Henkilökohtaisesti en ABS:stä välitä enkä ole sitä vielä tarvinnut eikä sitä tarkoituksella omistamiini ajoneuvoihin tule.
Siihen on syynsä: Kaikki turvalaitteet jotka ajoneuvoon on asennettu korottavat ajoneuvon hintaa ja siten kyseiset lisävarusteet ovat autoveron piirissä korottamassa hintaa. Tämä asiantila pitäisi saada muutetuksi siten että turvavarusteiden verotaso pitäisi olla nolla tai mieluimmin turvallisuuteen kannustava veronalennus. Autovero koskee myös moottoripyöriä.
Vuodesta 2020 Euro 4 -määräykset ovat voimassa kaikille motorisoiduille kaksipyöräisille. Hallitusten on vielä hyväksyttävä muodollisesti päätös.
Tuskinpa nyt kuitenkaan lähdetään taannehtivaa lainsäädäntöä toteuttamaan? Eiköhän vanhoilla prutkuttimilla saa käryttää vielä vuoden 2020 jälkeenkin ilman saasteensyöjiä?
Tämä katsastusasia nyt pulpahtelee esiin tämän tästä.
Moottoripyörille on olemassa toimiva pakollinen kansallinen katsastusjärjestelmä maassamme. Sitä kutsutaan muutoskatsastusvelvollisuudeksi ja sen alaisuuteen kuuluvat kaikki mopoa isommat kaksipyöräiset iästä rippumatta. Tämän velvollisuuden totetumista valvotaan nk. tienvarsitarkastuksissa ja sieltä ohjataan katsastukseen tai poistetaan ajoneuvo liikennekäytöstä jos on veroja rästissä tai ajoneuvo vaarantaa välittömästi ympäristöä tai turvallisuutta.
Taannoinen EU:n Komission esittämä katsastuspakko (muutama kuukausi sitten) tuli torpedoitua etujärjestömme Smoton lausunnon perusteella. Se aiheutti eräänlaisen dominoefektin muissa jäsenmaissa jotka myös osaltaan palauttivat esityksen takaisin valmisteluun.
Tässä Smoton lausunto:
http://www.smoto.fi/images/stories/Ajankohtaista/katsastus/SMOTO%20MP%20maaraaikaiskatsastamisen%20hyodyt%20ja%20kustannukset%20Suomessa.pdfLausunto on myös käännetty muille EU:n sivistyskielille.
FEMAn kotisivu:
http://www.fema-online.eu/Sieltä löytyy tämänhetkinen keskustelunaihe että sivun lopussa katsastusdirektiivin toistaiseksi tyrmännyt Smoton lausunto.
Tähän saastepäästö- ja turvallisuusdirektiiviesitykseen ei todennäköisesti ole heittää vastaavaa lausuntoa koska asia koskee ensisijassa mp-valmistajia ja vasta sen jälkeen kuluttajia. Ja kuluttaja voi aina tehdä valintoja.
Tässä Komission esitys kokonaisuudessaan:
http://www.fema-online.eu/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=335&cntnt01returnid=15Ei näköjään koske lainkaan L5e -moottoripyöräluokkaa.
Existing models will have to apply one year later accordingly.
Yllä oleva lause viittaa tosiaankin myös jo olemassa oleviin kapineisiin. Lauseen sisältömuoto on kuitenkin melko epäselvä että sen suhteen voi olla luvassa melkein mitä vaan.
Elämme edelleenkin mielenkiintoisia aikoja ja etujärjestötoimintaa tarvitaan edelleen. Edelleenkään ei ole yhtään etujärjestötyöntekijää Suomessa. Ei edes osa-aikaista.