Kirjoittaja Aihe: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!  (Luettu 13079 kertaa)

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #15 : Huhtikuu 24, 2015, 08:58:00 ap »
Samalla voi tarkistaa pienen vetopyörän akselin laakerivälyksen ja säätää jos ilmenee tarvetta.
http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html
Kannattaa katsoa koska nuo voi olla joissakin tapauksissa Guzzin tehtaan jäljiltä totaalisen pielessä!

Tuossahan tuli jo melkein kaikki hyvät neuvot.
Jos on esim. harvinainen keräilypyörä eikä halua tehdä surrilangoille proppuihin reikiä ja silti arvelluttaa niiden kiinni pysyminen esim annettaessa kunnolla runtua.. , niin itse olen käyttänyt seuraavanlaista kikkaa: propun voi lukittaa pyöräyttämällä silikooni tiivisteliimaa propun ympärille.
Lukittaa luotettavasti. (jos epäilee homman toimivuutta niin sen voi testata!) Sitten normaalisti ennen propun avaamista kannattaa leikata kynäveitsellä ensin silikonit pois. Muutoinkin esim värisevissä vilkunlaseissa ym on pieni tiivisteliima tippa kova juttu.   

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Jenkoja & co.
« Vastaus #16 : Huhtikuu 24, 2015, 09:33:43 ap »
Asiata mitään tietämättä...
- Kosken Rengasmestari suhautti "alumiinispraytä" tulpan kierteisiin ennen ruuvausta. Liemi levisi kierteisiin ja minulle kerrottiin, että se estää tarttumisen. Hyväkin konsti?
- JuhaV:n kertomaan kuparin pehmentämiseen; Eikös tämä ole se perinteinen "löijaus"? Käytetty kauan ja laajasti putkimiesten hommissa.
- Onkos kukaan - tai voisko "joku" - listannut eri proppujen USITtien mitat / tyypit? Olis kotinikkarille suuri apu, kun voi etukäteen käydä hankinnoilla. Hintaahan noilla ei juuri ole, joten niitä voi ostaa komeroon varalle. Myydään ainakin Hi-Flexillä.


JuhaV

  • Vieras
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #17 : Huhtikuu 24, 2015, 10:10:46 ap »
Kyllä Timo, löijaus on just se kuparin pehmennys. En vaan aamutuimaan tiennyt miten tuo vaikea sana kirjoitetaan.

EHDOTUS : Tästäpä kilpailutehtävä seuraavaan Guzzi-ralliin  ;D

Eli otetaan sopiva palkinpätkä tms. jossa on muutama erikokoinen kierre ja niihin sopivat hyvin rasvatut pultit.
Kilpailijalle annetaan vaikka kolme eri momenttia : 10 - 50 - 100 Nm ja joku tälläinen avain kouraan : http://n5auto.elobot.eu/sig/352.jpg

Tuomari peittää kilpailijalta näkyvistä tuon viisarin ja kilpailija sitten kiristää pultit arvionsa mukaan noihin pyydettyihin momentteihin. Tuomari katsoo mikä oli momentti.
Tarkin käsi voittaa !

Tuosta kisasta voi kehittää eri versioita joissa pultit kiritään vaikka kiintoavaimella ja tuomari katsoo avausmomentin momenttiavaimella.


LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #18 : Huhtikuu 24, 2015, 10:36:48 ap »
Oi aikoja, oi tapoja! Ennen muinoin ralleissa keskityttiin ainoastaan Koskenkorvapullon kapselin avaus ja sulkemismonentteihin. Lähinnä avaamiseen.
Mutta varmaan ihan vekkuli kisa tuollainen.

Itselläni on 250 cc Hussen enskapyörä. Toissakeväänä poika vaihtoi siihen öljyt. Tuli hätääntyneenä mun luo ja sanoi, että taisi korkata kierteen öljyroppua kiristäessään.
No, hätä ei ollut sen näköinen. Proppu oli pyörä, eli millään lenkeillä tms. siihen ei pääse käsiksi. Keskellä upotuksena paikka kuusiokololle. Propun materiaali alumiinia. Oli pyörähtänyt siitä kulmat. Aika kulunut proppu jo siinä vaiheessa ja saattoi olla suurin syy pyörähtämiseen. Jälkeenpäin vaan mietin, että voisiko olla jopa niin viisas juttu, että se tehdään tarkoituksella noin, ettei kierteitä voi rikkoa vaan antaa periksi ennen sitä.

Vähä sama asia kuin lomppakkotaljoissa joissa on (tai ainakin oli ennen) messinkisokat/tapit jotka leikkaantuivat halki jos yritti nostaa liian suurta taakkaa. No, varatappien loputtua niihin lyötiin rautanaulat, mutta se onkin sitten toinen juttu ...

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #19 : Huhtikuu 24, 2015, 20:56:47 ip »
Pitäisikö kuitenkin vain hitsata riittävän iso pultinkanta riittävän isoon "alasimeen"? Sitä sitten jokainen voisi käydä vääntämässä.
Muuten tuomarin aika menee kierteiden korjaamiseen ja loppuu paikkakunnalta helicoilit ;D
Sohc van Helmi.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #20 : Huhtikuu 25, 2015, 09:33:56 ap »
Kuparitiivisteen voi hehkuttaa pehmeäksi jo sähkölevylläkin, värin muutoksesta näkee kun lämpöä on tarpeeksi. Nopeasta jäähdyttämisen tarpeesta en ole kuullut.
Aikoinaan Kawa 350:n kuparisia kannentiivisteitä kotihellalla hehkuttelin, ja hyvin pitivät.
Vielä yksi GT, kiitos.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #21 : Huhtikuu 25, 2015, 11:20:41 ap »
>> Ennen muinoin ralleissa keskityttiin ainoastaan...<<
Asiahan ei kuulu tänne, mutta mukana oli joskus Luumäen Rallissa reipas pullo hyvää ulkomaalaista juomaa. Ja kova homma saada se juotettua tyhjäksi, ettei olisi tarvinnut pyörää sillä pestä. Joku varmaankin muistaa vielä tapauksen...  ;)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #22 : Toukokuu 02, 2015, 12:12:16 ip »
Kyseiseen Caliin tuli laitettua uudet kierteet helicoil tyyppisellä ratkaisulla.
Aika iisi asennus perämurikka höyläpenkissä ja keskittyä että meni suoraan poraus ja kierteistäminen.
Ohut alumiini prikka pitää, eli sihtaus osui suht suoraan.
Paineilmaa puhaltamassa lastut ulospäin toimi hyvin, eikä rasvaa pahasti lentänyt perästä syliin.
10mm välikierresetti kustansi yllättävän vähän 24e paikallisesta konekaupasta ja mukana tuli kaikki tarvittava, paitsi akkupora.
Jos jollain vastaavaa pulmaa, niin postikuluilla lainaksi setti.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #23 : Toukokuu 02, 2015, 22:14:16 ip »
oliko siis ihan helicoil elikä pelkkä spiraali vaiko joku kierre plugi missä ulkokierre ja sisäkierre oikeen hylsyssä ?

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #24 : Toukokuu 03, 2015, 10:05:20 ap »
Kierrelankatyyppinen ratkaisu.
Hyvin asentui, pitää nyt ja hinta ei ollut paha setistä.
5kpl 10mm kierrespiraaleja, pora, kierteentekotappi, asennuskalu spiraalin kiertämiseen ja katkaisutuurna (mitä en käyttänyt kun taittui muutenkin tulpan tieltä).
Omasta takaa oli kierretappiin vääntökalu joka työssä suht välttämätön.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #25 : Toukokuu 03, 2015, 18:02:22 ip »
Helicoil ja osin muutkin samaan patenttiin perustuvat kierrelankaspiraalit ovat ylivoimaisesti paras kierteenkorjauskeino verrattuna kierreinserttityyppisiin korjausholkkeihin.

Lentokoneissa ja avaruusaluksissa laitetaan Helicoilit jo uutena alkuperäisiin kierteisiin valmiiksi. Kestävät avaamista ja sulkemista lukemettomia kertoja kulumatta. Toimivat myös pehmeissä materiaaleissa kuten monissa muovi- ja komposiittirakenteissa. Mm. Cernin hiukkaskiidyttimessä on Helicoileja varmaan miljoonittain. Helicoil asennettuna on lujempi kuin alkuperäiseen materiaaliin tehty kierre. Helicoil myös muuttaa kierteen kuormitussuunnan perusaineen suhteen. Pultti ja sen kierrekoko pysyy alkuperäisenä.

Se että jotkin kiroavat Helicoilin alimpaan paikkaan johtuu siitä että kierrespiraalia ei osata asentaa oikein. Kieltämättä sen asetamiseen tarvitaan erikoistyövälineitä ja ymmärrystä asentamiseen. Asennusohjeissa on pitkä litania sääntöjä joiden tulee toteutua että asennus olisi kunnollinen.

Parhaimmillaan on kunnostettu japsipyörän kiertokangenpultin vastakierre kiertokangessa ja kestänyt on. Käytettiin lukitteella varustettua inserttiä.

http://www.boellhoff.com/en/de/fasteners/special_fasteners/thread_technology/helicoil.php

http://www.motomatti.fi/2011/12/kierteen-korjausmenetelma.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #26 : Toukokuu 03, 2015, 18:48:04 ip »
Jotkut laittavat ratapyöriin valmiiksi coilit jarrujen pulteille ja kytkinkopalle. Juurikin tuosta jatkuvasta ruuvaamisesta johtuen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Jakcalin peräöljyn tyhjennys reijän kierteet sökönä!!
« Vastaus #27 : Toukokuu 03, 2015, 22:36:32 ip »
joo olen tehnyt auton kansiin helicoililla uudet tulpan kierteet, tarpeeksi rasvaa niin ei mene paljoo murua pyttyyn, ehkä turhaa mutta imennyt vielä imurilla pikku pillillä roskat pois männän päältä, varsinkin jos se vaaka osa sattuu tippumaan pyttyyn, hyvin toimii joo