Kirjoittaja Aihe: Renkaan urakuviot  (Luettu 2710 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Renkaan urakuviot
« : Syyskuu 23, 2016, 14:05:58 ip »
Mihin perustuu että usein näkee varsinkin rata/ muuten racing pyörissä kuvioiden olevan "väärin" päin?
Ainakin omaan järkeeni käy että veden poiston kannalta olisi kuvioiden hyvä olla ns nuolipää edellä ajosuuntaan.
Mutta usein näkee myös toisin päin ratkaisuja.
Kaikissa kumeissa ei ole pyörimissuuntaa merkitty, mutta noissa mitä äkkiseltään tutkin, niin urat on keskeltä takasivuille ajopintaan osuessaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renkaan urakuviot
« Vastaus #1 : Syyskuu 23, 2016, 14:29:38 ip »
Etupyörässä, jarrutuksessa kuvio toimii samoin kuin takapyörä kiihdytyksessä. Tai näin on kovasti koitettu minulle opettaa. Eli kovassa jarrutuksessa voiman siirtyminen on kuvion suuntainen, kun kuvio on eri päin kuin takana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Renkaan urakuviot
« Vastaus #2 : Syyskuu 23, 2016, 14:45:07 ip »
Tuo TT:n vastaus viisastuttaa ei koskaan rataa ajanutta.
Useinhan näkyy olevan niin että just etukumi on "toisinpäin".
Arvasin että jotain seikalla haetaan.
Mitäs sitten kun radalla alkaa satamaan?
3 sekunnin varikkopysähdys ja etupyörä toisin päin jos sattuu olemaan 2-levyiset jarrut?

Noilla oikeasti huippulla kilpaa luokissa ajavilla taitaa olla kumisettejä valmiiksi vanteilla.
Esim Formuloihin autoissa on erona se että jarrulevyt vaihtuu myös samalla, lienee ensimmäiset hidastukset otettava hieman tunnustellen ennen kuin levyt ja palat istuu?



Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Renkaan urakuviot
« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2016, 15:30:11 ip »
Hyvänä esimerkkinä vanha klassikko Mezler ME 33 Laser , kun katsoo rengasta ,kuviohan on "väärin" , mutta kun "katsoo asfaltin suunnasta"  vesi ohjautuu kuviota pitkin vallan mainiosti.  Eli kannattaa miettiä miten on urat kosketuspinnassa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Renkaan urakuviot
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2016, 17:33:52 ip »
Jos "nuolimaisten" urien ulommat sakarat osuu ensin ajettavaan pintaan, niin eikö ne ohjaa mahdollista nestettä keskelle päin?
Jarruttaessa asiat muuttuvat vastakkaiseksi, edyttäen ettei lukkojarrutus, siinähän on sitten kyse vain pinta-alojen kitkasta, mutta eturengas ei saisi luistaa alta tai ollaan vaikeuksissa.
Seikalla ei taida olla kaikkiaan isoa merkitystä MP eturenkaassa koska osuva on pinta on niin pieni, että lienee aika sama mitkä kuviot, mutta noin periaateessa miksi sitten yleisesti renkaissa on "oikea kiertosuunta"?

Itse olen pari kertaa luistellut sateella mpyörällä, niissä ei tosin ollut kyse varsinaisesta vesiliirrosta.
Kyse oli takarenkaan lipsahduksista esim just maalatuilla sateen kastelemilla suoja-/ muilla tiemerkinnöillä, takapyörä pyrki alta hetkeksi jos vähänkin voimaa.
Oli onneksi hallittavissa.
Pahinta on jos etupyörä luistaa alta, ja siihen ei taida oikein kuviot auttaa.
Maltillinen oikaisu ja toivottavasti tilaa tarpeeksi.
Käsiä ei ehdi ristiin laittaa.

Esim vauhdikkaassa mopoilussa käyttävät kuitenkin sadekelinkin renkaita, eli joku osuus on urilla.
Äkkiseltään kuvittelisin että laittaisivat "oikein" päin jos rata on suht suoraa, "väärinpäin" jos jarrutusmatkoissa saadaan etua syheröimmillä radoilla, mut arvailua..

Ps joskus näkee hetkellisesti pyörienkin radalla hurjastelevan 2-pyöräluisussa.
Eikö kyse ole siitä että etupyörä on osittain lukkoluisussa mutkaan kun jo hanat auki takimmainen lykkää rataennätystä uusiksi hurjapäiden toimesta?