Kirjoittaja Aihe: Calin etuiskarit  (Luettu 22518 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #45 : Helmikuu 02, 2016, 20:45:25 ip »
Kuvasta päätellen nuo paineilmasäätöiset nestevaimentimet tulevat teleskoopin yläpäähän ja niissä pyörötangon päässä olevat mutikat tulevat teleskoopin alapultilla kiinni ulkoputkeen. Jouset tulevat siihen väliin. Asennus on varsin helppo.

Jos vaimennin töksähtää kesken matkan niin siellä on päässyt aineet sekaisin. Todennäköisesti tasauskammioon on päässyt öljyä. Onko ne purettavaa tyyppiä? Olisi mielenkiintoista vilkaista.

Jos iskari tulee yläpäähän niin pohjaanlyönnin vaimenninholkki mahtuu alapäähän.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #46 : Helmikuu 02, 2016, 20:48:58 ip »
Ilmeisesti vastaavat, kuin Lariossa. Ilmanpaineella säätyvät, ilmamäärä todella pieni. Myös paine oli aika maltillinen, kannattaa hommata maastopyörän iskaripumppu, jossa mittari. Sellaisella pystyy säätämään riittävän tarkasti ja letku irroitettuna paine pysyy haluttuna.
Öljy on vain voiteluna, määrä luokkaa vajaa desi ja viskoltaan ohutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #47 : Helmikuu 02, 2016, 20:55:53 ip »
Eräässä kokoontumisessa yksi sankari tuli osoittelemaan Californiaani että tuollaisia öljypumppuja ne on: etuiskarikin vuotaa öljyä! Kysyin kyllä mistä hän sen tietää? No siitä että teleskoopin kyljessä on öljynoro. Ojensin häntä että ei se ole iskunvaimentajaöljyä vaan voiteluöljyä. Mutta hänellä oli eri mielipide. Ja samoin hänen seurueellaan. Oikein piti tulla porukalla katsomaan että paska se on. Lähinnä nuorten Kawasakinomistajien huonoa itsetuntoa, arvaan.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #48 : Helmikuu 02, 2016, 21:56:04 ip »
Ovatko jommat kummat näistä vaimenninpatruunatyypeistä samanlaiset kuin alkuperäiset?
Vertaa nyt ainakin niiden pituutta ulosvedettyinä ja kasaan puristettuina että ovat saman pituiset  kuin alkuperäiset, edes suunnilleen. Sama juttu jousien kanssa, noihin viimeisimmässä kuvassa oleviin
vaimenninpatruunoihin on tarkoitus siirtää jouset ja vaimenninholkki vanhoista vaimentimista tai
hankkia uudet. Asennusohjeen mukana tulee toivottavasti tarvittavat tiedot suositellusta paineesta.
Kai se kuitenkin on ilmaa, etteivät ole typellä jo tehtaalla valmiiksi täyttäneet?
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #49 : Helmikuu 02, 2016, 22:00:02 ip »
Siinä on venttiili päässä ihan ilmaa varten.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #50 : Helmikuu 02, 2016, 22:17:23 ip »
0.2baaria näyttäis olevan...Hyvä kun sanoit, olin jo tilaamassa uudet jouset, mut mullahan on uudet jouset.Siitähän tämä koko soppa syntyi, kun vein iskarit jousien vaihtoon...

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #51 : Helmikuu 02, 2016, 22:26:10 ip »
Siinä on venttiili päässä ihan ilmaa varten.

No kun minulla on sellaisiakin, ihan tavallisia "iskareita" missä on normaali rengasventtiili mutta sisällä
on typpeä, ja aika kovassa paineessa. Ei tosin Guzzissa.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #52 : Helmikuu 02, 2016, 22:41:24 ip »
Oletko jo purkanut molemmat puolet? Onko sisälmykset samanlaiset? Toimivatko molemmat iskunvaimentimet samalla tavalla? Sisäkaluissa kun on aika paljon diversiteettiä samankin mallin sisällä.

Vuoden aikana purkanut kolme Cali 3:sen keulaa ja joka ainoa erilainen. Vain yksi oli räjäytyskuvan mukainen. Yhdessä oli Guzzin oma vaimennin, yhdessä Bitubo ja yksi on tunnistamaton. Mutta kaikista tulee käyttökelpoiset. Yksi on California Adamantissa mutta aivan eri kuormituksella mitä soolopyörässä. Kantaa hyvin mutta isoissa töyssyissä lyö äreästi pohjaan. Tosin tarvitaan iso kuorma ja iso töyssy. Niissä telareissa ei ollut pohjassa vaimenninholkkeja.
Varalle olen hankkinut Quotan keulan ja peruskunnostanut sen. Koko vain on 1,7 mm isompi ja noin 200 mm pidemmät.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #53 : Helmikuu 03, 2016, 19:01:05 ip »
Laitoin Matti sulle yksityisviestin siinä toivossa, että ehtisit kattoon iskariani, ennenkuin lähden tilamaan uusia!

Arska

  • Viestejä: 34
Vs: Calin etuiskarit
« Vastaus #54 : Toukokuu 20, 2017, 20:34:27 ip »
Cali EV vm. 2000 keula on viestin #15 mukainen. Toisessa paluuvaimennus ja toisessa puristusvaimennus.
Tuli purettua ja kasattua, muutama sana siitä.

Teleskooppien alapäissä takasivuilla olevat tyhjennysruuvit eivät tässä mallissa tee muuta kuin ovat reiän tukkeenna. Ne eivät pitele mitään sisuskaluja asennoissaan. Ehkä useimmissa Calin keuloissa niiden suhteen tulee olla varovainen, tässä ei tarvitse.

Vaimennuspatruunat eivät liene purettaviksi tarkoitetut. Ne tulevat yläkautta yläpään ison tulppamutterin yhteydessä ulos, kunhan on ensin alapäästä irrotettu 8mm kuusiokolokantaiset pultit, sieltä akselin reiän syvennyksestä. Tarvitaan pitkä 8mm kuusiokoloavain. Katkaisin mutkamallisesta ja laitoin 8mm hylsyyn. Voi olla tiukassa. Erillistä vaimenninöljyä ei ole.

Öljynvaihto
Öljyn määrä 0,485 SAE 10. Ölpän määrää ei ehkä olekaan turhaan pilkulla viilattu teelusikallisen tarkkuuteen. Jos vanha öljy valutetaan vain pois pikkurei`istä, vaimennuspatruunoihin jää öljyä. Myös muualle sisärakenteeseen jää öljyä. En mitannut, mutta pidän mahdollisena että ylimääräinen öljy pyrkii ulos stefoista. Tässä keulassa homma menee näin:Löysää isot ylämutterit, tue pyörä takakenoon, esim öljypohjan etureunan alle sopivan mittainen pöllin pätkä. Jarrusatulat irti, etupyörä pois, öljyt pois pikkuruuveista, teleskooppien alapäästä 8mm kuusiokolopultit pois, vaimenninpatruunat vedetään yläkautta jousineen pois (ja painellaan tyhjiksi), teleskooppien alaosat voi nyt vetää pois ja puhdistaa. Teräsputket voi irrottaa kolmioista ja vaikka hieman kääntää. Öljynvaihto käy ilmankin

Kokoaminen
Kokoamisessa tarkkuutta tarvitaan öljyn määrässä ja teleskooppien yhdistämisessä. Kannattaa nostaa pölysuoja pois alumiiniputken päästä. Jossakin aikojen alun huollossa öljynvaihdon vuoksi tiedän keulan olleen purettuna. Stefa oli jäänyt ruttuun ja oli oppinut silleen olemaan piiitkäään. Kun pölytiiviste on irti, pystyy näkemään jäikö stefa oikein kun keulan kokoaa.

Öljyvuoto
Olen myös itse vaihtanut öljyt keulaa purkamatta, tainnut tulla liian täyteen. Näiden seurauksena stefat vuosivat jo. Hyvä tuli, ei vuoda enää vanhoilla stefoilla. Öljyntäyttöruuvit kiinni vasta kun pyörä on takaisin pyörillään jottei jäisi ilmanpaineisiksikaan.