Kirjoittaja Aihe: Pitävät kumit  (Luettu 11782 kertaa)

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Pitävät kumit
« Vastaus #15 : Syyskuu 14, 2006, 13:50:34 ip »
Pilotpowerin merkillisellä ilmiöllä tarkoitan sitä, että näkyy kumma rantu ympäri koko renkaan noin 25 mm keskilinjasta vasemmalle. ikäänkuin joku olis jollain terävällä raapaissut. Sama näkyy hiukan heikompana takakumissa mutta siellä kuskin kierosta luonteesta sekä coriolisvoimasta ja äänestyskäyttäytymisestä johtuen oikealla puolella...
Michelinille on asiasta raportoitu vaan ei vielä vastanneet.

PekkaHml

Guzzipeikko

  • Vieras
Pitävät kumit
« Vastaus #16 : Syyskuu 14, 2006, 14:03:08 ip »
PekkaHml kirjoitti:
Lainaus
kuskin kierosta luonteesta sekä coriolisvoimasta ja äänestyskäyttäytymisestä johtuen oikealla puolella...

 

Siinäpä varsin mainio argumentti, mennäänpä kaikki me vasenrantuiset itseemme ja tunnustakaamme oikea kantamme.

Pekka

Janne K

  • Viestejä: 154
Pitävät kumit
« Vastaus #17 : Syyskuu 15, 2006, 06:59:03 ap »
Pitäisköhän jonkun lähteä käymään eteläisellä pallonpuoliskolla kokeilemassa, kuluuko eturengas siellä enemmän oikealta puolelta? Lukiossahan kerrottiin, että coriolisvoima vaikuttaa eri suuntiin eri pallonpuoliskoilla ja sen vaikutuksesta mm. joet kaareutuvat eri suuntiin eri pallonpuoliskoilla :D:D.

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Pitävät kumit
« Vastaus #18 : Syyskuu 15, 2006, 07:38:07 ap »
Voisin vaikka uhrautua hyvän asian puolesta ja lähteä sinne eteläiselle pallonpuoliskolle jos veljet keräävät mittavan kolehdin. Maantiedettäkin olen tullut opiskelleeksi. Samalla voin veljien puolesta tutkia ne kaislavyöt.

PekkaHml

Rauno

  • Viestejä: 186
Pitävät kumit
« Vastaus #19 : Syyskuu 15, 2006, 09:43:58 ap »
Noista kaislavöistä vähemmän kokemusta, mutta renkaista sen verran, että eteläamerikan (Brasilian) banaaninkuorirenkailla ei kyllä kovin paljoa kilometrejä kerry eikä kyllä epsanjalaisillakaan. Tuossa vasta uusin kummatkin rinkulat, etusella Conti Blizillä tuli 26tkm ja taka Conti Tourilla saman verran. Nyt en saanut eteen Contia, piti ottaa Misukan Pilot Activ (made in France) (100€) ja taka sain Conti Tourin (made in Germany) (130€), koskaan ei oo lipsunu (koputan pää.. ei ku puuta).

T Rauno

  • Vieras
Pitävät kumit
« Vastaus #20 : Syyskuu 17, 2006, 07:51:25 ap »
PekkaHml kirjoitti:
Lainaus
Edellisen kommentin jälkeen katsoin hiukan tarkemmin Sportin renkaita, noin 5000 km ajetut pilot sportit alla. En havainnut sitä sahalaitaa, joka battlaxista on tuttu, mutta muuten huomasin erään yhtäläisyyden: eturengas kuluu enemmän vasemmalta kuin oikealta puolelta. Olettekos huomanneet saman? Mielenkiintoinen ilmiö, jolle en yhtäkkiä keksi mitään järjellistä selitystä.
Osaako joku vääntää teorian tästä?

PekkaHml



Terve!

kajk on perillä asissa. Tämä ilmiö johtuu tienkaltevuudesta. Sama ilmiö on ollut minulla pyörämerkistä riippumatta (Honda, Triumph, H-D, Buell jne.). Kysyin asiaa aiemmin rengasmyyjältä ja hän oli samoilla linjoilla. Täytyypi kysyä briteiltä, onko heillä asia toisinpäin ;-)

Niin, tietenkin tuo voimakas kanttaaminen vasemmalle vaikuttaa lisää kulumiseen.

Pakko oli lisätä vielä yksi tekijä:

Kun tulee paljon ajettua ns. sinisillä teillä joissa on ajouria ja ajoalinja on usein ajokaistan keskikohdasta hieman oikealle, niin että ajoura kuluttaa juuri vasenta reunaa renkaassa.

Wrooooom!

-Lexa-
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2006, 13:45:00 ip kirjoittanut Lexa »

  • Vieras
Pitävät kumit
« Vastaus #21 : Syyskuu 17, 2006, 08:04:47 ap »
Janne K kirjoitti:
Lainaus
Minä taas osaan luonnostani kääntyä paremmin vasemmalle kuin oikealle, mikä näkyy esimerkiksi radalla aika suoraan siitä, kumpi puoli on kulunut enemmän. Jostain syystä tuo ominaisuus tuntuu vaivaavan mua muissakin lajeissa: telemark-suksilla käännös sujuu paremmin vasemmalle, luistimilla sirklaan paremmin vasemmalle, jne... Eli itselläni johtuu luontaisesta kyvystä ajaa kovempaa vasemmalle kääntyvissä mutkissa.

Tämä on hyvin luonnollinen fyysinen ilmiö. Keho on joillakin ihmisillä hyvin voimakkasti toispuoleisesti dominoivampi. Esim. henkilö, joka on oikeakätinen ja oikea jalka vahvempi, kokee vartalonsa myös vahvaksi oikeanpuoleisesti. Esim. juokseminen tai luisteleminen vasempaan kaarteeseen on paljon luontevampaa. Näissä toiminnoissa käytetään vahvasti kehon oikean puoleisia lihaksistoja. (miettikää pikaluistelijan kaarreluistelua). Sama toistuu myös moottoripyörän hallinnassa. Kehon oikea lihaksisto (mm.keskivartalo ja vastaohjaus) on enemmän käytössä.

"vanha kiitäjä vuodelta -54"

-Lexa-

  • Vieras
Pitävät kumit
« Vastaus #22 : Syyskuu 18, 2006, 05:07:18 ap »
 

Moi,

Pitoa kaipaaville hyvä ajatus voi olla vilkuilla Pirelliltä Diablo (Strada) tai Diablo Corsa renkaita. Näistä on hyviä kokemuksia ainakin V11-malleissa. Eteen voi laittaa pehmeämmän Diablo Corsan ja taakse vaikka tuon vähän kovemman Stradan.

Takarenkaan kesto voisi olla Stradalla 6000-8000 km ja Corsalla n. 5000-6000 km. Corsa kestänee edessä noihin nähden noin tuplat. Näillä pito todella hyvä sekä kuivalla että sateella. Kestävyys ei tietenkään ole sitten mitään maailmanympäri- luokkaa.

Tuossa kamerakännyn huonossa kuvassa on SP1:n takarengas (Pirelli Diablo Corsa) viime lauantain Motopark-session jäljiltä, kun lämmityskierroksia tuli ajettua vain normaalit 1-2 kappaletta ennen vauhdin nostamista. Kylmempi ilma olisi vaatinut 3-4 rauhallisempaa kierrosta että renkaan runko ehtii myös kunnolla lämmetä. Lämmin rengas pysyi sitten ihan siistin näköisenä vauhdikkaammasta ajosta huolimatta.


- JuhaV
 
 
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2006, 05:10:00 ap kirjoittanut JuhaV »