Kirjoittaja Aihe: 1100 Sport pätkii.  (Luettu 11339 kertaa)

JuhaV

  • Vieras
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #15 : Kesäkuu 04, 2010, 14:42:54 ip »
Moi,

Sportissa keskusyksikkö eli ECU siis lukee sisäänsä seuraavat tiedot :

- Engine Position eli tämä anturi on magneettinen "pick up" sijoitettuna lukemaan nokka-akselin rattaan hampaita
- Throttle Position eli TPS kaasunasentoanturi
- Oil Temperature  
- Air Temperature  
- Air Pressure  

Näiden perusteella ja sisäisiin polttoaine- ja syttykarttoihin perustuen ECU tuottaa seuraavat ulostulot :

-  Left Spark Coil and Right Spark Coil
-  Left Injector and Right Injector
-  ECU power relay and Fuel pump relay
- Tachometer output

Eli kuten edellä on jo todettu, todennäköisin vikakohde on tuo moottorin kierroslukua ja -kulmaa lukeva magneettinen anturi, joka löytyy siis edestäkatsoen lohkon oikeasta yläkulmasta sieltä jakopään tienoilta. Eli anturi haistaa 48-hampaisen tai sinnepäin rattaan asentoa joka ratas on nokka-akselin päässä.

Tuossa anturissa voi olla kolme ongelmaa :

1) se on hajonnut kokonaan eli siinä on sisäinen katkos (epätodennäköistä)
2) anturin johto on poikki heti siitä anturin jälkeen (aika todennäköistä)
3) anturiin on sen magneettisuudesta johtuen kerääntynyt metallitöhkää (todennäköistä)
4) anturin kärjen etäisyys hammasrattaasta on väärä (säädetty niillä prikoilla jotka kannattaa siis laittaa samaan järjestykseen jossa ne olivat)

Kun anturi lämpenee, niin se voi antaa huonoa signaalia jonka ECU tulkitsee häiriöksi ja menee johonkin varmuustilaan estäen kierrosten käytön.

Muut anturit eivät oikeastaan kaiketi pysty aiheuttamaan noita oireita eli kannattaa varmistaa että tuon anturin johdoissa ei ole katkosta / anturin magneettinen pää on puhdas töhkästä.

- JuhaV

PS. Tässä kuvassa etualalla on tuo kierrosluku/kulma-anturi http://www.kolumbus.fi/koivupiha/fix2005/adapter.JPG
Taaempana kuvassa on öljynpaineen varoitusvalon anturi (jossa on lisäkilkkeenä pronssinen yhde painemittarille).
Kuva siis edestä katsoen moottorin oikealta puolen jakopään vierestä ylhäältä. Kohteena oli Sport 1100i.
 

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #16 : Kesäkuu 07, 2010, 19:44:09 ip »
Kiitoksia taas kaikille vastauksista. Tilasin tänään piikkiöstä uuden anturin. Hintaa moisella tais olla 139e ja löyty suoraan hyllystä. Loppuviikosta varmaan pääsee kokeilemaan. Täytyy pistää vanha talteen ja kattoa joskus varaosamyyjä tuttujen avustuksella jos löytyis autopuolelta halvemmalla, toisaalta ei toi orkkiksenkaan hinta nyt mikään ihan älytön ole jos ei ihan joka vuosi joudu vaihtamaan.

Uutena Guzzin omistajana vähän harmittelin aluksi kun ei edes perus kulutusosia juuri löydy yleismopokaupoista (storm,allright jne.) mutta hienosti kyllä pelaa Moto-Italian varaosakauppa, eikä hinnatkaan ole olleet yhtään niin pahoja kun ennakkoluuloisemmat (japseilla ajavat) tutut pelotteli...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #17 : Kesäkuu 08, 2010, 10:36:36 ap »
Uutena Guzzin omistajana vähän harmittelin aluksi kun ei edes perus kulutusosia juuri löydy yleismopokaupoista (storm,allright jne.) mutta hienosti kyllä pelaa Moto-Italian varaosakauppa, eikä hinnatkaan ole olleet yhtään niin pahoja kun ennakkoluuloisemmat (japseilla ajavat) tutut pelotteli...

Tämä ennakkoluuloisuus on osin harmillista. Toisaalta siitä on etua kuten Sarinin Tapsa-vainaa tapasi sanoa: Sittenhän kaikki ajaisivat Guzzilla ja kellään ei olisi enää yhtä kivaa.

Kyllä siellä (Stormilla ja Allrightissa) on Guzzien kulutusosia vaikka kuinka. Eivät vaan ole Guzzi-otsakkeen alla. Ja myyjät ovat sekä ammattitaidottomia että myös ennakkoluuloisia. Olen täällä Tampereella (Stormin myymälä on tosin Pirkkalassa) kouluttanut hieman "asiakaspalveluhenkilöitä". Myymälän kössipoikia olen juoksuttanut hyllyjen välissä monet kerrat. Muistakaa että "Guzziosaa" löytyy myös saman konsernin (Piaggio) muiden merkkien nimikkeiden alta. Jarruosia löytyy BMW:n, italianyamahan ja espanjanhondan (ent. Montesa) alta. Samoin sähköosat ovat usein yhteneväisiä kuten katkaisimet. eriilaiset säätimet, valaisimet tai niiden osat, Laakerit, tiivisteet, kahvat, peilit, tms helposti vaurioituvat osat. Ducati käyttää myös paljon samoja jarru- ja jousitusosia.

Japaninmerkkien valmistajat kun joutuvat verotuksellisista syistä käyttämään eurooppalaisia komponentteja pyörissään. Toisaallta eurooppalaisista pyöristä löytyy myös paljon japanilaismerkkisia sähköosia. Tosin Guzzista ei juurikaan. H-D käyttää myös osin samoja komponentteja tai vain lievästi eri tavalla muotoiltuja kuin Guzzin vastaavat.
Kaasutinosia löytyy myös melkein mistä vain kunhan on esittää että missä toisenmerkkisessä pyörässä on samat palikat.

Kannattaa ottaa osa malliksi mukaan kun menee kaupoille. Kysyä ensin merkin mukaan ja jos sanotaan ettei siihen merkkiin ole niin vetää mallin esiin ja pyytää katsomaan uudelleen. Jos tietokonehaku ei löydä niin osaa ei silloin ole vaikka pystyy jo tiskin takaa osoittamaan että tuollahan se hyllyn kulmalla nököttää kuten kävi Brevan jarrupalojen kanssa.

Sähköosasia löytyy myös autotarvikeliikkeestä. Suodattimia myös. (Tosin en laittaisi niitä kolmen euron filttereitä.) Ruiskun osat ja suodattimet löytyvät myös autotarvikkeena tai ko valmistajan edustajan erikoismyymälästä. (Bosch, Marelli,  Aprilia, Weber, Ducati Energia,  DelLorto, Valeo, WP, Öhlins, Marzocchi muutaman mainitakseni ja paljon muitakin osatoimittajia joilta löytyy tietoa harvinaisimpiinkin malleihin ja merkkeihin.

Lähinnä maahantuojaan pitää turvautua jos haluaa jotain vaivatta tai on kyse moottorin, rungon ja voimansiirron osista. Laakerit ja suurin osa tiivisteistä löytyvät laakerikaupoista.

Lisäksi on paksuja  luetteloita (tai pitkiä nettiluetteloita) joiden tuottajilta voi tilata osia: Stein Dinse, Moto Spezial ja monia muita jotka löytyvät Gruppon linkkilistauksesta.

Sanoisin että kokonaisuudessaan voit naureskella kaveriesi ennakkoluuloille ja osoittaa että halvemmaksi tulee kun huollotkin voi tehdä pitkälti itse eikä tarvi varata kuukautta (2) aiemmin huoltoaikaa merkkikorjaamolle.

Joskus kauan sitten joku teki listaa yhteensopivista osista. Sitä varmaan tarvittaisiin edelleen.

mm

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #18 : Kesäkuu 10, 2010, 22:57:06 ip »
Eipä ollut vanhassa anturissa mitään töhnää, täytyy toivoa että se oli vaan sisältä jotenkin rikki. Koeajolle en viittiny kipeenä lähteä, mutta jos huomenna pääsis oikeesti kokeilemaan. Käyntiin lähti kuitenkin hyvin, eli vika ei ollut ainakaan heti alkuun "päällä".

Motomatti on varmasti oikeessa osien löytymisestä, mutta ittekin joskus muinoin varaosamyyjänä (autovaraosa) toimineena tiedän että nykyisillä järjestelmillä myyjän on monessa paikassa aika mahdoton hakea osia muuten kun auton tai pyörän mallilla. Ennen oli sentään varaosatiskillä kirjoja ja kuvastoja jossa oli usein kuvia ja joskus jopa mittojakin osista, nykyään on vaan osanumeroita päätteellä. Tietysti myyjä asennekin vaikuttaa, onhen se helpompi sanoa "ei oo" kun kaivella kymmeniä metrejä hyllyjä...
Listan tekeminen yhteensopivista osista olisi varmasti edelleen hyödyllistä, ja itse pistän varmasti johonkin muistiin kaikki muidenmerkkien ja autojen osat joihin törmään ja jotka on Guzziin sovellettavissa. Ehkä listaa voitaisiin tehdä yhteisvoimin tänne foorumille?

Tälläkertaa ostamani anturi voisi kuulemma olla sama kuin joissan 90-luvun loppupuolen Fiateissa ja Alfoissa, tarkistan asian heti kun tulee taas asiaa tutuille autovaraosatiskeille.

Mitä guzzin hintoihin tulee, niin mielestäni maahantuojankin orkkisosien hinnat kestävät kyllä vertailun japseihin, ja tosiaan huoltojen helppous kääntää hommaa vielä enemmän guzzin puolelle. Jossain mielessä itselle tulee myös mieleen hienosti palvelevan maahantuojaliikkeen tukeminen, en tosin tiedä Moto-Italian liiketoiminnan kokoluokkaa, voihan olla ettei varaosamyynti ole kovin merkittävä osa heidän tuloistaan. Saahan osat nykyään helposti intternetin kautta maailmaltakin, mutta kyllä se aina välillä on aika mukavaa kun jonkun osan saa suoraan kotimaiseltakin hyllyltä. Korostettakoon kuitenkin ettei mulla niin paljoa rahaa ole ettei osien hinnat vaikuttaisi ostopaikkoihin ja olen esim. veneharrastuksiini tilannut suurimman osan palikoista ulkomailta kotimaisista yrityksistä välittämättä..

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sport pätkii.
« Vastaus #19 : Kesäkuu 11, 2010, 19:05:44 ip »
Yhen päivän duunimatkat ajettu, noin 70km ja toimii! Aika helvetin märkää oli äsken ajella, mutta toimii kuitenkin.
Paljon kiitoksia kaikille osallistuneille. Mä oon aina vähän vierastanu ruiskusysteemejä, josta johtuen en niiden toimintaa mitenkään syvällisesti tunne. Korjaamokirjaa ja täällä saamiani ohjeita lukemalla rupeen kuitenkin hiljalleen uskomaan ettei tää mikään mahdoton järjestelmä ole ymmärtää ja ylläpitää.
Ehkä tänä kesänä ei tarttekaan autoa ihan joka päivä...