Kirjoittaja Aihe: Takapyörän laakeri  (Luettu 6699 kertaa)

Jallu

  • Viestejä: 124
Takapyörän laakeri
« : Tammikuu 19, 2015, 21:03:43 ip »
Bemari on huollossa ja ilmoittivat että takapyörän laakerissa on klappia  >:( Ajettu vasta 30 000 kilsaa ja romu remonttiin pr...kele. Mites nämä Guzzin monoperäiset ovat toimineet ? Onko laakereita hajonnut jo alkutaipaleella ? Onneksi on tallissa vielä stereoperäinen Cali  ;)

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Takapyörän laakeri
« Vastaus #1 : Tammikuu 20, 2015, 11:30:24 ap »
Laakeri voi mennä rikki tai kestää ns. maailman tappiin. Minullakin meni Calin peräpäästä 2v2pv omistamisen jälkeen toinen laakeri. SKF:n laatutuotantoa. Asiasta joskus Il Falconessa...
Olen sen verran ropannu sähkömoottorien kanssa, että laakerien vaihtaminen ei yleensä nosta edes kulmakarvoja - paitsi "isoissa koneissa".

Lentekoneita putoaa, laivoja kaatuu, busseja palaa jne... :(


egon

  • Viestejä: 973
Vs: Takapyörän laakeri
« Vastaus #2 : Tammikuu 20, 2015, 12:17:04 ip »
Brevasta meni takapyörän laakeri jossain 50..60 k paikkeilla. Siitä oli pidin hajonnut ja kuulat meni kaikki samalle laidalle istumaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Takapyörän laakeri
« Vastaus #3 : Tammikuu 20, 2015, 12:49:13 ip »
Harvoin on kuitenkin laakerissa vikaa. Enkä usko em tapauksissakaan olleen. Joko on päässyt ruoste raiskaamaan, muuta vierasta ainetta laakeriin tai sitten se tyypillinen vika: tahattomasti liian kireälle vedetty pyöränakselin mutteri. Joskus on helppo huomata että pyöränakseli on aiemmin vedetty jo liian tiukalle: kun mutteria kiristää niin laakerit alkavat jumia.

Olen myös törmännyt aivan kuivaan laakeriin: ei voiteluainetta lainkaan. Kohdalle on osunut myös päivastainen tapaus: laakeri työnsi sisästään pois rasvaa aivan kuin se olisi täytetty kantta myöden.

BMW:n ja Guzzin yksipuoleisissa tuennoissa kun ei varsinaista taka-akselia ole vaan rakenne on integroitu perävaihteeseen ja takapyörä on siinä kiinni automaisella pulttikiinnityksellä. (Vinkki: BMW:n takapyörän tasapainoituslisäosa sopii myös Guzziin)

Tarkoittaa että takapyörälle tulevat kaikki rasitukset menevät perän laakeroinnin kautta jousituksen läpi runkoon ja päivastoin.

Itsellä on n. 90.000 km takana 1100 Brevalla. Ei takapäävaivoja.
Liekö Ikkalalla tähän jotain kommentoitavaa. Hänellä on pidempään ajettu tehokkaampi malli.

Eikös noissa BMW:n perissä ollut takaisinkutsuja aiemmin? Lienee asia kuitenkin kunnossa kun ei ole enää:
http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Moottoripy%C3%B6r%C3%A4&mark=&model=

Tuttavapariskunnalta meni kaksi Bemaria (GS) remonttiin liki yhtä aikaa. Vaihtoivat ketjuvetoisiin. Oli jo mones Bemari siinä taloudessa mutta loppui kiinnostus.

Tuo laakeri ei laakerikaupassa kauheita maksa ja huulitiivisteen vaihto myös samalla. Guzzissa ei ole kummoinenkaan homma. Jos klappi on ollut iso tai laakeri on hajonnut kesken ajon niin on syytä tsekata myös muut laakerit, hammaspyörät, puhtaus irtometallin varalta sekä akselin ulomman pään laakeri.

Guzzin perään ei ole erikseen eritelty varaosia vaan perä vaihdetaan kokonaisena varaosana. Hinta hieman auki kolme tonnia. Tässä kotiasentajalla hyvä sauma saada omatoimisesti kuluja vähemmäksi laittamlla osat perään uusiksi. Tiedä sitten hammaspyöräparin erikseen saamisesta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Takapyörän laakeri
« Vastaus #4 : Tammikuu 20, 2015, 12:51:20 ip »
Lainaus
Brevasta meni takapyörän laakeri jossain 50..60 k paikkeilla. Siitä oli pidin hajonnut ja kuulat meni kaikki samalle laidalle istumaan.


Oliko laakerissa metallinen vai muovinen kuulanpidin?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Takapyörän laakeri
« Vastaus #5 : Tammikuu 20, 2015, 13:03:10 ip »
Tuo Bemarin rakenne periytyy vanhemmasta, kevyemmästä moposta. Nykyinen pyörä alkaa olla jo painoltaan ja suorituskyvyltään eri kokoluokkaa, että laakerointi on alimitoitettu. Siksi niitä korkkailee/korkkaili.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Takapyörän laakeri
« Vastaus #6 : Tammikuu 20, 2015, 15:55:02 ip »
Itsellä on n. 90.000 km takana 1100 Brevalla. Ei takapäävaivoja.
Liekö Ikkalalla tähän jotain kommentoitavaa. Hänellä on pidempään ajettu tehokkaampi malli.

No se oli jotain karvan päälle 90tkm kun perä oli viime keväänä auki muista syistä. Se oli lopuksi semmonen euron remontti. Tuola linkin loppupäässä on siitä enempi:
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3956.0 Silloin se iso laakeri oli uutta vastaava. Pikkulaakerin vaihdoin kun vähän rahisi mutta olisi se mahtanut kestää vielä ties kuinka kauan. Stefakin on vielä alkuperäinen.


Tuo laakeri ei laakerikaupassa kauheita maksa ja huulitiivisteen vaihto myös samalla. Guzzissa ei ole kummoinenkaan homma. Jos klappi on ollut iso tai laakeri on hajonnut kesken ajon niin on syytä tsekata myös muut laakerit, hammaspyörät, puhtaus irtometallin varalta sekä akselin ulomman pään laakeri.

On se iso laakeri yli 200e jos merkkilaakerin laittaa. FAG on se alkuperäinen. Pemariporukka kuulemma vaihtelee jotain halvempaa noin 70 euron laakeria sinne. Vähän epäilyttäis tuossa kohtaa säästää... Siis se guzzin laakeri on saman kokoinen kun mitä pemarissa on joskus -90-2000 luvuilla käytetty. Uudemmista en tiiä. Suht nätty tuo guzzin carc on avata ja laakerit vaihtaa. Samaten ne vanhemmat pemarin perät.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Jallu

  • Viestejä: 124
Vs: Takapyörän laakeri
« Vastaus #7 : Tammikuu 20, 2015, 17:11:08 ip »
Eipä ole Bemarin laatu niin kuin ennen. Surffailin vähän eri saiteilla ja soittelin tutuille Bemaristeille. Tuntuu olevan noi laakeriongelmat aika yleisiä, myöskin stereoperäisillä pikkugessuilla. Bemari on minun 17 pyörä  ja ensimmäinen johon täytyy vaihtaa pyörän laakeri. Täytynee harkita tuota Stelviota ihan tosissaan.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Takapyörän laakeri
« Vastaus #8 : Tammikuu 20, 2015, 17:12:08 ip »
Norgessa ei ainakaan 104 tkm:n kohdalla ollut mitään havaintoa perähommista. Nyt sillä on uuden omistajan aikaan tullut 8 tkm lisää eikä ole ollut mitään. Takavuosina tuli ajeltua useallakin K-sarjalaisilla Bemareilla, 75-, 100- ja 1100 malleilla, joista kolmella 100 tkm:n paikkeille. Ei niissäkään esiintynyt mitään. Sen sijaan R 1150 R:n peränlaakeri antautui 55 tkm kohdalla. Kuulanpidin oli metallia. Alkuperäinen oli FAG ja olisi tuolloin ´04 maksanut noin 60€ mutta kiire aikataulun vuoksi laitoimme SKF:n, joka maksoi liki satasen. Ei ollu aikaa eikä taitoa simmata perää (tuli aika tiukka), joten sitten paremmalla aikaa remppa uusittiin ja perä säädettiin asianmukaisesti.

Kuuleman mukaan joistakin 1200 LT -malleista on jouduttu perää ropaamaan parikin kertaa peräkkäin laakerivian vuoksi mutta noissa perä on kasattu ilman uudelleen simmausta luottaen siihen, että laakeri toimisi ilman uutta säätöä, ei toiminut.  
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Takapyörän laakeri
« Vastaus #9 : Tammikuu 20, 2015, 18:23:12 ip »
Omassa Brevassa oli alkuperäisessä laakerissa metalliset pitimet. Vaikea sanoa mikä vaurion aiheutti, vaihto kaikkine noutoineen, töineen varaosineen ja maksoi Unkarin Györissä 350 egee. Ei paha. 

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Takapyörän laakeri
« Vastaus #10 : Tammikuu 22, 2015, 21:41:15 ip »
Ei ollu aikaa eikä taitoa simmata perää (tuli aika tiukka), joten sitten paremmalla aikaa remppa uusittiin ja perä säädettiin asianmukaisesti.

Guzzin Carc perässä ei onneksi edes ole simmilevyjä. Jos nuo laakerit vaihtaa niin ei vaikuta mitenkään hammaskosketuksiin. Kehittyneempi versio pemarista ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Takapyörän laakeri
« Vastaus #11 : Tammikuu 24, 2015, 16:19:43 ip »
Voiko tai kannattaako tuota isoa laakeria voidella - kun voishan sen käyttää irti joku talvi? Ei se vissiin voitelua sieltä peräöljystä saa?
Kasi vee ei vee kasi

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Takapyörän laakeri
« Vastaus #12 : Tammikuu 24, 2015, 17:24:21 ip »
Kyllä laakeri on stefan takana, öljytilassa. Tuo, että omastani sattui laakeri korkkaamaan, ei ole mikään oire ns. tyyppiviasta. Laakeri on tuohon paikkaan ihan reilusti riittävän järeä.