Moi,
Sportissa keskusyksikkö eli ECU siis lukee sisäänsä seuraavat tiedot :
- Engine Position eli tämä anturi on magneettinen "pick up" sijoitettuna lukemaan nokka-akselin rattaan hampaita
- Throttle Position eli TPS kaasunasentoanturi
- Oil Temperature
- Air Temperature
- Air Pressure
Näiden perusteella ja sisäisiin polttoaine- ja syttykarttoihin perustuen ECU tuottaa seuraavat ulostulot :
- Left Spark Coil and Right Spark Coil
- Left Injector and Right Injector
- ECU power relay and Fuel pump relay
- Tachometer output
Eli kuten edellä on jo todettu, todennäköisin vikakohde on tuo moottorin kierroslukua ja -kulmaa lukeva magneettinen anturi, joka löytyy siis edestäkatsoen lohkon oikeasta yläkulmasta sieltä jakopään tienoilta. Eli anturi haistaa 48-hampaisen tai sinnepäin rattaan asentoa joka ratas on nokka-akselin päässä.
Tuossa anturissa voi olla kolme ongelmaa :
1) se on hajonnut kokonaan eli siinä on sisäinen katkos (epätodennäköistä)
2) anturin johto on poikki heti siitä anturin jälkeen (aika todennäköistä)
3) anturiin on sen magneettisuudesta johtuen kerääntynyt metallitöhkää (todennäköistä)
4) anturin kärjen etäisyys hammasrattaasta on väärä (säädetty niillä prikoilla jotka kannattaa siis laittaa samaan järjestykseen jossa ne olivat)
Kun anturi lämpenee, niin se voi antaa huonoa signaalia jonka ECU tulkitsee häiriöksi ja menee johonkin varmuustilaan estäen kierrosten käytön.
Muut anturit eivät oikeastaan kaiketi pysty aiheuttamaan noita oireita eli kannattaa varmistaa että tuon anturin johdoissa ei ole katkosta / anturin magneettinen pää on puhdas töhkästä.
- JuhaV
PS. Tässä kuvassa etualalla on tuo kierrosluku/kulma-anturi
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/fix2005/adapter.JPGTaaempana kuvassa on öljynpaineen varoitusvalon anturi (jossa on lisäkilkkeenä pronssinen yhde painemittarille).
Kuva siis edestä katsoen moottorin oikealta puolen jakopään vierestä ylhäältä. Kohteena oli Sport 1100i.