Tuli mieleen vanha juttu Nikke Pärmistä, joka oli sotien aikaan rangaistuspataljoonan komentaja. Sinnehän tuli väkeä vankilasta rintamalle. Tuli sitten uusi mies, jolta hieman puhevikainen Pärmi kysyi, että mitäs sitä on tullut tehtyä, kun sinne vankilaan on jouduttu? Tähän vankilakundi vastasi että noitahan minä murhia ja tappoja.
Duoda duoda, sepä hyvä, sepä hyvä, ammattimiehiä däällä juuri darvitaankin, sanoi Pärmi...
Mutta ruiskurunkoihin: Tuossa säädössä on siis kyse vain ilmansaannin säädöstä, ei varsinaisesti ruutan säädöstä. J-P Eeva noita kyllä tekee, minä en osaa sanoa mitään hinnoista kun tämä minun juttuni liittyy laajempaan kokonaisuuteen: Hän purki ja kasasi moottorin sitä tasapainotusta varten. Aurinkoakin tarkempi herra.
Mutta kun noita säätöhommia tekee, pitäisi siinä vaiheessa, kun läpät on kiinni, katsoa myös sen läppäpotentiometrin säätö. Murikka on siinä oikean rungon päällä.
Tehtaan arvo on 150 millivolttia kun läppä on kiinni. Yleismittarilla siis mitataan. Kun läpät on saatu säädettyä ja imut balanssiin, pitäisi sen arvon olla tyhjäkäynnillä jossain 550 millivoltin tienoilla.
Potentiometri kertoo ohjausyksikölle, paljonko ilmaa sylinteriin menee, ja ecu sitten tuumailee että kauankohan ruutan suuttimia pitäisi pitää auki jotta saataisiin optimaalinen räjähdys sylinterissä aikaan.
Niin juu ja ennen koko tätä hommaa pitää venttiilit säätää.
Jotenkin suurinpiirtein noin se menee?
Sitten pitäisi vielä pystyä mittailemaan lambda- arvojakin kai, vaan semmoista vimpainta minulla ei ole. Eikä ole käsittääkseni J-Plläkään.
On se powercommanderikin vielä kaupan hyllyllä kun juniorit hoitaa tuon rahanmenopuolen...