Moi
Kumpaan suuntaan tämä puoltaminen sitten oikein ilmenee jarrutuksen aikana?
Ja miten?
Olen saanut tämän ja tuon toisen foorumin jutuista sen käsityksen että, ohjaustanko
pyrkii kääntymään yksinäisen jarrusatulan puolelle.
Pyrkiikö koko moottoripyörä silloin ohjautumaan vastakkaiseen suuntaan?
Näinhän pitäisi periaatteessa vastaohjauksen käytännön mukaan tapahtua.
Vai pysyykö etupyörä kuitenkin jarrutuksen aikana entisessä asennossaan ja
veltto teleskooppi heiluttaa ohjustankoa?
Siis jotenkin näin, sovitaan että jarrulevy on nyt oikealla puolella.
Jarrutettaessa ohjauksen siis pitäisi kääntyä hitusen oikealle jolloin eturenkaan
kosketuskohta tiehen siirttyy eturenkaan vieriessä, kuskin ja koko pyörän
yhteisen painopisteen kautta kulkevan tason oikealle puolelle.
Maanvetovoima alkaa silloin kallistamaan pyörää ja kuskia vasemmalle tuon syntyneen
pienen momenttivarren avulla.
Samalla on myös poikkeutettu etupyörän hyrrätasoa, mikä pyrkii kallistumaan 90 asteen
kulmassa olevasa tasossa vaikuttavaa voimaa vastaan. Eli kallistaa moottoripyörää
vasemmalle.
Lopputuloksena moottoripyörä kaartaa vasemmalle.
Joku juttu ei nyt täsmää tai on jäänyt huomaamatta.

Pekka
+