Hieman lisäapuja.
Aiemmasta mainostamisestani huolimatta oikeat kaapelit saa kuitenkin todennäköisimmin osoitteesta
www.obd.fi. Siellä tietävät jo mitä pitää tarjota...
mikä efi
Opastuksessa ja yleisessä tekstissä käytetään tässä yhteydessä nimityslyhennettä "ECU". Suomennettuna "moottorinohjausyksikkö" tai alkuperäisimmin käännettynä "elektroninen säätöyksikkö". Hoitaa sekä sytytyksen että polttoaineannostelun.
Jos termit tai muu sanasto tuottaa ongelmia, vaikka itse GuzziDiag onkin suomenkielinen, viimeisintä päivitystä lukuun ottamatta, voi pidemmälle menevässä työskentelyssä olla tarvetta suomennoksille. Blogisivullani on lyhyt aiheeseen liittyvä sanasto joka on jaettu kahteen osioon:
http://www.motomatti.fi/2013/02/guzzidiag-suomi-sanakirja.htmlViimeisin GuzziDiag-päivitys ei ole vielä täysin ymmärrettävä koska emme (käännöstyöryhmä "fi") ole sitä vielä kääntäneet kokonaisuudessaan suomeksi. Johtunee loma-ajoista. Jatko-osat "Reader", "Writer" ja "TunerPro" pysyvät englanninkielisinä. Toki muitakin valtakieliä voi niihin valita rajoitetusti.
Suosittelen toistaiseksi käyttämään GuzziDiagista viimeistä edellistä tai vieläkin vanhempaa versiota. Silläkin pääsee vikojen synnyn lähteille.
On huomattava sellainen seikka että jos järjestelmä ilmoittaa vaikka oikean puolen sytytyspuolan häiriöstä voi vika olla missä tahansa oikean puolan virtapiirissä: joko se ei saa sähköä (sulake, rele, sähköliittimet, sivuseisontatuen kytkin, tappokatkaisin tai virtalukon pohja, johtosarja ja sen liittimet) tai puolassa, tulpassa, tulpanhatussa tai tulpanjohdossa on vikaa. Tietenkin puolan signaali- eli maajohdossakin voi olla esimerkiksi liitinhäiriö. Eli ilmoitus on siis melko yleistä tyyppiä mutta antaa tietenkin selkeän suunnan missä vika piilee. Ensimmäisenä ei siis pidä mennä vaihtamaan puolaa uuteen. Vasen ja oikea puola ovat identtiset joten ne voi vaihtaa keskenään ja katsoa jälleen mitä GuzziDiag aiheesta sanoo: siirtyikö vika toiselle puolelle vai onko edelleen sama ilmoitus. Tästä voi jälleen tehdä johtopäätelmiä vian laadusta. Tämä siis vain esimerkkinä vianetsinnästä GuzziDiagilla.
Itse ECUssa on vikaa äärimmäisen harvoin teknisessä mielessä.