilaa tarpeeksi.
Käsiä ei ehdi ristiin laittaa.
Esim vauhdikkaassa mopoilussa käyttävät kuitenkin sadekelinkin renkaita, eli joku osuus on urilla.
Äkkiseltään kuvittelisin että laittaisivat "oikein" päin jos rata on suht suoraa, "väärinpäin" jos jarrutusmatkoissa saadaan etua syheröimmillä radoilla, mut arvailua..
Ps joskus näkee hetkellisesti pyörienkin radalla hurjastelevan 2-pyöräluisussa.
Eikö kyse ole siitä että etupyörä on osittain lukkoluisussa mutkaan kun jo hanat auki takimmainen lykkää rataennätystä uusiksi hurjapäiden toimesta?