Tähän pari havaintoa samaan aiheeseen vaikkakaan ajokki ei ole Guzzi.
Eli omassa Apriliassani (2002) avasin tankin ihan vain nähdäkseni millaisessa kunnossa ne pumpun ja suotimen letkut ovat siellä tankin sisällä. Eri foorumeilla sekä ulko-että kotomaassa oli ollut havaintoja siitä että vaikka letkut eivät kokonaan hajoa tai irtoa, niin kiristimet löystyvät jopa niin paljon että tehot koneessa alenevat kun bensanpainetta karkaa tankin sisään.
Omassa pyörässäni letkunkiristimet lyhyessä suotimelta eteenpäin lähtevässä letkussa olivat myös niin löysällä että letku pyöri sormin. Syynä letkun turpoaminen ja pehmeneminen.
Vaihdon letkut, suotimen ja laitoin kiinni oikeaoppisilla oetiker-tyyppisillä letkukiristimillä. Nämähän ovat siis niitä jotka ovat ihan tarkoitettu polttoaine- tai hydrauliletkuihin ja ovat kertakäyttöisiä ja puristavat letkua 360-astetta tasaisesti.
Koeajolenkillä oli hymy korvissa : koneeseen palautui se alkuperäinen terävyys ja kaasuunvastaavuus. Tässäkin siis paineletku oli jo vuotanut tankin sisällä vaikka olikin pysynyt kiinni.
Muutama kuva :
http://v2tre.wordpress.com/2014/08/29/ohitusleikkaus-osa-1/http://v2tre.wordpress.com/2014/08/29/ohitusleikkaus-osa-2/Oetiker-letkunkiristimiä ja työkalua myy esim. Hi-Flex Tampere
Letku helpoiten Motonetista tyyppiä GATES 4219-05184
Tässä vielä linkki letkun speksiin josta näkyy että se on todella tarkoitettu uppoasennuksiin ja täyttää siihen liittyvän SAE-normin:
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fww2.gates.com%2Feurope%2Ffile_save_common.cfm%3Fthispath%3DEurope%2Fdocuments_module%26file%3D70403_E9_SUBMERSIBLE_FUEL_LINE_HOSE.pdf&ei=J6UGVMSdD8PhywOUhoLoDA&usg=AFQjCNF89QfMeO4m4eZ7rlMa6e-9aJqxxQT: JuhaV
PS: Unohtui mainita vielä noista letkunkiristimistä :
Tuo upotuksen kestävän letkun materiaali on yllättävän "pehmeää" kumia ja siinä on myös aika iso seinämän paksuus. Siten sitä ei kunnollisesti saa kiristettyä tavallisilla letkunkiristimillä (matoruuvi tai ruuvi/mutteri sellaisilla) . Kiristimet pitäisi vetää varsin kireälle jotta paine ei puske letkua irti ja silloin tavallisilla kiristimillä letku "tursuu" jostain kohtaa ikävästi ja saattaa jopa vuotaa tuosta kohtaa.
Oetiker-kiristimiäkin on useaa eri tyyppiä ja se oikea tyyppi on periaatteeltaan tälläinen :
https://www.belmetric.com/chp270-high-pressure-p-982.html?cPath=15_142Tuossa on siis tuollainen erillinen "sisäkehä" joka tasaa tuosta korvasta puristettaessa paineen tasaisesti ympäri letkua. Kiristin pitää valita siten että se menee tiukasti paikoilleen letkuun jolloin sen kiristysvara riittää hyvään kiristykseen. Sylki tai tippa jotain muuta liukastetta kiristimen sisäpinnalla/letkun ulkopinnalla auttaa siinä että kiristyksen aikana paine jakautuu tasan letkun ympäri ja liitos pitää. Hifistelyä mutta tarpeellista sellaista.
Eli näissä remonteissa pitää olla siis oikean tyyppinen letku sekä klemmarit. Jos jommasta kummasta tinkii tulee ns. italian job.