Kun muutosta katsastetaan niin tuijottelun kohteena on kokonaismassa. Vanhemmissa pyörissä sitä ei ole merkitty rekisteröintitodistukseen/-otteeseen joten se saattaa tuottaa hankaluuksia.
Kokonaismassan minimi on laisäädännöstä poimitulla tiedolla: Pyörän paino ajokunnossa (eli omamassa, katsotaan rekisteröintitodistuksesta tai muusta luotettavaksi katsottavasta kohteesta) lisättynä 75 kg + 75 kg jos kyse on kaksipaikkaisesta pyörästä. 75 kg painan minäkin lainsäädännön mukaan.
Eli Ykän Larion tapauksessa 190 kg + 75 kg +75 kg = 340 kg. Tämän lisäksi monet valmistajat ottavat huomioon että kuljettajan ja matkustajan lisäksi pyörällä kuljetetaan tavaraa. Silloin pitäisi löytää luotettava tieto valmistajan ilmoituksesta kokonaismassalle. Ilmoitettua kokonaismassaa ei saa ylittää. Jos se ylittyy hiukankin niin ensimmäiseksi menetetään matkustajan paikka.
Ajoneuvon painoa voi muuttaa alaspäin aivan laillisesti poistamalla siitä sellaisia rakenteita joita lainsäädäntö ei vaadi moottoripyörässä olevan. Voi poistaa esimerkiksi katteet, lokasuojat, kaatumaraudat, vaihtaa akun pienempikokoiseen ja kevennellä ei-strategisia osia tarpeen mukaan. Rajana mielikuvitus.
Ainoa painolukema, kuten jo edellä mainitsin, on kokonaismassa. Se on se pyhä paino jota ei voi ylittää.
Laitetaanpa esimerkki: Carillofornia Trike. Aihiopyörän kokonaismassa 480 kg. Rakenteesta poistetaan alkuperäinen perä, takapyörä jarruineen ja lokasuoja. Rakenteeseen lisätään auton pidennetty taka-akseli, kaksi levyjarrua, käsijarrumekanismi, kaksi vannetta ja rengasta, lokasuojat, valot tuplaantuivat. Painoa tuli niin paljon että aihiosta poistettiin kaatumarauta ja muutamia muita osia että triken paino punnituksessa katsastuskonttorilla ei ylittänyt 480 kiloa. Jos olisi ylittänyt ei olisi tullut uutta rekisteröintitodistusta.
Pyörän omamassaa saa muuttaa eikä sitä katsota mistään paperista vaan se punnitaan vasta muutoksen jälkeen ja verrataan kokonaismassaan jääkö istumapaikkoja.