Kirjoittaja Aihe: Larion keulamuutos  (Luettu 10993 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #15 : Huhtikuu 15, 2013, 21:40:34 ip »
Mitä sitten vaikuttaa jarruominaisuuksiin se, että Kawassa on 17 tuuman etufillari ja Lariossa 16.
Forza Moto Guzzi!

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #16 : Huhtikuu 15, 2013, 22:25:41 ip »
Pyörän omamassana voi "käyttää" vain sitä mikä lukee rek.otteessa ja siellä on 190 kg.
Asetuksen mukaan pyörän todellisella painolla ei ole merkitystä eli vaikka keventelisin pyörääni silti sen painoksi katsotaan se rekisteriin merkitty lukema...tai asetuksessa se lukee niin, että ajoneuvon painoa ei voi muuttaa.

Jarruvoimaan vaikuttaa vanteen halkaisija tietysti sen, että (vielä)suurempi jarruvoima tulee pienemmän tuumakoon renkaalla - jarrulevyyn kohdistuva voiman vipuvarsi on lyhyempi.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #17 : Huhtikuu 16, 2013, 08:57:16 ap »
Oman kokemukseni mukaan 16-tuumainen on ylipäätään herkempi lukkiutumaan täysjarrutuksessa. Ei LM IV:ni, koska siinä toimi kunnolla vain toinen levy, vaan edellisissä ajokeissani GSX750ES -83 ja GSX1100EF -84. Ei tarvinnut paljoa puristaa, kun jo ohjattavuus katosi. Voi olla, että Anti Divellä oli oma osuutensa lukittumisherkkyyteen. Omituinen muoti-ilmiö tuo 16-tuumainen etupyörä yhdessä Anti Diven kanssa oli. Haettiin herkempiä mutkatie omnaisuuksia. Jäivät pois 80-luvun loppuun mennessä. LM V:ssa vm-88:sta eteenpäin oli jo 18-tuumainen edessä.  Arvioisin, että Kawan jarrujen teho on vähintään riittävä.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #18 : Huhtikuu 16, 2013, 09:58:34 ap »
Kun muutosta katsastetaan niin tuijottelun kohteena on kokonaismassa. Vanhemmissa pyörissä sitä ei ole merkitty rekisteröintitodistukseen/-otteeseen joten se saattaa tuottaa hankaluuksia.

Kokonaismassan minimi on laisäädännöstä poimitulla tiedolla: Pyörän paino ajokunnossa (eli omamassa, katsotaan rekisteröintitodistuksesta tai muusta luotettavaksi katsottavasta kohteesta) lisättynä 75 kg + 75 kg jos kyse on kaksipaikkaisesta pyörästä. 75 kg painan minäkin lainsäädännön mukaan.

Eli Ykän Larion tapauksessa 190 kg + 75 kg +75 kg = 340 kg. Tämän lisäksi monet valmistajat ottavat huomioon että kuljettajan ja matkustajan lisäksi pyörällä kuljetetaan tavaraa. Silloin pitäisi löytää luotettava tieto valmistajan ilmoituksesta kokonaismassalle. Ilmoitettua kokonaismassaa ei saa ylittää. Jos se ylittyy hiukankin niin ensimmäiseksi menetetään matkustajan paikka.

Ajoneuvon painoa voi muuttaa alaspäin aivan laillisesti poistamalla siitä sellaisia rakenteita joita lainsäädäntö ei vaadi moottoripyörässä olevan. Voi poistaa esimerkiksi katteet, lokasuojat, kaatumaraudat, vaihtaa akun pienempikokoiseen ja kevennellä ei-strategisia osia tarpeen mukaan. Rajana mielikuvitus.

Ainoa painolukema, kuten jo edellä mainitsin, on kokonaismassa. Se on se pyhä paino jota ei voi ylittää.

Laitetaanpa esimerkki: Carillofornia Trike. Aihiopyörän kokonaismassa 480 kg. Rakenteesta poistetaan alkuperäinen perä, takapyörä jarruineen ja lokasuoja. Rakenteeseen lisätään auton pidennetty taka-akseli, kaksi levyjarrua, käsijarrumekanismi, kaksi vannetta ja rengasta, lokasuojat, valot tuplaantuivat. Painoa tuli niin paljon että aihiosta poistettiin kaatumarauta ja muutamia muita osia että triken paino punnituksessa katsastuskonttorilla ei ylittänyt 480 kiloa. Jos olisi ylittänyt ei olisi tullut uutta rekisteröintitodistusta.
Pyörän omamassaa saa muuttaa eikä sitä katsota mistään paperista vaan se punnitaan vasta muutoksen jälkeen ja verrataan kokonaismassaan jääkö istumapaikkoja.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #19 : Huhtikuu 16, 2013, 10:33:53 ap »
Trafin soveltamisohjeen mukaan, minkä katsuri tulosti mulle mukaan sanotaan tosiaan, että kokonaismassaa saa muuttaa vain valmistajan tosituksella...omamassaa siis saa muuttaa ettei kokonaismassa ylity.
Ulkomuistista meni vähän pieleen.
Tuo 75 kg vielä direktiivissä 92/21EY määräytyi siitä, että matkustaja/kuljettaja painaa 68 ja matkatavara 7 kg - Motomattikin hoikkeni entisestään...olisko kyseessä ns. europaino E21 ;)
Jututtamani Inssin tulkinta tuntui olevan se tässä minun tapauksessani, että rekisteriotteen massalukemalla mennään eikä sillä mitä pyörä esim. oikeasti painaa.
Itse henkilövaa'alla etupään ja takapään punnittuani en muistaakseni päässyt lähellekään 190 kiloa.

Tänään sain ohjausakselin paikalleen ja tältä keula näyttää koekasattuna:

[/img]

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #20 : Huhtikuu 16, 2013, 10:49:22 ap »
Aikas vähän näyttää olevan offsettiä kolmioissa. Paljonko oli Larion alkuperäisissä kolmioissa? Kolmioiden eli T-kappaleiden kulma ohjausakselin suhteen lienee 0 astetta? Eli emäputken ja teleskooppien keskinäinen kulma on myös nolla astetta.
Oletko laskenut jätön millimäärän?

Tässä aputyöväline laskentaan: http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit/keulakulmalaskuri.html

Taisi olla, muistaakseni, että jättö ei saa olla pienempi kuin 50 mm. Kolmioiden offsetin lisäksi jättöön vaikuttaa emäputken kulma ja T-kappaleiden asteet.

Jos jättö on kovin pieni niin jarruttamisesta tulee kovin haastavaa.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #21 : Huhtikuu 16, 2013, 12:41:07 ip »
Pienempi offset kasvattaa jättöä. Voi tulla kankea peli, mutta suuntavakaa.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #22 : Huhtikuu 16, 2013, 13:19:56 ip »
Kiitos Matti linkistä, jos oikein luvut syötin näyttäisi jätöksi muodostuvan 12,5 cm - aika vakaa peli :)
Nykyisen kokoonpanon jättö on 8,6cm.
Tosin ei enää olekaan niin kyykkymallinen vaan enempi pystympi naku vähän esim. Ducati monsterin tyyliin...tankokin kun vaihtuu.
Laillisesti ei enää saisi clipareita laittaakaan - hölmöä, mutta niin on pykälä kirjoitettu.
Niinhän siinä kävi kuten Aapo totesi, jättö kasvoi.
ZX-10R jättö on 102mm 24 rakekulmalla offset 26mm, Lariossa rake on 28 astetta offset 65mm.
En tiedä sitten kuinka kankea tulee, kun jätössä eroa on 23mm luovuttajapyörään nähden ja kaiketi sekin aika ketterä on?
Intuitiivisesti olin osannut sitten oikein aavistella, että offset-eron suurin ongelma tulee keulan kääntymisvaroissa tankin suhteen :)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #23 : Huhtikuu 16, 2013, 13:57:04 ip »
Tuskin tulet huomaamaan mitään lisääntynyttä jäykkyyttä. Tuo crossitanko keventää ohjausta sen verran reippaasti, että tulee tarkempi ohjaus joka tapauksessa. En tiedä miten pitkä tuo Kawan keula on, mutta luulen olevan vielä varaa vaikka pudottaa hieman keulaa alemmas. Eihän Lario minkään enduron tarvi olla. Omaani kun tangon vaihdoin, parani ohjaus mielestäni huikeasti. Lisäksi olen pudottanut omasta etupäätä 15-20mm. On vielä vakaa ajettava, mutta taittuu radallakin mainiosti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #24 : Huhtikuu 16, 2013, 14:09:54 ip »
Ihan crossitankoa en enää käytä vaan lyhennettyä dragbaria, mutta sen huomasin todella, että tangolla kieppuu pyörä aika ketterään jos haluaa.
Tämä uusi keula on lyhyempi kuin Larion alkup. mutta niin ikään itse laskin aika paljon etuputkia, kun vaihdoin matalammat takaiskarit - enemmänkin olisi voinut laskea.
Kunhan keula joskus paikallaan on voi säädellä sitten korkeutta.

Tuo laskemani jättö myös vähän tarkentui, kun tarkistusmittasin t-kappaleita - viimeisin lukema olis 121mm.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Larion keulamuutos
« Vastaus #25 : Huhtikuu 16, 2013, 14:26:55 ip »
Jep. Tuo vakiohan on suht pitkä, tosin ulkonäköä hämää jonkin verran se ylä t-kappale, kun se pudottaa yläpäitä jonkin verran "normaalikeulaan" verrattuna.
Hyvä pyörä, parempi mieli.