Omavalmisteen katsurilta kyllä vaaditaan aikamoista osaamista jos ei sitä ole sattunut olemaan pyörän rakentajalla.
Ei se mene ihan noin. Katsurilta ei vaadita juuri muuta kuin taito laittaa leima papereihin. (Täyttää Trafin nettilomake.) Sitä ennen on oltava virallisen hyväksyntälaitoksen todistuksia valoista, jarruista, käsiteltävyydestä, tehoista, melusta, jne jotka toimitetaan katsastajalle. Katsastajan on pakko hyväksyä nämä viralliset paperit. Katsastajalle jää painon ja mittojen tarkistaminen, ajoneuvoluokan määrittäminen (Moottoripyörien osalta L3e, L4e tai L5e.) sekä CO-arvon mittaus jos sitä ei ole muualla tehty. Tiedot kootaan Trafin tiedostoon katsastajan toimesta ja pyörä on ajoon sopiva sen jälkeen.
Tämä katsastusosasto on jo näin ollut hetken aikaa. Näin on toimittu muutoskatsastusten osalta jo muutama vuosi. Katsatusmiehen asema tässä kuviossa on kumileimasimena toimiminen. Testaaminen ja rakenteiden arviointi tehdään ihan muualla. Esimerkiksi jarrut ja jousitusmuutokset testaa MMAF Testmill Pentanovan lisenssillä jo nyt.