Kirjoittaja Aihe: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen  (Luettu 8094 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #15 : Toukokuu 16, 2011, 21:31:14 ip »
Koodia: [Valitse]
Ohje antaa perussäädöksi 0,150 volttia
Nyt en muista joko olen tätä mieltäni askarruttavaa asiaa kysynyt. Mitenkä on, ne pari Guzzin virallista Workshop Manualia (Cali, V11) joita olen koettanut ei-ammattilaisena tavata, ilmaisevat ymmärrykseni mukaan että tuo mainittu 0,150 Volttia (= 150 mV, sallittu toleranssi +/-15mV) säädetään kun imuläppä ("kaasu") on täysin kiinni.  Ei siis normaalissa "tyhjäkäyntiasennossa" top-ruuviiaan vasten (läppä mallista riippuen 3,2-3,6 astetta auki), vaan täysin kiinni siten että imukanava on tosiaan täysin suljettuna (= sellainen läpän asento, joka ei ole koskaan muutoin käytössä).  Asennonilmaisin näyttää tällöin että läppä on 0 astetta auki.

Jos läpän asennonilmaisinpotentiometrin (TPS) arvo kuuluu olla 150 mV läpän asennossa 0 astetta, sen täytyy olla ihan toinen (suurempi?) normaalitilassa, kun läppä on normaalissa tyhjäkäyntiasennossaan = auki 3,2-3,6 astetta (maksimiarvo läppä täysin auki 84 astetta).

Jos on näin, on väärin säätää TPS arvoon 150 mV "normaalitilassa", pitäisi ensin säätää läppä täysin kiinni asentoon 0 astetta ja sitten vasta säätää TPS arvoon 150 mV.  Milläs sitten säädät ilman pyörään kytkettävää PC:tä tai "Axone" -analyyysilaitetta sitten läpän takaisin normaalin tyhjäkäyntiasentoon 3,6 astetta?

“Completely closed throttle, the correct value must be 150 mV±15mV”
“Fully close the throttle duct (throttle angle 0°), check that the voltage reading is 150mV +/- 15mV”
"Adjust the throttle bodies until bringing the idling speed opening to 3,2°-3,6°"
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2011, 22:35:10 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #16 : Toukokuu 16, 2011, 22:33:09 ip »
joo, näin se pitäisi tehdä. Läppä täysin kiinni 150mV ja tyhjäkäynnillä (1100 rpm V 11) 480 mV -tästä luvusta on eri arvojakin vuosi/malli/ym.

Jos nyt kumminkin  koitan säätää TPS 0-kohdan 150 mV ja sen jälkeen tyhkäynnin 1100 rpm jää lukema 300 mV paikkeille ja tuloksena nykivä käynti alle 4000 kierroksilla.

TPS 0 - kohta on nyt laitettu 240 mV (missä oli tehtaan jäljiltäkin!) --> ei nykimisiä.

Kannattaa  joskus poiketa valmistajankin ohjeista jos sillä saa paremman tuloksen.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #17 : Toukokuu 16, 2011, 22:36:35 ip »
Läppä kiinni 150mv on perussäätö jonka jälkeen jatketaan tyhjäkäynnin kierrosluvun ja ruiskurunkojen balanssin säädöllä välittämättä asteluvuista. Jotta läpän saa täysin kiinni pitää yhdystanko irrottaa.
Forza Moto Guzzi!

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #18 : Toukokuu 17, 2011, 15:21:42 ip »
Vanha vika on jälleen kuin uusi. Mittasin TPS:n, 0,440V-4,85V eli kai kohdillaan. Lähti hyvin käymään, otti nätisti kierroksia ja kilometrin, parin ajelun jälkeen nykimistä ja pauketta kunnes hyytyi. Lähti startista käymään ja sammui heti kun vaihteen siirsi päälle (kytkin pohjassa). Hetken odottelun jälkeen normaalisti käymään ja antoi ajaa pihaan. Eli kuitenkin ECU? Vai voiko TPS toimia välillä ja sitten taas ei? Jotta ihmettelemistä riittäisi pitänee mainita että pyörässä on viime kesänä Piikkiössä asennettu Rapid Bike II.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #19 : Toukokuu 17, 2011, 17:14:09 ip »
Voltit on kohdallaan.
Sammuuko kun koittaa vaihdetta laittaa päälle?
Jos näin on niin pitää tutkia vapaavalon virtapiiri ja siellä nimenomaan katkaisija joka huomioi sivuseisontatuen asennon. Vapaalla, kun viheriä valo "N" loistaa, voi sivuseisontatuki olla alhaalla ja moottori käy mutta vaihteen jos kytkee ja "N" sammuu niin moottori myös sammuu.

Siellä sivuseisontatuen juuressa olevassa katkaisijassa voi siis olla kosteutta, likaa tai hapettumaa ja se antaa väärää signaalia järjestelmälle. Katkaisijan voi ohittaa kytkemällä siihen menevät johdot päikseen. Myös itse johdotuksessa ja liittimissäkin voi olla vikaa...

Kuvassa katkaisija on osa nro. 29

mm

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #20 : Toukokuu 17, 2011, 18:50:02 ip »
Nyt Matti on ryyppynsä ansainnut, sivuseisontatuen ruuvi (se joka painaa tappokatkaisijaa) oli pari milliä liian alhaalla, joten määrätyllä kierrosluvulla resonanssi sai jalan tärisemään siten että kytkin katkoi virtaa tärinän tahtiin. Vika oli vielä itse korkeimman omakätisesti aiheutettu, uusin katkaisijan pari kuukautta sitten, enkä huomannut että katkaisijan nasta jää liiaksi ulos. Ainakin nyt parinkympin koeajolenkillä Gusti pelasi kuin enkeli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #21 : Toukokuu 17, 2011, 20:12:02 ip »
Iso A tai Konjakki.

Näin se vie ajatus helposti harhaan. Arvioita vian aiheuttajasta tulee pärekopallinen ja se on omiaan hämärtämään alkuperäisen vian todellisen syyn. Tällä kertaa vika oli yksinkertaisimmasta päästä mutta vasta viimeinen vihje sammumisesta kytkettäessä vaihde sai ajatuksen loksahtamaan kohdalleen.
Sivutuen katkaisijan virhetoiminta tai toimimattomuus on tyypillinen Guzzin satunnaisen käyntihäiriön syy. Sitä pitäisi osata epäillä ensiksi.

mm